
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Madagascar Freedom of the Press 2013

After a coup swept Andry Nirina Rajoelina, the former mayor of the capital,

Antananarivo, to power in 2009, the ensuing dismissal of the parliament, a virtual

suspension of the constitution, and the end of any semblance of judicial

independence ushered in a repressive and violent period for the media. The press

environment remained extremely volatile in 2012, with high levels of government

censorship and intimidation of journalists and media outlets, as political instability

continued throughout the year.

With the breakdown of democracy and constitutional governance since 2009, the

laws protecting freedom of the press have been routinely ignored or selectively

applied by the High Authority of the Transition (HAT), Rajoelina’s interim

government. A number of prominent defamation cases occurred in 2012. In May,

two editors from the prominent opposition radio station Free FM—Lalatiana

Rakotondrazafy and Fidel Razara Pierre—were charged with defamation after

broadcasting reports that implicated media mogul and Rajoelina supporter Mamy

Ravatomanga  in  involvement  in  the  illegal  trafficking  of  precious  woods.  The

Madagascar

Madagascar | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/madagascar

1 of 4 9/27/2013 1:46 PM



editors were released after 24 hours in custody. In November, the government

prosecuted four journalists—Rocco Rasoanaivo of The Nation, Zo Rakotoseheno of

Midi Madagasikara, and Fidy Robson and Herivonjy Rajaonah of Gazetiko—for

“defamation” and “complicity in spreading false news.” The case was also the result

of a complaint filed by Ravatomanga.

The increased corruption of the judiciary, and the lack of an elected parliament or

any independent media regulatory bodies, has allowed the HAT to effectively rule

by decree without checks and balances. Attempts to strengthen constitutional and

legal protections for journalists have been delayed pending resolution of the

political crisis. Despite attempts by several members of the media to formally draft

a code of ethics, no such code exists. The HAT’s Communication Ministry

established an ethics commission for the media in late 2011, but it quickly

collapsed without gains. In some cases, media bodies administer their own ethics

criteria in lieu of national standards. In January, a number of leading journalists

launched an open membership union for the protection of the profession and

journalists’ interests.

Censorship, harassment, and intimidation throughout the media sector continued

in 2012. None of the approximately 80 radio and TV stations closed after the coup

have reopened. Several other media outlets either owned by or sympathetic to the

opposition walked a tightrope between self-censorship and closure. Many

television and radio stations have altered their formats, airing live call-in shows to

avoid editorial responsibility for the content. In July, Free FM was forced to shut

down due to intimidation from the transitional government, after it had aired a

message from mutinying  soldiers  earlier  that month.  In  response,  officials  and

soldiers threatened the stations’ journalists and equipment. After suffering

continued harassment from the government, Rakotondrazafy and Pierre, as well as

a station technician, sought refuge at the South African embassy in August, and

emerged in October after an agreement was reached between the South African

and Malagasy governments. In November, the two editors were sentenced to a

suspended three-month prison sentence, but a few days later, the court added a

three-year sentence without the defendants being present. By year’s end, the

sentences were being appealed and Free FM remained closed.

More than 300 radio and television stations operated in 2012. The government

retains a monopoly on nationwide broadcasting, and radio and television licenses

are  often  suspended  arbitrarily.  The  government  commonly  justifies  these

Madagascar | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/madagascar

2 of 4 9/27/2013 1:46 PM



suspensions, as well as arrests of journalists, by “national security” concerns.

Thirteen private daily newspapers, and many more that appear less frequently, are

published throughout the country, but the number fluctuates due to suspensions.

Widespread poverty and illiteracy severely limit the penetration of television, print

media, and the internet, making radio by far the most important medium in the

country. Major political figures own several of the private media outlets. Ousted

president Marc Ravalomanana owns the Malagasy Broadcasting System, which

operates television and radio stations, and Rajoelina owns the Viva television and

radio networks. The state-owned media include Television Malagasy and Malagasy

National Radio.

Only about 2 percent of the population used the internet in 2012, and access was

limited mainly to urban areas. There were no reports that the government

restricted internet usage or monitored e-mail in 2012. Given the extremely chaotic

and restrictive media environment within the country, access to information from

abroad via the internet took on added importance. Because many internet servers

are located outside of the country and beyond the reach of the regime, the internet

is seen as one of the most reliable sources of information. Political groups and

parties use the internet to share opinions and to criticize opposing parties.

Prospects for rapid expansion of internet access from these low levels improved

greatly with the November 2009 inauguration of the Lower Indian Ocean Network

(LION)  submarine cable,  a  fiber-optic  network connecting  Madagascar  and the

nearby islands of Reunion and Mauritius. The project, financed by a consortium

made up of Orange Madagascar, Mauritius Telecom, and France Telecom S.A.,

made it possible for Madagascar to access broadband internet for the first time.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Not Free
PRESS FREEDOM SCORE

66

Madagascar | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/madagascar

3 of 4 9/27/2013 1:46 PM



LEGAL ENVIRONMENT

20
POLITICAL ENVIRONMENT

30
ECONOMIC ENVIRONMENT

16

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Madagascar | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/madagascar

4 of 4 9/27/2013 1:46 PM


