Argentina Page 1 of 5

¢

i Freedom House

Published on Freedom House (https://freedomhouse.org)

Home > Argentina

Argentina

Country:

Argentina

Year:

2016

Press Freedom Status:
Partly Free

PFS Score:

50

Legal Environment:

14

Political Environment:
20

Economic Environment:
16

Overview

The climate for freedom of the press in Argentina remained tense in 2015, due in large
part to the frayed relationship between the government of President Cristina Fernandez de
Kirchner and critical media outlets. This situation was exacerbated by the pressures of an
election year and a media frenzy surrounding the mysterious death of Alberto Nisman, a
federal prosecutor, shortly before he was due to present a report that was highly critical of
the Fernandez de Kirchner administration. The election of center-right opposition
presidential candidate Mauricio Macri in November brought an end to 12 years of
government under Fernandez de Kirchner and her late husband, Néstor Kirchner. While
the change in administration eased tensions with the conservative press, it remained
unclear at year’s end whether the new president would facilitate genuinely impartial media
regulation.

Key Developments

A journalist who broke the story of Nisman’s death fled to Israel in January, claiming
intimidation by the Argentine government.

A provincial court, ruling in June, upheld a law requiring newspapers to carry political
parties’ advertisements free of charge in the run-up to elections.

https://freedomhouse.org/print/48281 1/11/2018



Argentina Page 2 of 5

* In December, Macri used presidential decrees to replace the leadership of the two
main media regulators and merge them into a new entity under the Ministry of
Communications.

Legal Environment: 14 /30 (11)

Argentina’s constitution provides for freedom of the media and of expression, and restricts
Congress from passing legislation that would affect those freedoms. Defamation-related
offenses were decriminalized for journalists in 2009 and can no longer result in prison
sentences. However, fines can still be issued in civil cases.

A 2011 amendment to the antiterrorism law increased penalties for terrorist acts. An
interpretation by the head of Argentina’s Financial Investigations Unit stated that news
outlets could be held accountable under the law if they published material that “terrorizes”
the public. Although the government stated that the measure was not intended for use
against the media, it was invoked in 2014 to charge a journalist, Juan Pablo Suarez, for
publishing video footage of a police protest in Santiago del Estero. The aggravated
“terrorism” charge was later dropped, but Suarez still faced a charge of incitement to
violence, and the law itself remained in place.

Argentina has no federal law on access to information, despite numerous attempts to pass
one in Congress. However, some provinces and municipalities have such legislation in
place, and the Supreme Court has upheld information requests on constitutional grounds
in recent years. The lack of federal legislation is particularly problematic given the
Fernandez de Kirchner government’s record of manipulating key economic and other
statistics. In the absence of reliable official figures, journalists often used estimates from
private economists and consultants. In the past, the secretary of commerce has issued
fines to journalists who published independent data for “defrauding commerce and
industry.” The Macri administration pledged to restore the integrity of the national statistics
agency, though the effort was still in its early stages at the end of 2015.

The 2009 Law on Audiovisual Communications Services, also known as the Ley de
Medios (Media Law), created two media regulatory bodies, the Federal Communications
Services Authority (Afsca) and the Federal Authority for Information Technology and
Communications (Aftic). They were tasked with implementing the original law as well as a
2014 update, known as Argentina Digital, that introduced new regulations on cable,
telephone, and internet service providers. The ostensible aim of these laws was to break
up media monopolies and improve competition and service quality, but many observers
argued that they were implemented with political bias. The Media Law was used to target
the Clarin Group, which was critical of the Fernandez de Kirchner administration, with
attempts to dismantle its extensive media holdings. There was also evidence that the
regulatory bodies displayed bias in the licensing process, granting new operating licenses
almost exclusively to government or progovernment entities.

In late December 2015, newly elected president Macri issued a decree that brought both
Afsca and Aftic under trusteeship for 180 days, replacing their heads with presidential
appointees and designating auditors to scrutinize their practices during the previous
administration. Afsca chief Martin Sabbatella immediately filed for an injunction to block

https://freedomhouse.org/print/48281 1/11/2018



Argentina Page 3 of 5

the move, but a federal judge ordered him and all Afsca employees to vacate their offices
and comply with the decree, a decision that was enforced by police. The presidential
takeover was criticized by pro—Fernandez de Kirchner politicians who claimed that Macri’s
move violated mechanisms established under the Media Law to select the agencies’
heads and ensure their independence.

On December 30, Macri issued a second presidential decree announcing that Afsca and
Aftic would be merged into a single new entity that would be responsible for media
regulation in Argentina, the National Communications Authority (Enacom). The new body
would have a seven-member board, with four chosen by the executive branch and three
by the parliament, and be housed within the Ministry of Communications, a structure that
drew criticism due to the possibility of undue executive influence. In addition, the
administration announced that it was amending certain provisions of the Media Law, such
as a prohibition on the sale of broadcast licenses between media companies. A federal
judge issued a preliminary ruling to block the administration from making unilateral
changes to the regulatory bodies, but it was unclear at year’s end whether that order
would be enforced. Organizations including the Argentine Journalism Forum (FOPEA) and
pro—Fernandez de Kirchner politicians criticized Macri’s use of presidential decrees to
enact substantial changes to the regulatory framework.

Political Environment: 20/ 40

The level of hostility between the Fernandez de Kirchner government and major private
news outlets, particularly those in the Clarin Group, created a highly polarized media
climate. Fernandez de Kirchner held few official press conferences; instead, she made
use of cadenas—nationwide presidential addresses that preempt programming on all
radio and television stations. By law, cadenas are only valid as a means of communicating
with the public in times of crisis, but Fernandez de Kirchner used them nearly 40 times in
2015, in many cases denouncing critical journalists and the media. The president also
used social media, especially her Twitter account, to assail critical outlets and the
legitimacy of their reporting. The government continued to promote the slogan “Clarin
miente” (“Clarin lies”) in its official advertising. In February 2015, then cabinet chief Jorge
Capitanich tore up two pages of the daily Clarin at a press conference in response to
negative reporting on the government. Macri held press conferences both before and after
his election in November, signaling that the new administration would be more open to the
media.

One of the main factors behind the Fernandez de Kirchner government’s deteriorating
relations with the press in 2015 was the media’s reporting on the mysterious death of
federal prosecutor Alberto Nisman in January, shortly before he was to present Congress
with a report accusing the government of covering up Iran’s alleged role in the 1994
terrorist bombing of a Jewish community center in Buenos Aires. Amid speculation that
the administration was somehow involved in Nisman’s death, journalist Damian Pachter,
who had broken the story, fled to Israel in late January due to concerns for his safety. He
accused the government of misrepresenting his reporting in official media and sending
intelligence agents to monitor his movements. The government published details of his air
travel on Twitter, which were provided by the state airline, Aerolineas Argentinas. In
February, the embassy of Belgium requested consular protection for a Belgian-Spanish

https://freedomhouse.org/print/48281 1/11/2018



Argentina Page 4 of 5

journalist, Teresita Dussart, complaining that she had been the target of harassment for
her reporting on the Nisman case. The government also revived old claims that critical
outlets reporting on the case had cooperated with the military dictatorship, in an apparent
bid to discredit them.

The media, including the internet, are generally free from official censorship. There have
been some cases of the government taking down or blocking access to websites that
facilitate illegal commercial activity or publish copyrighted or defamatory material, but the
practice is not pervasive. A 2014 self-censorship survey conducted by FOPEA found that
53 percent of journalists reported the existence of self-censorship at the outlets where
they worked. The most affected topics were those related to the national government,
human trafficking, and drug trafficking. Many journalists reported editorial pressure from
the business departments of their outlets or directly from advertisers.

Extreme violence against members of the press is very rare in Argentina, and no
journalists were murdered in 2015. FOPEA registered 94 attacks against the
media—including threats, assaults, attacks on media facilities, confiscation of equipment,
and obstruction of coverage—in 2015, which represented a 52 percent reduction from the
previous year’s figure. Journalists sometimes face violence from police or other
government officials in the course of their reporting. In April, journalist Rodrigo Mansilla of
FM EI Chubut and the affiliated newspaper EI/ Chubut was severely beaten and threatened
by a municipal employee in Trelew who believed that Mansilla was covering him in a
negative light. The employee was later fired. Another journalist, cameraman Jorge Ahualli
from the cable channel CCC in the northwestern city of Tucuman, was badly beaten in
August after filming ruling party members distributing goods to voters in violation of
electoral rules.

Journalists also face attacks in reprisal for their work—especially coverage of corruption or
drug trafficking. In August 2015, journalists from the television networks Canal 5 and
Canal 3, located in the eastern city of Rosario, were attacked by armed individuals in the
neighborhood of a murder victim in an attempt to dissuade them from investigating the
killing. In September, Maximiliano Pascual, director of a local paper and radio station in
the eastern province of Santa Fe, was attacked by two unidentified men who cut his face
and ears after he reported on a criminal case against a local drug trafficker.

Economic Environment: 16 / 30

Argentina has a large private media sector, with more than 150 daily newspapers,
hundreds of commercial radio stations, and dozens of television stations. However, private
ownership remained concentrated as of 2015, with the Clarin Group commanding a
significant share of the print, broadcast, and internet service markets. Meanwhile, many
radio stations operate on temporary licenses pending regulatory reform. Public media are
less influential; the country’s largest public television, TV Publica, has a much lower
audience share than its private competitors. Public radio has also declined in importance
since the privatization of the industry in 1980. The internet is widely available, with over
69 percent of Argentines accessing the medium as of 2015.

https://freedomhouse.org/print/48281 1/11/2018



Argentina Page 5 of 5

A 2011 law designated newsprint as a commodity of public interest, making it subject to
government regulation. Under the law, the government can increase its minority stake in
the only Argentine company that manufactures newsprint, Papel Prensa, in order to
produce enough newsprint to satisfy the demand of all newspapers in the country; the rule
could lead to eventual government control of the newsprint supply. Since 2010, the
government has pursued an investigation into the two private media groups that control a
majority stake in Papel Prensa, Clarin and La Nacidn, alleging that they acquired the
shares at a time when the seller was under coercion by the military dictatorship of 1976
—83. The investigation, which has been criticized as politically motivated, remained stalled
during 2015, and was not expected to be a priority for the new government.

As in past years, the Fernandez de Kirchner government was accused in 2015 of
manipulating the distribution of official advertising to limit free speech, a form of “soft
censorship” that had been institutionalized under the administration of former president
Néstor Kirchner. The problem has persisted, including at the subnational level, despite a
2007 Supreme Court ruling that “the government may not manipulate advertising by giving
it to or taking it away from media outlets on the basis of discriminatory criteria.” In
September, the newspaper Democracia from the city of Junin had its municipal
advertising abruptly cut after it published critical coverage of the city’s mayor, who
allegedly transferred public land free of charge to the progovernment newspaper La
Verdad, the principal competitor to Democracia in the city, for an expansion of its facilities.
Several provincial laws in Argentina also require newspapers to grant a certain amount of
advertising space free of charge to political parties during election periods. In June 2015,
a provincial court in Cérdoba rejected a challenge to the laws brought by two media
companies, affirming their constitutionality.

Source URL: https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/argentina

https://freedomhouse.org/print/48281 1/11/2018



