
Published on Freedom House (https://freedomhouse.org)

Home > Equatorial Guinea

Equatorial Guinea
Country: 
Equatorial Guinea
Year: 
2015
Press Freedom Status: 
NF
PFS Score: 
90
Legal Environment: 
27
Political Environment: 
36
Economic Environment: 
27

The government of longtime president Teodoro Obiang Nguema Mbasogo maintained a 
tight grip on both domestic news media and foreign journalists in 2014.

Legal Environment

Although freedoms of expression and the press are legally guaranteed and acknowledged 
by Obiang in public declarations, these rights are ignored in practice. The government 
relies on its extensive powers under the 1992 Law on the Press, Publishing, and 
Audiovisual Media, which authorizes official prepublication censorship, to severely restrict 
journalistic activity. Libel and defamation are criminal acts, and journalists face prison time 
if convicted. As a result, self-censorship in both print and electronic media is pervasive.

There are no laws guaranteeing freedom of information. Only representatives of the state-
owned media typically have access to official information, and they are subject to 
dismissal if their reporting runs afoul of state censors.

Local journalists and private publications are required to register with the government 
through an extremely complex and bureaucratic process. Two associations for 
journalists—the Press Association of Equatorial Guinea and the Association of 

Page 1 of 3Equatorial Guinea

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47070



Professional Journalists—are registered in the country, but they are governed by 
members of the ruling party.

Political Environment

Almost all local coverage is orchestrated or tightly controlled by the government, and state 
media do not cover international news unless the president or another senior official 
travels abroad. Coverage of the Arab Spring, subsequent unrest in Mali, the ongoing 
conflict in Syria, and the 2014 ouster of longtime Burkina Faso president Blaise Compaoré 
have all been prohibited.

Opposition parties are generally denied access to state media. In the past few years, 
journalists have been allowed to voice vague or mild criticisms of government institutions, 
but the government has no tolerance for criticism of the president, his family, other high-
ranking officials, or the security forces. For example, the media are unable to report on the 
multiple international criminal investigations into alleged money laundering by the 
president’s son.

According to the U.S. State Department, the internet has become the primary medium for 
opposition views, particularly from the exile community. The government has apparently 
responded by blocking opposition websites in recent years. Online versions of foreign 
Spanish-language newspapers, such as El País, have also reportedly been blocked.

Journalists who cross the line into impermissible reporting typically suffer reprisals, 
including being blacklisted, losing their jobs, or having their programs canceled; at least 
two such dismissals were reported in 2014.

Few international journalists are granted access to the country. Those who are allowed in 
require special press accreditation that is approved on a case-by-case basis; inside the 
country, their movements are monitored and they face routine censorship, particularly on 
coverage of poverty and the oil sector. In January 2014, two reporters for the Financial 
Times who had government-issued press credentials were arrested and held for three 
hours. The laptops, digital recorders, and notebooks of the paper’s Africa editor, Javier 
Blas, and one of its senior writers, Peter Chapman, were confiscated.

Economic Environment

Radio is the most influential medium in the country, and all domestic radio and television 
stations are owned by the government or members of the president’s family. The state 
broadcaster, Radio-Television Equatorial Guinea (RTVGE), operates directly under the 
Ministry of Information, Press, and Radio. The only private television and radio 
broadcaster is Asonga, owned by the president’s son. Applications to open other private 
radio stations have been pending for several years but remain unapproved.

Uncensored satellite television broadcasts from abroad are increasingly available to those 
who can afford the service. International radio stations, including Radio France 

Page 2 of 3Equatorial Guinea

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47070



Internationale and the British Broadcasting Corporation, are also accessible. Less than 19 
percent of the population used the internet in 2014.

The government operates at least two newspapers, while a handful are published 
irregularly by nominally independent figures or members of the small political opposition. 
El Lector, which claims to be an independent newspaper, was launched at the National 
University of Equatorial Guinea in 2012 and maintains a Facebook page. However, the 
paper’s articles tend to praise the Obiang government.

The country has little of the infrastructure necessary for independent print media to 
operate and be disseminated widely, such as printing presses and newspaper retailers. 
The only publishing facility for print media is located at the Ministry of Information, which 
enables the government’s prepublication censorship. Newspapers are generally 
unavailable in rural areas. In addition, the lack of a well-developed local private sector 
hinders the ability of media outlets to raise revenues through advertisements.

Source URL: https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/equatorial-guinea 

Page 3 of 3Equatorial Guinea

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47070


