
Published on Freedom House (https://freedomhouse.org)

Home > Swaziland

Swaziland
Country: 
Swaziland
Year: 
2016
Press Freedom Status: 
Not Free
PFS Score: 
82
Legal Environment: 
25
Political Environment: 
30
Economic Environment: 
27

Overview

A web of repressive laws, combined with governmental intimidation and harassment of 
journalists, severely constrains Swaziland’s media environment.

Key Developments

• In June 2015, the editor of the Nation magazine, Bheki Makhubu, was released from 
prison after winning an appeal of a 2015 contempt conviction connected to articles 
critical of Swaziland’s chief justice.

• Journalists claimed that authorities prevented media coverage of a vehicular 
accident in August that killed a number of young women who had been traveling to 
the country’s traditional Reed Dance.

• Student protesters attacked a television crew in August, apparently a due to 
concerns that they would be identified in news footage and punished by authorities.

Legal Environment: 25 / 30

Page 1 of 4Swaziland

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/48439



Swaziland is Africa’s last absolute monarchy. After mounting domestic and international 
pressure to reform, the constitution was revised in 2005 to explicitly protect freedom of 
expression and the press. King Mswati III, however, maintains the authority to suspend 
these rights at his unilateral discretion. Freedom of expression and of the press are 
already severely restricted in practice, especially when concerning political issues or the 
royal family.

A range of draconian laws limit media freedom in Swaziland, most notably the 2008 
Suppression of Terrorism Act and the Sedition and Subversive Activities Act, which was 
first enacted in 1938 by the British colonial government. If convicted under the latter, 
individuals can be penalized with a prison sentence of up to 20 years. These laws, plus a 
range of others journalists risk violating—including the Proscribed Publications Act, the 
Cinematograph Act, the Obscene Publications Act, and the Protected Places and Areas 
Act—help create a chilling environment for media.

Defamation cases have been used to suppress critical media, and convictions can carry 
exorbitant fines. In 2014, the Supreme Court ordered the privately owned daily Times of 
Swaziland to pay a fine of 550,000 lilangeni ($49,000) to senate president Gelane 
Simelane-Zwane, who launched a defamation case over a 2009 article that had 
questioned her family lineage and thus her claim to the chieftaincy of the KoNtshingila 
community. The fine was the highest ever issued in Swaziland for defamation.

The king has absolute authority to appoint and remove judges, which significantly 
compromises judicial independence. In June 2015, the editor of the Nation magazine, 
Bheki Makhubu, as well as activist and lawyer Thulani Maseko, won an appeal against 
their conviction on contempt of court charges and were released from prison, where the 
two each spent more than a year. The decision followed an assertion by the director of 
public prosecutions that their initial conviction had been “unsupportable,” and that the 
prosecution had failed to make a credible case. Their convictions were linked to the 
publication in 2014 of separate articles in which Makhubu and Maseko criticized the 
former Chief Justice Michael Ramodibedi, who had initiated the case against them.

Swaziland does not have a freedom of information law, and accessing government 
information is difficult. The Official Secrets Act further prohibits access to government-held 
information. However, retrieving information relevant to the rule of law and Swazi court 
decisions has become easier, following recent pressure from international human rights 
groups.

The Swaziland Media Complaints Commission, a supposedly self-regulatory body of 
journalists, was registered in 2011, but the commission is underfunded and press freedom 
advocates have raised concerns about its lack of independence. There has also been 
minimal progress on the establishment of the Swaziland Communication Commission, 
which was first approved in 2013; it essentially exists in name only.

Political Environment: 30 / 40 (↓2)

Swazi media content is marked by a high degree of both official censorship and self-
censorship, primarily on official or royal matters. Self-censorship at both public and 

Page 2 of 4Swaziland

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/48439



privately owned outlets is encouraged by hostile rhetoric from government officials. 
Concerns about sanctions, job loss, and criminal prosecution also contribute to significant 
self-censorship among journalists.

Authorities have prevented journalists from covering newsworthy events. In 2015, 
journalists claimed that authorities moved to block reporters from covering a traffic 
accident in August, in which a number of women traveling to the traditional Reed Dance 
event were killed.

Intimidation by authorities, who often refer pointedly to laws that can be employed against 
journalists and media outlets, deters critical and independent reporting. Many press 
freedom advocates operate under pseudonyms on social media to avoid detection by and 
potential harassment from Swazi authorities. When speaking to international news outlets, 
Swazi journalists often insist on anonymity for “security reasons.” Swaziland’s hundreds of 
local chiefs are generally loyal to King Mswati, and journalists are subject to their 
surveillance. Journalists are reluctant to criticize advertisers for fear of losing contracts, 
and also experience significant pressure to provide favorable coverage of the monarchy 
and state-supported cultural events.

Separately, the Times of Swaziland reported in August 2015 that student protesters had 
attacked journalists from the privately owned Channel S television station, reportedly 
because the students were concerned that authorities could identify them in video footage 
and that they would subsequently face penalties.

Economic Environment: 27 / 30 (↓1)

The country’s two daily newspapers—the Times of Swaziland and the Swazi 
Observer—are read almost exclusively in urban areas. The Times is privately owned; the 
Observer is both owned and controlled by the king through a royal investment company, 
and many residents are unaware of its connections with the monarchy. The Swaziland 
Television Authority dominates the airwaves and generally casts a favorable light on the 
monarchy. State broadcasters are prohibited from reporting on the activities of labor 
unions, and private individuals cannot express opinions through state outlets without prior 
approval. The Swaziland Broadcasting and Information Services own and operate the 
main radio station in the country. Authorities have reportedly issued unwritten directives 
barring members of parliament from appearing on programs operated by the state 
broadcaster.

Those with sufficient funds are able to purchase South African newspapers and use 
satellite dishes to receive signals from international news media. However, 7 in 10 Swazis 
survive on less than $2 a day, and can rarely afford such expenses. There is one largely 
independent radio station, Voice of the Church, which focuses on religious programming. 
Civil society and prodemocracy groups claim that authorities monitor electronic 
communications and social-networking websites. Access to the internet is low but has 
been increasing slowly, with about 31 percent of residents accessing the medium during 
2015.

Page 3 of 4Swaziland

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/48439



Advertisers, including the government, regularly exert financial pressure on media outlets 
to deter negative coverage of the monarchy, and their influence is highly significant in 
Swaziland’s small economy. The government withholds advertising from critical outlets; for 
instance, it holds no direct contracts with the Nation, a monthly magazine (edited by 
Makhubu) that is critical of Swazi authorities. Journalists are poorly paid, and many have 
left the industry to work for the government or in the private sector.

Source URL: https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/swaziland 

Page 4 of 4Swaziland

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/48439


