
Published on Freedom House (https://freedomhouse.org)

Home > Tanzania

Tanzania
Country: 
Tanzania
Year: 
2015
Press Freedom Status: 
PF
PFS Score: 
54
Legal Environment: 
18
Political Environment: 
21
Economic Environment: 
15

Although threats and attacks against the press decreased in 2014, journalists were still 
victim to political tensions between Tanzania’s ruling Chama Cha Mapinduzi (CCM) party 
and the main opposition Chadema party ahead of 2015 general elections. Hopes for 
reform of antipress laws through a constitutional review process expected before the 
elections did not materialize in 2014.

Legal Environment

The current constitution provides for freedom of speech, but at least 17 laws encourage 
self-censorship and limit the ability of the media to function effectively. The most notorious 
and widely enforced of these laws is the 1976 Newspaper Registration Act, which 
empowers authorities to ban publications “in the interest of peace and good order.” The 
law was not actively used against the press in 2014, but private publications self-censored 
to avoid potential closure. In April, authorities threatened to close private newspaper 
Mawio for publishing a story concerning the union between the island Zanzibar and 
mainland Tanzania; no further punitive action was taken. In January, a court acquitted 
three journalists from the daily opposition paper Tanzania Daima of sedition charges 
brought under the Newspaper Registration Act in 2011 on the grounds that there was 
insubstantial evidence. Another restrictive law, the National Security Act, allows the 

Page 1 of 3Tanzania

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47191



government to take action against any piece of investigative journalism that touches on 
information it considers classified. Libel is a civil offense, but officials have used libel suits 
to weaken cash-strapped media houses.

President Jakaya Kikwete and Deputy Information Minister Jumia Nkamia told Tanzanian 
legislators that a much-postponed access to information and media bill would be tabled in 
February 2015. Journalists were able to participate in the constitutional draft review 
process that includes additional clauses supporting press freedom and access to 
information, but the process was not completed by the end of 2014 and a litany of 
antipress legislation remains on the books. A number of laws, such as the Civil Service 
Act and the Public Leadership Code of Ethics Act, block access to information for 
journalists. Many public officials face legal restrictions on providing information to the 
media.

The 1993 Broadcasting Services Act allows the state to regulate electronic media, and the 
Tanzania Communications Regulatory Authority (TCRA), a nominally independent 
agency, can close stations at will. There is concern that the TCRA may be subject to 
government influence, as its board chairman and director general are both appointed by 
the president. The independent Media Council of Tanzania (MCT) was established by 
media groups in 1995 as an alternative to government regulation.

Conditions in the semiautonomous Zanzibar archipelago remain more restrictive than on 
the mainland. There, the private media generally avoid criticizing the leadership, as 
implicating Zanzibar lawmakers in criminal activities can result in a minimum fine of 
approximately $200 or three years’ imprisonment, according to the semiautonomous 
region’s defamation laws. The laws are rarely used to imprison journalists, but authorities 
have revoked journalists’ permits as a means of silencing criticism.

Political Environment

Foreign media content is freely available in Tanzania. In Zanzibar, the government still 
largely controls the content of the national radio and television broadcasts that the islands 
receive, and even censors the state-owned national television station, which is aired on a 
delay to enable pre-broadcast review. The government controls the Zanzibar Broadcasting 
Corporation (ZBC) and publishes the only daily newspaper, Zanzibar Leo. Cable television 
and private local (FM) radio stations are given more leeway than mainland media on the 
islands; articles from mainland dailies criticizing the Zanzibari government are often read 
on the air. Opposition politicians have access to state media outlets. Residents can also 
receive private broadcasts from the mainland.

Direct attacks and threats against journalists in Tanzania decreased during 2014. 
However, authorities and the public alike attacked and threatened journalists for their 
perceived political affiliations ahead of the 2015 general elections. Police were the most 
egregious perpetrators of violence against journalists. In September, police attacked and 
injured three journalists—Josephat Isango, Shamimu Ausi, and Yusuf Badi—who were 
covering the arrival of an opposition leader at police headquarters in Dar es Salaam. The 
same month, police detained freelance journalist Abdallah Nsabi in northern Tanzania for 
reporting on an opposition rally. Police did not attend a high-level function, also in 

Page 2 of 3Tanzania

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47191



September, that was designed to improve relations and cooperation between the press 
and security organs.

Economic Environment

There are numerous media outlets in Tanzania as a whole, including dozens of daily and 
weekly newspapers. The government controls two daily newspapers, and the two main 
political parties own one each. According to the TCRA, there are 86 licensed radio 
stations and 28 licensed television stations; only a small percentage of the population has 
access to television due to high costs. Internet penetration in Tanzania continues to 
increase, with a usage rate of nearly 5 percent in 2014. Social-media outlets and online 
forums have grown in popularity in recent years. In Zanzibar, three cable television 
stations and nine local private (FM) radio stations compete with the ZBC.

Private individuals and nongovernmental organizations are the main media owners, but 
control is concentrated in the hands of a few proprietors. Only five radio stations have 
national reach—state-run Radio Tanzania and privately owned Radio One, Radio Free 
Africa, Radio Uhuru, and the youth-oriented Cloud FM—and all are viewed as sympathetic 
to the ruling CCM.

The government reportedly continues to withhold advertising from critical newspapers and 
websites, especially those that favor the opposition. Private firms that are keen to remain 
on good terms with the government allegedly follow suit, making it difficult for critical 
media outlets to remain financially viable. The problem is exacerbated by the influence 
advertisers have over editorial content combined with media houses’ dependence on 
advertising revenue.

Source URL: https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/tanzania 

Page 3 of 3Tanzania

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47191


