
Published on Freedom House (https://freedomhouse.org)

Home > Zambia

Zambia
Country: 
Zambia

Year: 
2015
Status: 
Partly Free
Total Score: 
40
(0 = Best, 100 = Worst)
Obstacles to Access: 
11
(0 = Best, 25 = Worst)
Limits on Content: 
12
(0 = Best, 35 = Worst)
Violations of User Rights: 
17
(0 = Best, 40 = Worst)
Population: 
15.1 million
Internet Penetration: 
17 percent
Social Media/ICT Apps Blocked: 
No
Political/Social Content Blocked: 
No
Bloggers/ICT Users Arrested: 
No
Press Freedom Status: 
Not Free
Key Developments: 

June 2014—May 2015

Page 1 of 11Zambia

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47749



• There were no websites blocked during the coverage period, compared to the previous 
period, when four independent news outlets were targeted for blocking (see Blocking and 
Filtering).

• Despite the unblocking of critical websites, government officials repeatedly issued threats to 
shutdown select websites and blogs (see Blocking and Filtering).

• Leaked emails from the Italian surveillance firm Hacking Team revealed that the company 
may have sold its sophisticated spyware known as Remote Control System (RCS) to the 
Zambian authorities (see Surveillance, Privacy, and Anonymity).

Introduction: 

Zambia was among the early adopters of the internet in sub-Saharan Africa with the installation of 
dial-up and satellite technology at the University of Zambia in the early 1990s. It was also 
incidentally one of the first countries in the region to censor online content. In 1996, the 
government demanded the removal of a banned edition of The Post from the newspaper’s website 
by threatening to hold the internet service provider (ISP), Zamnet, criminally liable for the content. 
There were no other reported incidents of internet censorship until July 2013, when four 
independent online news outlets were blocked, purportedly by the government for their critical 
coverage of the Patriotic Front (PF) ruling party under President Michael Sata.

In 2014-2015, the Zambian government eased up on earlier efforts to restrict internet freedom, 
which included the blocking of news websites from July 2013 to April 2014 and arrests of several 
journalists suspected of their affiliation with the blocked news outlets. This continued under the 
new president, Edgar Lungu, who was elected in January 2015 in a presidential by-election 
following the death of President Michael Sata in October 2014. Nevertheless, government officials 
repeatedly issued threats to shutdown select websites and blogs throughout the year, and the 
blocking of critical websites in the past suggests that this method of internet censorship may be 
practiced again in the future.

Concerns of government surveillance increased in 2015, particularly after leaked emails from the 
Italian surveillance firm Hacking Team revealed that the company may have sold its sophisticated 
spyware known as Remote Control System (RCS) to the Zambian authorities.

Obstacles to Access: 

Internet and mobile access rose steadily though remained low, hindered by high costs, poor 
infrastructure, and a large urban-rural divide.

Availability and Ease of Access

Access to information and communication technologies (ICTs) in Zambia has increased steadily 
over the past few years, from a penetration rate of 10 percent in 2010 to over 17 percent in 2014, 
according to the International Telecommunication Union (ITU).[1] However, mobile phone 
penetration increased more rapidly, growing from 49 percent in 2010 to 67 percent in 2014 as 
most Zambian ICT users access the internet via mobile phones.[2] As of March 2015, mobile 
internet users comprise 28 percent of the Zambian population, increasing from a mere 3 percent in 
2011.[3] Meanwhile, internet connection speeds in Zambia are slow, averaging 1.3 Mbps 
compared to a global average of 3.9 Mbps, according to May 2015 data from Akamai’s State of the 
Internet report.[4]

The costs of ICT ownership and access are very expensive and out of reach for the majority of 
citizens in Zambia, where the average minimum wage is approximately US$75 per month. 

Page 2 of 11Zambia

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47749



Blackberry devices are the most popular internet-enabled mobile phones in Zambia due to cheap 
subscription fees, which cost as low as US$10 per month for access. Nevertheless, high costs 
hinder most Zambians from accessing more advanced internet applications, with a standard smart 
phone costing about US$250 while broadband subscriptions cost an average of US$50 for a 10 
GB of data. Less than 1 percent of Zambians access the internet from their homes via fixed-line 
broadband subscriptions, which cost an average of US$62 as of February 2015. Zambians also 
access the internet at cybercafes, which cost slightly less than US$2 per hour. In recent years, 
however, cybercafes have become less popular as people increasingly access the internet via 
mobile devices.

While access to ICTs is steadily increasing, it is only widespread in urban areas such as Lusaka 
(the capital), Copperbelt (the economic hub of the country), and Livingstone (the tourist capital). 
Access in rural areas has lagged behind due to the high costs of hardware and software, erratic 
and expensive electricity, poor network coverage, and high levels of illiteracy. Moreover, the 
government has lacked the resources needed to prioritise the development of ICT infrastructure in 
rural areas, resulting in a significant urban-rural divide.

Restrictions on Connectivity

There have been no reports of the Zambian government restricting connectivity to internet or 
mobile phone services to date, though partial state ownership over the country’s fiber backbone 
and control over connections to the international internet may enable the government to restrict 
connectivity at will.[5]

As a landlocked country, Zambia’s national fiber backbone is provided by three operators: state-
owned Zambia Telecommunications Ltd (Zamtel), state-owned Zambia Electricity Supply 
Corporation Ltd (ZESCO),[6] and privately-owned Copperbelt Energy Corporation (CEC). Zamtel 
operates the fiber-optic connection to two international submarine cables the WACS and Sat-3.[7]
MTN and Airtel lease access to the undersea cables from Zamtel, while MTN also connects 
directly to the EASSy.[8] According to a July 2013 Zambian Watchdog report, the government may 
also control the country’s internet exchange point (IXP), which is reportedly housed in the same 
building as state-owned Zamtel in Lusaka.[9]

ICT Market

The Zambian market for ISPs is very competitive and characterized by a lack of a significant 
dominant player.[10] As of 2015, there are 23 ISPs, three of which are also the country’s mobile 
phone providers: MTN, Airtel, and state-owned Zamtel.[11] All internet and mobile service 
providers are privately owned, with the exception of Zamtel, which was renationalized in January 
2012 under the directive of the late President Michael Sata.[12] Sata’s predecessor had sold the 
75 percent share of Zamtel to Lap Green in 2010 for US$257 million.[13] While Zamtel has the 
smallest share in the mobile phone market,[14] it commands the largest share of internet 
subscriptions, with 61 percent of the market, as of February 2013.[15]

Regulatory Bodies

The Zambia Information and Communications Authority (ZICTA) is the regulatory body for the 
country’s ICT sector. Established under the Information and Communication Technologies Act of 
2009, ZICTA is known to be generally autonomous in its decision-making, although the 
government has some ability to influence ZICTA’s activities.[16] The Minister of Information and 
Broadcasting Services is mandated to oversee ZICTA’s activities and appoint the members and 
chairperson of the ZICTA board.[17] The minister is also entitled to issue general directives, which 
the regulator is obligated to carry out.[18]

Page 3 of 11Zambia

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47749



Some internet content is also regulated by the Independent Broadcasting Authority, which 
oversees the enforcement and compliance of regulations in broadcast programming. This includes 
programming that is streamed and published online by TV and radio stations.[19]

Limits on Content: 

Online content in Zambia was unrestricted during the coverage period, in contrast to the previous 
period when four independent online news outlets were blocked for several months. 

Blocking and Filtering

In 1996, Zambia became the first country in sub-Saharan Africa to censor online content when the 
government demanded the removal of a banned edition of The Post from the newspaper’s website 
by threatening to hold the internet service provider (ISP), Zamnet, criminally liable for the content.  
There were no other reported incidents of internet censorship until July 2013, when four 
independent online news outlets—Zambia Watchdog, Zambia Reports, Barotse Post, and Radio 
Barotse—were blocked until April 2014, purportedly by the government for their critical coverage of 
the Patriotic Front ruling party under President Michael Sata.[20] The government had previously 
tried to ban Zambian Watchdog in 2012.

No other websites were blocked during the coverage period; social media and communications 
platforms such as YouTube, Twitter, Facebook, WhatsApp, and international blog hosting services 
were freely available. Nevertheless, government officials repeatedly issued threats to shutdown 
select websites and blogs,[21] and the 2013-2014 blocking of critical news websites suggests that 
this method of internet censorship may be practiced again in the future.[22]

There is no concrete evidence that the government was behind the blocking of websites in 2013 
and 2014, indicating a complete lack of transparency behind censorship decisions, in addition to 
an ineffective complaints and appeals process through the regulatory body ZICTA. Testing 
conducted by the Tor Project’s Open Observatory of Network Interference (OONI) in July 2013 
discovered the presence of deep packet inspection (DPI) filtering tactics as the source of the 
block.[23] Zambian Watchdog accused Chinese company Huawei Technologies of installing DPI 
on Zambia’s ISPs to enable the blocking of internet content. While the government did not claim 
responsibility for the blocking, Vice President Guy Scott reportedly stated that the independent 
outlet deserved to be censored because it was “promoting hate speech” and disseminating false 
news.[24] He also characterized the party responsible for the blocking as a “well-wisher” and 
thanked them for their work.[25]

Content Removal

The government has also been known to censor internet content by directing online media editors 
to remove material considered problematic or offensive upon request. However, the extent of this 
practice is unknown given the predominance of state-owned and progovernment news outlets in 
the country. Instances of takedown requests are likely unreported, while self-censorship may limit 
the volume of critical content that could be targeted. The only known incident comes from Zambia 
Reports, who publicly admitted to complying with a government takedown request in its July 2013 
open letter to the government, though the outlet did not reveal the nature of the content that was 
taken down or when it occurred.[26] Otherwise, intermediaries are not held liable for content under 
the 2009 Electronic Communications and Transactions Act.[27]

Media, Diversity, and Content Manipulation

Page 4 of 11Zambia

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47749



Online content producers face considerably less government pressure compared to their 
traditional media counterparts, though the majority of online news sources in Zambia are merely 
web versions of progovernment mainstream outlets. As a result, social media platforms and citizen 
journalists have emerged as important sources of information, and Zambians now recognize the 
parallel existence of official media and alternative voices from online sources. The Zambian 
blogosphere is vibrant, representing diverse viewpoints and opposition voices, and many 
mainstream journalists have turned to blogs to express themselves more freely. Zambia’s internet 
offers content in five local languages, including English,[28]although it is difficult to find content 
produced or written strictly in local languages.

While blogs hosted on international platforms have proliferated in recent years, online publications 
face economic constraints that compromise their ability to remain financially sustainable. The 
government is the largest source of advertising revenue for traditional media outlets and has been 
known to withhold advertisements from critical outlets.[29] Moreover, private companies often do 
not advertise in news outlets that seem antagonistic to government policies out of fear of the 
potential repercussions.[30] These trends are likely mirrored online, though in general, online news 
platforms are much less developed than print and broadcast media. The two most popular 
independent online news outlets in Zambia—Zambian Watchdog and Zambia Reports—are both 
hosted abroad and receive advertising revenue from international businesses. 

Growing government pressure on the media in recent years has created a climate of self-
censorship among journalists, both on and offline. Online journalists and bloggers are increasingly 
choosing to write anonymously due to harassment, the threat of legal action, or both,[31]
particularly on issues regarding politics and corruption involving government officials. Social media 
users tend to express themselves more freely online, but a growing belief that the government 
monitors social media activity has made users more cautious in recent years.[32] Meanwhile, 
progovernment trolls are becoming increasingly common on social media platforms such as 
Facebook, typically flooding posts that are critical of the government with insults and comments on 
unrelated issues.[33] Some observers suspect that the government may be paying the trolls to 
disseminate progovernment propaganda.[34]

Digital Activism

Social media outlets, particularly Facebook, have played an important role in mobilizing Zambian 
citizens around a variety of social and economic issues, such as land reform, the mining industry, 
and taxes. Digital activism efforts have yet to result in significant social or political change. In 2014, 
the poverty alleviation organization Action-Aid Zambia led a social media campaign to lobby for 
reform and transparency in the country’s mining taxation laws, persuading the Zambian 
government to begin a review some of the contentious laws governing the mining sector.[35][36]

Violations of User Rights: 

The Zambian government was less restrictive on online journalists during this report’s coverage 
period compared to the previous period, when the authorities used both legal and extrajudicial 
measures to punish online journalists for critical media coverage. No arrests for online activities 
were reported, while one journalist arrested in 2013 was acquitted of all charges. Leaked emails 
from the Italian surveillance firm Hacking Team revealed that the company may have sold its 
sophisticated spyware known as RCS to the authorities.

Legal Environment

Freedom of expression is enshrined in the Zambian Constitution but is limited by broad 
interpretations of other statutes that restrict expression in the interest of public order and safety, 
national security, morality, and health.[37] The constitution does not explicitly guarantee press 

Page 5 of 11Zambia

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47749



freedom but includes a provision stating, “no law shall make any provision that derogates from 
freedom of the press.”[38] Some media observers have noted that the provision inadequately 
protects press freedom.[39] However, a new draft constitution was posted online for public review 
in October 2014.[40] The draft constitution includes specific protections for print, broadcast, and 
electronic media freedom, and explicitly prohibits the government from exercising control or 
interfering with media activities.[41] As of mid-2015, the review process for the draft constitution 
was still ongoing.

Nevertheless, freedom of expression and the media continue to be limited by clauses in the penal 
code that criminalize defamation of the president[42] and give the president “absolute discretion” 
to ban publications regarded as “contrary to the public interest.”[43] In April 2014, the government 
reportedly stated intentions to introduce legislation regulating online media, citing the problems of 
“internet abuse” and cybercrime.[44] To date, no restrictive laws related to the regulation of ICTs 
and online activities have been introduced.

Judicial independence is guaranteed in the constitution but in practice this is not respected and 
undermined by other laws that allow for executive interference in Zambia’s justice system. Notably, 
the Service Commissions Act—which establishes a Judicial Service Commission to advise the 
president on judicial appointments—provides the president with the power to give the commission 
“general directions as the President may consider, necessary” and obliges the commission to 
comply with the directions.[45]

Prosecutions and Detentions for Online Activities

The Zambian government was less restrictive on the press and Zambian internet users during this 
report’s coverage period compared to the previous period, when the authorities used both legal 
and extrajudicial measures to punish online journalists for critical media coverage. In 2013, three 
journalists suspected of working for Zambian Watchdog were arrested and handed trumped up 
charges of sedition and possession of obscene material.[46][47] In August 2015, one of the 
journalists, Clayson Hamasaka, who was charged with possession of pornography, was acquitted 
after a court ruled that the evidence against the journalist had been planted.[48] The other two 
cases were still in the courts awaiting judgments as of October 2015, and no arrests for online 
activities were reported from June 2014 to May 2015.

Surveillance, Privacy, and Anonymity

Little is known about the Zambian government’s surveillance practices and capabilities. In July 
2015, email leaks from the Italian surveillance firm Hacking Team revealed that the company may 
have sold sophisticated spyware known as Remote Control System (RCS) to the Zambian 
authorities.[49] While the leaked emails did not confirm the sale, they point to the government’s 
intent to acquire such technologies that can monitor and intercept user communications.

The Electronic Communications and Transaction Act of 2009 details conditions for lawful 
interception of communications, which generally requires a court order.[50] Yet, under the late 
President Michael Sata, numerous reports accused the government of conducting extensive illegal 
surveillance of citizens’ ICT activities, such as the phone tapping of senior government officials 
who fell out of the ruling party’s favor,[51] civil society leaders,[52] and journalists.[53]

Otherwise, details of potential extralegal government surveillance stem mostly from Zambian 
Watchdog reports.[54] According to the news outlet, the government contracted Chinese experts 
in 2013 to install an internet surveillance system that could monitor, intercept, censor, and mine 
data from digital communications.[55] The subsequent blocking of Zambian Watchdog and Zambia 
Reports in July 2013 corroborated the use of deep-packet inspection (DPI) technology as the 
mechanism behind the blocking.[56] Zambian Watchdog also separately reported that President 

Page 6 of 11Zambia

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47749



Sata had signed a presidential order in February 2013 authorizing the president’s office to interfere 
with ICT communications without oversight.[57] According to the anonymous news article, ZICTA 
had directed all ISPs and mobile service providers in Zambia “to allow safe passage of Information 
Technology (IT) Specialists from the Office of the President and China.”[58] Later in September 
2013, Zambian Watchdog reported that China’s Huawei had installed email hacking devices on all 
ISPs in Zambia.[59] No further reports of surveillance abuse have been reported under Zambia’s 
new president, Edgar Lungu, elected in January 2015.

The ability for Zambians to communicate anonymously through digital media is compromised by 
SIM card registration requirements instituted in September 2012.[60] Registration requires an 
original and valid identity card such as a national registration card presented in person to a 
registration agent at a mobile service provider.[61] While the government stated that the 
registration requirements were for the purposes of combatting crime,[62] Zambian Watchdog 
reported a story in November 2012 based on inside sources alleging that subscriber details were 
passed directly to the secret service for the creation of a mobile phone user database.[63] An 
official from ZICTA also publicly stated in November 2012 that registration would “enable law 
enforcement agencies [to] create a database to help identify the mobile SIM card owners,” 
according to a news report in Lusaka Times.[64]

Registration for the .zm country code top-level domain (ccTLD) is managed by ZICTA as provided 
for under the 2009 Electronic Communications and Transaction Act, which may compromise the 
anonymity of .zm website owners given the murky independence of the regulatory authority.[65]
The act also provides a government minister the authority to create statutory agreements that 
determine further requirements for domain name registration, in addition to “the circumstances and 
manner in which registrations may be assigned, registered, renewed, refused, or revoked.”[66]
Such direct oversight of local web domains may allow the government to access user data 
belonging to local content creators and hosts.

Intimidation and Violence

In the past few years, journalists have noted an increased climate of intimidation for media workers 
who regularly face harassment and physical attacks for their independent reporting. While there 
were no reports of attacks on individuals for their online activities during the coverage period, 
online journalists were frequently targeted for harassment and intimidation in 2013 and early 2014. 
Between June and September 2013, the government targeted individuals suspected of writing 
anonymously for the critical online news outlets, Zambian Watchdog and Zambia Reports, 
including Thomas Zyambo, Clayson Hamasaka, and Wilson Pondamali who were all harassed and 
subsequently arrested. Zyambo was reportedly threatened and physically assaulted by President 
Sata’s son for unknown reasons in March 2014.[67] Pondamali was attacked in April 2014 at a 
public event, allegedly by government “thugs” who took off with his digital equipment.[68]

Technical Attacks

Government-sponsored technical attacks against opposition activists, ordinary users, or online 
journalists are not common in Zambia and were not reported during the coverage period. The last 
reported technical attack occurred in April 2014 when the website of the Media Institute for 
Southern Africa (MISA) was hacked alongside a number of government websites by hackers from 
the Middle East.[69] Zambian Watchdog was last attacked with a DDoS attach in May 2012 that 
brought the site down for about eight hours.[70]

Notes: 

Page 7 of 11Zambia

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47749



[1] International Telecommunication Union, “Percentage of Individuals Using the Internet,” 2000-2014,  http://bit.ly/1cblxxY.

[2] International Telecommunication Union, “Mobile-Cellular  Subscriptions,” 2000-2014, http://bit.ly/1cblxxY.

[3] Zambia Information and Communications Technology Authority (ZICTA), “ICT Indicators,” http://bit.ly/1RKOUsl. 

[4] Akamai, “Broadband Adoption ,” map visualization, State of the Internet Report, http://akamai.me/1LiS6KD.

[5] According to the ITU, the gateway to the international internet in Zambia is fully liberalized and competitive. See, International 
Telecommunication Union, “Zambia Profile (Latest data available: 2013),” ICT-Eye, accessed February 11 2015, 
http://bit.ly/1NEnLHk.

[6] Michael Malakata, “ZESCO begins leasing fiber communication backbone,” Network World, September 24, 2008, 
http://bit.ly/1LcyRkN.

[7] Michael Malakata, “Zambia’s Zamtel connects to WACS, Sat-3 undersea cables,” PC Advisor, July 26, 2012, accessed February 
11, 2015 http://bit.ly/1OxJLFC. 

[8] “MTN Zambia to invest USD3 million on connection to EASSy,” TeleGeography, March 29, 2012, accessed February 11, 2015, 
http://bit.ly/1k89kjF.

[9] In bid to spy on citizens, Sata gives Chinese complete access to Zambia’s military, OP files,” Zambian Watchdog, “July 23, 
2013, accessed February 11, 2015, http://bit.ly/1LczMlf.

[10] Shuller Habeenzu, “Zambia ICT Sector Performance Review 2009/2010,” (policy paper, Research ICT Africa, 2010) 
http://bit.ly/1NK9LgU. 

[11] ZICTA “Internet Service Provider,” accessed February 10, 2015, http://bit.ly/1MsuzmW.

[12] Sata “deemed it desirable to acquire back the 75 percent shareholding of Libya’s Lap Green Network in Zamtel.” George 
Chellah “Press Statement: ZAMTEL Nationalization,” press release, January 24, 2012, accessed February 10, 2015, 
http://on.fb.me/1OxKlmP. 

[13] Matthew Saltmarsh, “Privitization of Zambian Phone Company Degenerates Into a Feud,” New York Times, October 3, 2010, 
http://nyti.ms/1VURg8z.

[14] “MTN Zambia is the country’s largest mobile operator – ZICA,” Lusaka Voice, March 2, 2015, http://bit.ly/1KbWlT2.

[15] Deloitte, Doing Business in Zambia – A unique flavour, March 2013, http://bit.ly/1NeSJUU.

[16] International Telecommunication Union, “Zambia Profile (Latest data available: 2013).”

[17] First Schedule (Section 4), The Information and Communication Technologies, Act [No. 15 of 2009], http://bit.ly/1KbWEx7. 

[18] The Information and Communication Technologies Act , No. 15 of 2009, Part XI, art 91, http://bit.ly/1KbWEx7; See also, Shuller 
Habeenzu, “Zambia ICT Sector Performance Review 2009/2010,” (policy paper, Research ICT Africa, 2010) http://bit.ly/1NK9LgU. 

[19] Independent Broadcasting Authority, “About Us,” accessed May 18,2015,  http://www.iba.org.zm/about-us.html.

[20] “Zambia blocks third website: Barotse Post,” Zambian Watchdog, September 10, 2013, http://bit.ly/1MFdqLs.

[21] Gershom Ndhlovu, “New Minister Threatens to Shut Down Zambian Independent News Site,” Global Voices, February 18, 
2015, accessed May 18, 2015, http://bit.ly/1jEv5Hl.

Page 8 of 11Zambia

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47749



[22] Peter Adamu, “Zambia Reports, Watchdog ‘Unblocked’,” Zambia Reports, April 4, 2014, http://bit.ly/1KbWYfu; “The Watchdog 
has been released,” Zambia Weekly, March 27, 2014, http://bit.ly/1X7wVPP.

[23] Open Observatory of Network Interference (OONI), “Zambia, a country under Deep Packet Inspection,” July 15, 2013, 
http://bit.ly/1GgAU8r.

[24] Michael Chawe, “Zambia admits blocking critical online site,” Africa Review, July 25, 2013, http://bit.ly/1LQ3aLc.

[25] Michael Malakata, “Proposed Zambian law to ‘regulate’ online media,” Web Africa, January 16, 2014, http://bit.ly/1hHsdZ6.

[26] Editor, “Zambia Requested to Stop Blocking Access to Websites,” Zambia Reports, July 25, 2013, http://bit.ly/1Rdpkve.

[27] Electronic Communications and Transaction Act No. 21 of 2009, Part X, Limitation of Liability of Service Providers, 
http://bit.ly/1Pk92TO.

[28] Google Zambia, http://bit.ly/1hHm9jf.

[29] Freedom House, “Zambia,” Freedom of the Press 2014, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2014/zambia.

[30] “Zambia 2013,” African Media Barometer (Friedrich-Ebert-Stiftung: fesmedia Africa, 2013).

[31] “Zambia 2013,” African Media Barometer (Friedrich-Ebert-Stiftung: fesmedia Africa, 2013).

[32] Catherine de Lange, “Journalism in Zambia: Self-Censorship, Blocked Websites, and Social Media Monitoring,” International 
Reporting Project, Johns Hopkins University, July 26, 2013, accessed March 8, 2015, http://bit.ly/1MFfQJQ.

[33] Zambian Economist, Facebook Post, July 12, 2014, accessed September 23, 2014, http://on.fb.me/1GIYKED.

[34] Evans Mulenga, “Zambia’s Growing Censorship Problem,” Zambia Reports, May 6, 2014, http://bit.ly/1jriYOu.

[35] Cecilia Jamasmie, “Zambia scales back mining royalties to 9%,” Mining, April 20, 2015, accessed May 25, 2015, 
http://bit.ly/1Jp7DVt.

[36] Action-Aid Zambia, Facebook Campaign on Tax dodging in Zambia, https://www.facebook.com/AAZambia?ref=br_rs.

[37] Zambia’s Constitution of 1991 with Amendments through 2009, art. 20 (1), Protection of Freedom of Expression, accessed 
March 3, 2015, http://bit.ly/1RKTYga.

[38] Zambia’s Constitution of 1991 with Amendments through 2009, art. 20 (2), Protection of Freedom of Expression. 

[39] “Zambia 2013,” African Media Barometer (Friedrich-Ebert-Stiftung: fesmedia Africa, 2013).

[40] Clement Malambo, “Government Releases Draft Constitution Ahead of Jubilee,” Zambia Reports, October 23, 2014, 
http://bit.ly/1MFgYgM.

[41] DRAFT Constitution of Zambia, refer to article 36 Freedom of media, see: “The Constitution of Zambia,” Zambian Watchdog, 
January 2014, http://bit.ly/1GgHJ9L.

[42] The Penal Code Act, Chapter 7, art. 69, accessed March 3, 2015, 
http://www.unodc.org/res/cld/document/zmb/1931/the_penal_code_act_html/Zambia_Penal_Code_Act_1930_as_amended_2005.pdf.

[43] The Penal Code Act, Chapter 7, art. 53.

[44] Michael Malakata, “Zambia rejects new constitution permitting online news freedom,” PC Advisor, April 11, 2014, accessed 
February 27, 2015, http://bit.ly/1MFhETh.

Page 9 of 11Zambia

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47749



[45] Service Commissions Act, Cap 259, Part II, Service Commissions, http://bit.ly/1hHnYwq; See also: Richard Lee, “Executive 
interference undermines judiciary in Zambia,” Open Society Initiative for Southern Africa (blog), August 27, 2013, 
http://bit.ly/1KbYIoY.

[46] See Freedom House, “Zambia,” Freedom on the Net 2014, http://bit.ly/1Lwi0dZ; “One journalist charged with sedition, one 
released without being questioned,” Zambian Watchdog, July 10, 2013, http://bit.ly/1LQ6BBv; AFP, “Zambian police charge 
investigative journalist,” Daily Nation, July 18, 2013, http://bit.ly/1X7AK7t.

[47] “Hamasaka released on police bond, may face more trumped-up charges,” Zambian Watchdog, July 30, 2013, 
http://bit.ly/1VVhtck; AFP, “Reporter arrested for porn after criticizing Zambia’s president,” Mail & Guardian, July 30, 2013, 
accessed March 7, 2015, http://bit.ly/1Lwipx7; Nse Udoh “Zambia: Journalist Wilson Mpondamali Acquitted,” All Africa, August 1, 
2014, http://bit.ly/1RdrhrA.

[48] “Journalist Clayson Hamasaka acquitted, evidence was planted,” Lusaka Times, August 11, 2015, http://bit.ly/1OGezSX.

[49] Ryan Gallagher, Twitter Post, July 6, 2015, 1:10 PM, http://bit.ly/1OGeQoW. 

[50] Electronic Communications and Transaction Act No. 21 of 2009, Part XI, Interception of Communication. 

[51] Evans Mulenga, “Sata Is Listening to Your Conversation,” Zambia Reports, October 9, 2013, http://bit.ly/1X7BJVc; Rebecca 
Chao, “Zambian President Admits to Spying on Fellow Officials,” TechPresident (blog), October 16, 2013, http://bit.ly/1GJ08ak.

[52] Peter Adamu, “Sata is Tapping Phones, says Fr Bwalya,” Zambia Reports, January 23, 2014, http://bit.ly/1VViJfq.

[53] “Airtel Zambia Facing Phone Tapping Allegations,” AfricaMetro, June 18, 2015, http://bit.ly/1VUX2Hh.

[54]  Many of Zambian Watchdog’s news reports about surveillance could not be corroborated by a second source.

[55] Michael Malakata, “China reportedly helping Zambia with eavesdropping technology,” Computer World, February 19, 2013, 
http://bit.ly/1VVkIAy; “PF govt to crack on internet users, targeting ZWD and Diplomats,” Zambian Watchdog, February 14, 2013, 
http://bit.ly/1LcEI9y.

[56] OONI, “Zambia, a country under Deep Packet Inspection.”

[57] “Sata signs order for OP to tap phones, emails,” Zambian Watchdog, February 18, 2013, accessed March 9, 2015, 
http://bit.ly/1NKggQL.

[58] “Sata signs order for OP to tap phones, emails,” Zambian Watchdog, February 18, 2013, accessed March 9, 2015, 
http://bit.ly/1NKggQL; Gershom Ndhlovu, “Zambia: Chinese Experts to Monitor Internet?,” Global Voices Advocacy,  February 23, 
2013,  http://bit.ly/1LcEXS5.

[59] Zambian Watchdog, Facebook Post, September 2, 2013, http://on.fb.me/1PkfUjQ.

[60] “Zambia switches off 2.4 million unregistered SIMs,” Lusaka Voice, February 6, 2014, http://bit.ly/1k8g15g.

[61] MTN Zambia, “SIM Registration,” accessed September 25, 2014, http://bit.ly/1NKgCXx.

[62] Gershom Ndhlovu, “Zambia: SIM Registration is For Security Reasons,” Global Voices Advocacy, November 30, 2012, 
http://bit.ly/1ZGFOC9.

[63] “OP compiling Database from simcard registration exercise,” Zambian Watchdog, November 13, 2012, http://bit.ly/1VUY9GZ.

[64] “SIM card registration is not a political issue-ZICTA,” Lusaka Times, November 25, 2012, http://bit.ly/1LcFfZ8.

[65] Electronic Communications and Transaction Act No. 21 of 2009,  Part IX, Domain Name Regulation. 

Page 10 of 11Zambia

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47749



[66] Electronic Communications and Transaction Act No. 21 of 2009, Part IX, Domain Name Regulation, art. 52.

[67] Gershom Ndhlovu, “Zambia: President’s Son Warns Journalist, ‘We Will Kill You”,” Global Voices Advocacy, March 12, 2014, 
http://bit.ly/1GgGBTH. 

[68] “PF thugs beat up Journalist Wilson Pondamali,” Zambian Watchdog, April 11, 2014, http://bit.ly/1NKh8oB.

[69] Limbikani Makani, “100+ Zambian websites hacked & defaced: Spar, Postdotnet, SEC, Home Affairs, Ministry of Finance,” 
Tech Trends, April 15, 2014, http://bit.ly/1MFmY9c.

[70] Gershom Ndhlovu, “Zambia: Citizen News Website Hacked,” Global Voices, May 13, 2012, http://bit.ly/1VUYw45. 

Source URL: https://freedomhouse.org/report/freedom-net/2015/zambia 

Page 11 of 11Zambia

5/3/2017https://freedomhouse.org/print/47749


