
Published on Freedom House (https://freedomhouse.org)

Home > Zambia

Zambia
Country: 
Zambia
Year: 
2016
Press Freedom Status: 
Not Free
PFS Score: 
61
Legal Environment: 
19
Political Environment: 
23
Economic Environment: 
19

Overview 

Freedoms of speech and the press are constitutionally guaranteed, but the government 
often restricts these rights in practice. Existing patterns of political intimidation and 
economic fragility persisted in 2015, though there was no repetition of the previous year’s 
censorship linked to reporting about the health of then president Michael Sata, who died in 
October 2014.

Key Developments

• The editor of and a reporter for the Post newspaper were arrested in July for 
publishing allegedly classified information about a corruption probe involving a 
presidential aide.

• The information minister threatened to revoke the broadcast license of the privately 
owned Radio Phoenix in October, accusing it of promoting the opposition.

• Supporters of the ruling party repeatedly used force to disrupt radio broadcasts 
featuring opposition leaders during the year, and violently attacked two journalists 
investigating possible election fraud in December.

Page 1 of 4Zambia

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/48470



Legal Environment: 19 / 30 (↓1)

The constitution guarantees freedom of expression, but the relevant language can be 
interpreted to allow legal restrictions on various grounds. Journalists and media outlets 
face such restrictions under criminal and civil defamation laws, sedition and obscenity 
laws, and provisions of the penal code including the State Security Act. A new draft 
constitution was awaiting the president’s signature at the end of 2015, and a referendum 
on a related bill of rights was planned for August 2016, potentially introducing improved 
safeguards for media freedom.

Fred M’membe, editor and owner of the Post newspaper, was arrested along with reporter 
Mukosha Funga in July 2015 and accused of publishing classified information. The paper 
had printed a letter from the anticorruption commission indicating that an aide to President 
Edgar Lungu was under investigation for seeking a bribe from a Chinese contractor. The 
case was pending at year’s end. Separately, M’membe was charged with defamation and 
contempt of court in March for publishing critical comments by Rainbow Party leader 
Wynter Kabimba about former president Rupiah Banda.

Also in July, a former member of parliament, Geoffrey Bwalya Mwamba, sued the state-
owned Zambia Daily Mail for libel, accusing the newspaper of having misrepresented his 
views. The case was unresolved at year’s end.

A freedom of information bill that had been shelved by previous administrations received 
fresh support when the Patriotic Front (PF) took power in 2011. However, the bill had not 
been submitted to parliament as of the end of 2015.

The governance structures of the state broadcaster and the broadcasting regulator leave 
both vulnerable to political interference. The 2010 Zambia National Broadcasting 
Corporation (Amendment) Act authorizes the information minister to select the 
corporation’s board without first seeking nominations from an appointments committee, 
though the selections must be ratified by the parliament. The board is responsible for 
appointing the head of the state-owned Zambia National Broadcasting Corporation 
(ZNBC).

The 2002 Independent Broadcasting Authority (IBA) Act was modified in 2010, granting 
the information minister similar powers of direct appointment for the board of the IBA, the 
broadcast media regulator, which is responsible for issuing licenses. In 2013 the 
government appointed Josephine Mapona, a former journalist, as IBA director general, 
and a board was appointed in 2014, after considerable delay. That year, the IBA began 
processing applications for broadcasting licenses, a task that had previously been the 
responsibility of the Ministry of Information and Broadcasting Services. The IBA also 
launched a code of ethics based on recommendations that media outlets made to the 
Zambia Media Council (ZAMEC), a voluntary, independent organization for Zambia’s 
media workers. However, as of 2015 the IBA effectively remained under the control of the 
government and continued to make politicized threats.

The Zambia Information and Communication Technology Authority (ZICTA) requires all 
citizens to register their mobile phone SIM cards under their real names. Those who fail to 
do so can have their phones deactivated. Although the government claims that this 

Page 2 of 4Zambia

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/48470



requirement is intended to promote security, it has the effect of compromising the ability of 
Zambians to communicate anonymously.

Those seeking to enter the field of journalism face few practical barriers, especially given 
the availability of various digital tools that allow citizens to set up blogs and publish 
content outside of mainstream media platforms. The Zambia Chapter of the Media 
Institute of Southern Africa (MISA-Zambia) is the representative body for media in the 
country and operates advocacy programs aimed at advancing media freedom and 
freedom of expression. ZAMEC focuses on ethical and labor-related concerns within the 
industry.

Political Environment: 23 / 40 (↑2)

The Zambian media remained politically polarized in 2015. The ZNBC and other state-
owned media provided favorable coverage of the PF government, while a number of 
private outlets took a harshly critical stance, in some cases reflecting the political views of 
their owners. M’membe and the Post have largely opposed the PF government since a 
schism in the ruling party in mid-2014. However, despite several cases of government 
interference, self-censorship, and political violence against the media during 2015, there 
was no repetition of the unusual secrecy and censorship in 2014 surrounding the failing 
health of then president Sata.

Among other instances of state pressure on editorial independence, Central Province 
Minister Davies Chisopa of the PF ordered the dissolution of the board of Mkushi 
Community Radio in August over its alleged bias in favor of the opposition United Party for 
National Development (UPND), though it was unclear whether he had legal authority to do 
so. Also that month, the ZNBC suspended radio producer and union leader Martin Maseka 
for publicly criticizing Information Minister Chishimba Kambwili’s threat to fire ZNBC staff 
who had been protesting questionable management practices at the broadcaster. In 
October, Lusaka-based Radio Phoenix fired presenter Christine Ngwisha a few days after 
she conducted a contentious interview with Kambwili. The minister later threatened to 
revoke the station’s broadcast license, accusing it of promoting the UPND.

Internet-based news outlets that routinely criticize the government, such as the Zambian 
Watchdog and Zambia Reports, have faced periodic blocking efforts in Zambia, but their 
content could still be accessed on mobile devices, using circumvention tools and mirror 
sites, and via Facebook and Twitter. Kambwili reiterated government denunciations of the 
outlets in 2015, saying their conduct bordered on “utter criminality.”

Journalists and outlets have experienced greater violence in the course of their work and 
in retaliation for their reporting in recent years, particularly from partisan supporters of the 
PF. In July 2015, armed PF cadres entered the studios of Radio Icengelo in Kitwe and 
blocked UPND leader Hakainde Hichilema from participating in a scheduled program. PF 
supporters similarly forced their way into a community radio station in Lundazi and 
disrupted a broadcast featuring the leader of a new political party in December. Later that 
month, the ruling party’s cadres violently broke up a live appearance by Kabimba at 
Breeze FM in Chipata. The station subsequently suspended all coverage of politics to 
avoid further violence. A week after the Breeze FM incident, Post journalist Peter Sukwa 

Page 3 of 4Zambia

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/48470



and Feel Free Radio journalist Kelvin Phiri were attacked by PF members while 
investigating allegations that non-Zambians were being registered as voters in Vubwi, on 
the border with Malawi. One of the journalists said the assailants, who included local party 
officials, had urinated into his mouth and poured fuel on him, threatening to set him alight.

Economic Environment: 19 / 30

Although the media market is dominated by the ZNBC, the state-owned papers Zambia 
Daily Mail and Times of Zambia, and the Post, there are several private television stations 
with smaller audiences, some independent papers, and a growing number of private and 
community radio stations. International broadcast services are not restricted. Some radio 
stations, including Radio Phoenix, UNZA Radio, and Pan African Radio, carry call-in 
shows that express diverse and critical viewpoints. Radio remains the medium of choice in 
most of the country because of its relatively low cost of access, but many stations face 
financial difficulties due to their dependence on sponsored programming and the small 
advertising market. Reception of both state and private television signals throughout the 
country remains poor. There is also a state-owned national news agency, the Zambia 
News and Information Services (ZANIS).

Despite the attempted blocking of some critical websites, the internet remains one of the 
freest spaces for journalists and bloggers to express criticism of the government. Internet 
penetration was estimated at 21 percent in 2015. Access is more prevalent in urban 
areas, where there is a greater number of internet cafés and mobile signals are stronger. 
In rural areas, access to mobile internet service remains difficult in practice, due in part to 
poor signals and high costs.

The costs of newsprint and ink (which include substantial import duties and taxes), 
printing, and distribution remain very high, hampering print outlets’ ability to increase their 
readership. The majority of advertising comes from the government, which places its ads 
exclusively in the state media. There have also been reports of private companies 
withholding advertising from critical private outlets due to fear of government retaliation.

Source URL: https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/zambia 

Page 4 of 4Zambia

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/48470


