
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Madagascar Freedom of the Press 2012

After a coup swept Andry Nirina Rajoelina, the former mayor of the capital,

Antananarivo, to power in March 2009, the ensuing dismissal of the parliament,

a virtual suspension of the constitution, and the end of any semblance of judicial

independence ushered in a dangerous and violent period for the media that

saw one journalist killed and more than 80 opposition media outlets closed

through 2010. While 2011 did not see any further killings or closings, the press

environment remained extremely volatile, with high levels of government

censorship and intimidation of journalists and media outlets. An agreement on a

“road map” to presidential and parliamentary elections was reached in

September 2011, but an election date had yet to be set, and political instability

continued throughout the year.

With the breakdown of democracy and constitutional governance since 2009,

the laws protecting freedom of the press have been routinely ignored or

selectively applied by the High Authority of the Transition (HAT), Rajoelina’s

interim government. The increased corruption of the judiciary, and the lack of a

parliament or any independent media regulatory bodies, has allowed the HAT

to rule by decree without checks and balances. Attempts to strengthen

constitutional and legal protections for journalists have been delayed pending

resolution of the political crisis. Despite attempts by several members of the

media to formally draft a code of ethics, no such code exists, and the barely

functional Association of Journalists lacks independence from political influence.

At the end of the year, the HAT’s Communication Ministry established an ethics

commission for the media.

Censorship, harassment, and intimidation throughout the media sector

remained widespread in 2011. According to Madonline, the website of a

nonprofit organization of independent journalists in Madagascar, 10 reporters

remained behind bars at the end of 2011, and none of the radio and TV

stations closed after the coup had reopened. In October, a judge postponed

the trial of the staff of Radio Fahazavana. The station, which had supported

ousted president Marc Ravalomanana, had been closed in May 2010 based on

a variety of charges including “non-respect for journalistic ethics resulting in a

threat to state security and incitement of violence and rebellion,” and its staff

was arrested. In December, TV Plus received an official warning letter from the

government after openly criticizing the president for “inappropriate” holidays in

Mauritius. Also that month, the government threatened the Free FM radio

station with closure for its regular criticism of the HAT, and the station accused

the government of retaliatory frequency interference. Several other media

outlets either owned by or sympathetic to the opposition walked a tightrope

between self-censorship and closure. Many television and radio stations have

altered their formats, airing live call-in shows to avoid editorial responsibility for

the content.

In 2011, there were approximately 250 radio stations and 39 television

stations, but many of these remain closed after being shut down by the

government after the 2009 coup. The government retains a monopoly on

nationwide broadcasting, and radio and television licenses are often suspended

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

63
LEGAL
ENVIRONMENT

19
POLITICAL
ENVIRONMENT

29
ECONOMIC
ENVIRONMENT

15

Madagascar

Madagascar | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/madagascar

1 of 2 11/29/2012 3:21 PM



arbitrarily. These suspensions, as well as arrests of journalists, are commonly

justified by “national security” concerns by the government. Thirteen private

daily newspapers, and many more that appear less frequently, are published

throughout the country, but the number also fluctuates due to several closures

and reopenings. Widespread poverty and illiteracy severely limit the

penetration of television, print media, and the internet, making radio by far the

most important medium in the country. Major political figures own several of the

private media outlets. Ravalomanana owns the Malagasy Broadcasting

System, which operates television and radio stations, and Rajoelina owns the

Viva television and radio networks. The state-owned media include Television

Malagasy and Malagasy National Radio.

While there were no reports that the government restricted internet usage or

monitored e-mail, accusations of technical sabotage of websites from both

political camps surfaced during the year. Given the extremely chaotic, violent,

and restrictive media environment within the country, access to information

from abroad via the internet took on added importance. Because many internet

servers are located outside of the country and beyond the reach of the regime,

the internet is seen as one of the most reliable sources of information. Political

groups and parties use the internet to share opinions and to criticize opposing

parties. However, only about 2 percent of the population accessed the internet

in 2011, and access to the internet was limited mainly to urban areas.

Prospects for rapid expansion of internet access from these low levels

improved greatly with the November 2009 inauguration of the Lower Indian

Ocean Network (LION) submarine cable, a fiber-optic network connecting

Madagascar, Reunion, and Mauritius. The project, financed by a consortium

made up of Orange Madagascar, Mauritius Telecom, and France Telecom

S.A., made it possible for Madagascar to access broadband internet for the

first time.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Madagascar | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/madagascar

2 of 2 11/29/2012 3:21 PM


