
Print

Freedom Of The Press - Madagascar (2011)

Status: Not Free
Legal Environment: 19
Political Environment: 30
Economic Environment: 15
Total Score: 64

After a coup swept the former mayor of Antananarivo, Andry
Nirina Rajoelina, to the presidency in March 2009, the
ensuing dismissal of the parliament, a virtual suspension of
the constitution, and the end of any semblance of judicial
independence ushered in a dangerous and violent period for
journalists and the media that has continued through the
end of 2010.

With the breakdown of democracy and constitutional
governance since 2009, the laws protecting freedom of the
press have been routinely ignored or selectively applied by
the High Authority of the Transition (HAT), Rajoelina’s
interim government. The increased corruption of the
judiciary, and lack of a parliament or any independent media
regulatory bodies, has allowed the HAT to rule by decree
without checks and balances. Attempts to strengthen
constitutional and legal protections for journalists and
freedom of the press have been put on the back burner
pending resolution of the political crisis. The November 17
constitutional referendum, which was approved by a 74
percent vote despite a boycott by the three opposition
parties, was silent on the media. Despite attempts by several
members of the media to formally draft a code of ethics, no
such code exists, and the barely functional Association of
Journalists lacks independence from political influence.

Censorship, harassment, and intimidation throughout the
media sector remained widespread in 2010. During the year,
the Rajoelina government closed several media outlets,
many of them radio stations, for political reasons. The
closings were often accompanied by violence. Several
journalists were assaulted, arrested, and imprisoned. On
May 15, government soldiers violently broke up a live
broadcast at radio Frequence Plus in the capital,
Antananarivo. Opposition politicians participating in the
broadcast were assaulted, three members of the editorial
staff suffered serious injuries, and large-scale destruction of
the equipment forced the station’s closing. On May 20,
government soldiers closedRadio Fahazavana, a church-
owned station that supported ousted President Marc
Ravalomanana, on a variety of charges including “non-
respect for journalistic ethics resulting in a threat to state
security and incitement of violence and rebellion.” Ten
employees of the station, six of whom are journalists, were
arrested and imprisoned until September 8, when they were
conditionally released to await trial. Also on September 8,
opposition station Radio Mahafaly in Antsirabé was ordered
to cease broadcasting with no reason given for the
suspension. In September and early October, the HAT
ordered the closure of approximately 80 broadcasters, most
of them radio stations. After an unsuccessful coup attempt
by a group of military officers on November 17, several TV
stations, including Ma-TV and TV Plus—which had broadcast

Page 1 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=808...



statements by the leaders of the coup attempt—were
threatened with suspension or closure if they were not more
supportive of the transitional government. Government radio
stations were not spared the violence. On August 27, Radio
Soatalily, an affiliate of government-owned Radio National
Malgache (RNM) in Toliary, was ransacked by opposition
protesters, and on September 7 another RNM station, Radio
Varatraza in Antsiranana, was damaged when an attempt
was made to burn down its transmitter.

Perhaps the only bright spot on Madagascar’s media
landscape in 2010 was that no journalists were killed. In
February 2009, prior to Ravalomanana’s overthrow,
government security forces had shot and killed Ando
Ratovonirina of privately owned Radio et Television
Analamanga (RTA) at an opposition demonstration in the
capital. That marked the first killing of a reporter in the
course of his work in Madagascar since 1992. Due to the
polarized and uncertain political climate, many journalists
exercise self-censorship.

In 2010, there were approximately 250 radio stations and 39
television stations, though the government retains a
monopoly on nationwide broadcasting. Thirteen private daily
newspapers and many more that appear less frequently were
published throughout the country, but the number fluctuated
due to several closures and reopenings. Widespread poverty
and illiteracy severely limit the penetration of TV, print
media, and the internet, making radio by far the most
important medium in the country. Major political figures own
several of the private media outlets. Ravalomanana, for
instance, owns the Malagasy Broadcasting System, which
operates television and radio stations, and Rajoelina owns
VIVA TV. The state-owned media include Television Malagasy
and Malagasy National Radio.

While there were no reports that the government restricted
internet usage or monitored e-mail, allegations of technical
sabotage of websites from both political camps surfaced
during the year. Given the extremely chaotic, violent, and
restrictive media environment within the country, access to
information from abroad via the internet took on added
importance. However, the polarization that plagued the
traditional media was also evident in cyberspace, and only
about 1.7 percent of the population accessed the internet in
2010. Prospects for rapid expansion of the internet sector
from these low levels improved greatly with the inauguration
on November 16, 2009, of the submarine cable LION (Lower
Indian Ocean Network), a fiber-optic network connecting
Madagascar, Reunion, and Mauritius. The project, financed
by a consortium made up of Orange Madagascar, Mauritius
Telecom, and France Telecom S.A., would make it possible
for Madagascar to access broadband internet for the first
time. Broadband connection, however, was still unavailable
at year’s end.

Page 2 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=808...


