
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

China Freedom of the Press 2012

China’s media environment remained one of the world’s most restrictive in

2011. Authorities sharply curbed coverage of the popular uprisings in the

Middle East, forcibly disappeared dozens of online activists, and tightened

controls on investigative reporting and entertainment programming. The

measures were taken in advance of a sensitive leadership change scheduled

for 2012 and following media defiance of censorship orders related to a fatal

high-speed rail crash in Wenzhou in July. Despite the possible repercussions,

Chinese journalists and millions of internet users continued to push the limits of

permissible expression, and sometimes succeeded in driving media coverage

by drawing attention to incipient scandals or launching campaigns via domestic

microblogging platforms.

Article 35 of the constitution guarantees freedoms of speech, assembly,

association, and publication, but such rights are subordinated to the discretion

of the Chinese Communist Party (CCP) and its status as the ruling power. In

addition, the constitution cannot, in most cases, be invoked in court as a legal

basis for asserting individual rights. Judges are appointed by and generally

follow the directives of the CCP, particularly in politically sensitive cases. There

is no press law that governs the protection of journalists or punishment of those

who attack them. Instead, vague provisions in the penal code and state secrets

legislation are routinely used to imprison journalists and other citizens for the

peaceful expression of views that the CCP considers objectionable. Criminal

defamation provisions are also occasionally used to similar effect. A 2010

revision of the state secrets law made internet and telecommunications firms

partly responsible for preventing dissemination of “secret” content. An

open-government ordinance that took effect in 2008 was hailed by some

observers as an advance for freedom of information. However, according to

Hong Kong University’s China Media Project, journalists have had limited

success in using it due to an official culture of secrecy and a lack of legal

recourse. Journalists and other media workers are required to hold

government-issued press cards in order to be considered legitimate, and must

pass annual political tests to maintain their registration. Those who violate

content restrictions risk having their press-card renewals delayed or rejected,

being blacklisted outright, or facing criminal charges.

The CCP maintains direct control over news media coverage through its

Central Propaganda Department (CPD). This is reinforced by an elaborate

system of vaguely worded regulations and laws. Routinely taboo topics include

calls for greater autonomy in Tibet and Xinjiang, relations with Taiwan, the

persecuted Falun Gong spiritual group, and criticism of CCP leaders. In

addition, the CPD and provincial censors issue secret directives that are

communicated almost daily to website administrators, and periodically to

traditional media editors, restricting coverage of breaking news and other

broad areas of content. Specific party directives in 2011 sharply curtailed news

and discussion of the Arab Spring protests in the Middle East, with even the

word “Egypt” censored online at one point. Other forbidden or restricted topics

during the year included the fatal high-speed rail crash, an oil spill, the

contentious death of a herder in Inner Mongolia, labor unrest, and the names of

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

85
LEGAL
ENVIRONMENT

29
POLITICAL
ENVIRONMENT

34
ECONOMIC
ENVIRONMENT

22

China

China | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/china

1 of 5 1/2/2013 2:02 PM



individual human rights activists, journalists, and lawyers. According to a study

by scholars at Harvard University, online postings that could lead to collective

action were more likely to be censored than those voicing individual criticism of

the government.

CCP leaders use control of the media to propagate positive views of the party

and government, while vilifying those deemed to be their enemies. During 2011,

the authorities also continued to employ more subtle means to “guide” news

coverage. These included proactively setting the agenda by allowing key

state-run outlets to cover negative news in a timely but selective manner, then

requiring other media to restrict their reporting to the established narrative. The

aim is to preempt less favorable coverage by bloggers, foreign journalists, and

more aggressive commercial news outlets. In another example of how the

party guides news coverage, following the high-speed train crash in July that

killed at least 40 people, propaganda directives instructed the media to focus

their reporting on government rescue efforts and to avoid questions about the

causes of the crash.

Journalists who attempted to investigate or report on controversial issues,

criticized the CCP, or presented a perspective that conflicted with state

propaganda directives faced harassment, dismissal, and abuse, while news

outlets that carried such material risked closure. Several such cases occurred

in 2011. In April, the weekly Business Watch Magazine, published by a state-

sponsored think tank, was discontinued within a year of being temporarily

suspended for discussing state electricity monopolies. In July, a prominent

investigative reporting team at the China Economic Times was dissolved after

producing reports of government wrongdoing, including an exposé on the fatal

mismanagement of vaccines in 2010 and a piece on the mysterious death of a

land rights activist in 2011. In September, Beijing’s municipal propaganda

bureau announced that it was taking control of the Beijing Times and Beijing

News, which were previously overseen by higher-level authorities and known

for their relatively bold reporting. The move was interpreted as punishment for

the two newspapers’ defiance of official censorship directives in their reporting

on the high-speed train accident.

According to international media freedom watchdogs, 27 journalists were in jail

in China in 2011, including many Uighurs and Tibetans. At least 70 online

activists remained behind bars at year’s end for disseminating proscribed

information. That estimate is likely to be low, given the difficulty of collecting

accurate and comprehensive information on each reported case of arrest.

Fewer new cases of long-term judicial imprisonment were reported in 2011

relative to previous years. Instead, the authorities appeared to favor extralegal

tactics in silencing dissenting voices. Beginning in February, after calls for a

Tunisian-style “Jasmine Revolution” in China appeared online, security forces

carried out a campaign of abductions and disappearances that targeted

dozens of bloggers, activists, and lawyers, making it one of the worst

crackdowns on dissent in years. The most prominent of the detainees was

artist and blogger Ai Weiwei, who was abducted in April and held

incommunicado for over 80 days. In November, he was forced to pay 8.7

million yuan ($1.3 million) as part of an apparently politically motivated tax

case; the final results of the case were pending at year’s end. Many of the

detainees reported being beaten, deprived of sleep, and forcibly medicated

while in custody. As a condition of release, they were instructed to limit their

public statements and advocacy, particularly via social media. The harsh

extralegal crackdown generated a significant chilling effect, with many of those

who had been detained remaining unusually silent for several months. Not all of

those abducted were ultimately released. Chen Wei, an activist from Sichuan

Province who was detained in February 2011, was sentenced in December to

nine years in prison on charges of “inciting subversion,” having written several

prodemocracy articles for overseas websites.

In an indication of the harsh treatment faced by some imprisoned online

dissidents, Zhang Jianhong (also known as Li Hong) died at the end of 2010 as

a result of a medical condition that deteriorated badly as he served a six-year

prison term for his online writings. Prison officials had finally released him on

medical parole in June 2010, at which point he was permanently on a

respirator.

China | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/china

2 of 5 1/2/2013 2:02 PM



In recent years, journalists have also faced growing violence from nonstate

actors. As in 2010, one journalist was killed under such circumstances during

2011. Li Xiang, a television reporter in Henan Province, was stabbed to death

in September by unidentified thugs. The authorities described the murder as

part of a robbery, but bloggers raised concerns that it was linked to Li’s

reporting on a food-safety scandal involving tainted cooking oil.

Members of religious and ethnic minorities are subject to particularly harsh

treatment for their online activities, writings, or efforts to disseminate

information that departs from the CCP line. Several of the journalists serving

the longest prison terms in China are Uighurs and Tibetans. In addition to

journalists, ordinary Tibetans, Uighurs, and Falun Gong practitioners have been

imprisoned for accessing, possessing, or transmitting banned information. On

several occasions during the year, local authorities completely shut down

communications networks in Tibetan areas of Sichuan Province, where

self-immolations to protest Chinese repression had occurred. In Inner

Mongolia, people who disseminated text messages about large-scale protests

in May 2011 were summoned by the authorities.

Chinese authorities continued to make substantial investments in media

platforms designed to spread state-sanctioned messages overseas. The

official Xinhua News Agency launched an English-language news channel to

broadcast internationally, and the state-run China Daily expanded its foreign

operations. At the same time, conditions for foreign journalists and publications

in China remained severely restricted and fell short of international standards.

In September, censors ripped the back pages out of copies of Newsweek to

remove an interview of Ai Weiwei. On several occasions in 2011, police or

security agents assaulted foreign correspondents who were trying to cover

newsworthy events. Since 2007, foreign journalists have been free of internal

travel restrictions in most areas and allowed to conduct interviews with private

individuals without prior government consent. However, the looser rules do not

apply to correspondents from Hong Kong, Macau, or Taiwan. In addition, travel

to Tibet and other politically sensitive regions still requires prior approval and

close supervision by authorities. During the year, access for foreign journalists

to Tibet and Tibetan-populated regions of neighboring provinces was especially

restricted.

Thee CCP’s robust censorship apparatus was unable to completely stop the

circulation of unfavorable news in 2011, particularly given the prevalence of

microblogs, online circumvention tools, and overseas Chinese news outlets.

Although Twitter remains blocked in China and domestic microblogging services

engage in government-directed censorship, the latter have nonetheless rapidly

grown in influence as a source of news and an outlet for public opinion, in part

because the rapid sharing of information among microblog users sometimes

outpaces censors’ deletions. In one of the most notable examples from 2011,

journalists defied censorship orders to avoid critical coverage of the fatal

high-speed rail crash in July, with some printing prominently placed lists of

incisive questions to the government about the crash. This reporting was

spurred by microblog activity, as citizens circulated real-time updates and

photographs of the incident, injured passengers, and official attempts to bury a

damaged train car. Official sources were ultimately forced to change their

version of events and initiate a more in-depth investigation into the causes of

the crash.

A growing number of Chinese use proxy servers to circumvent internet

restrictions and receive illegal satellite transmissions. Although the Chinese

authorities continue to jam radio broadcasts by U.S. government–funded

stations such as Radio Free Asia and Voice of America, dedicated listeners

access them online with the use of circumvention tools. Meanwhile, the Hong

Kong–based independent station iSun TV and the New York–based New Tang

Dynasty Television, run by Falun Gong practitioners, broadcast uncensored

news into China via satellite.

Media outlets are abundant in China, but the measured reforms of recent

decades have allowed the commercialization of outlets without the privatization

of ownership. Some publications have private investors, but a majority stake is

required by law to be retained by the government. Most cities feature at least

one newspaper published by the local government or party branch, as well as

China | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/china

3 of 5 1/2/2013 2:02 PM



more commercialized subsidiaries whose revenue comes from advertisements

rather than government subsidies. Some observers argue that the

commercialization of the market has shifted the media’s loyalty from the party

to the consumer, leading to tabloid-style and sometimes more daring reporting.

Others note that the reforms have opened the door for economic incentives

that serve to reinforce political pressure and self-censorship, as publications

fear the financial costs of being shut down by the authorities or losing

advertising should they run afoul of powerful societal actors. In 2011, Chinese

leaders appeared to be retreating from the commercial reforms, prioritizing

propaganda over commercial viability and consumer demand. Particularly

notable were a series of new government regulations restricting entertainment

programming. These included a one-year suspension in September for Super

Girl, one of the country’s most popular television shows. The talent-competition

program had already faced a ban on text-message voting by viewers since

2007, apparently because the quasi-democratic process unsettled the

authorities. Another 2011 regulatory decision mandated that, beginning in

January 2012, provincial satellite television stations would be allowed to air

only two entertainment shows of no more than 90 minutes per week during

prime time. In the most extreme example of restrictive regulations at the local

level, authorities in Chongqing forced the city’s satellite television station to

replace all commercials with propaganda clips in March, causing viewership to

drop dramatically and the managers to dismiss dozens of employees due to

the loss of revenue.

The prevailing salary arrangements generally pay journalists only after their

stories are published or broadcast. When a journalist writes an article that is

considered too controversial, payment is withheld, and in some cases the

journalist must pay for the cost of news gathering out of pocket. A small

number of elite media outlets combat such deterrents to aggressive reporting

by paying journalists even for reports that are subjected to censorship. This

has resulted in a few outlets championing popular causes and printing

embarrassing exposures of official malfeasance, though personnel who engage

in such journalism can be fired or arrested. Corruption among Chinese

journalists continued in 2011, and it remained common for public relations firms

to pay journalists for attending press conferences.

China is home to the largest number of internet users in the world, with the

figure surpassing 500 million, or approximately 38 percent of the population, in

2011. Over 200 million were active on domestic microblogging services by the

end of the year. However, the government has also implemented the world’s

most sophisticated and multilayered apparatus for censoring, monitoring, and

manipulating online content. Nationwide technical filtering restricts users’

access to uncensored information hosted outside of China, contributing to

citizens’ limited awareness of global events such as the Arab Spring protests in

the Middle East. One of the most important functions of the filtering system has

been to permanently block international social media applications like the video-

sharing website YouTube, the social-networking site Facebook, and the

microblogging platform Twitter. With such services out of reach, domestic

equivalents have gained popularity, but they are legally liable for content posted

by users and risk losing their business licenses if politically sensitive information

is circulated widely. The firms consequently employ automated programs and

thousands of human censors to screen user-generated content and delete

relevant posts per CCP directives. One academic study of censorship across

nearly 1,400 blog-hosting and bulletin-board platforms estimated that 13

percent of posts were deleted, many within 24 hours of a particular term

becoming sensitive or indicating the potential for collective action. Foreign

internet companies whose websites are accessible in China have also

cooperated with the Chinese government on censorship enforcement.

Throughout 2011, top officials—including members of the powerful CCP

Politburo Standing Committee—made personal visits to leading internet

companies to call for tighter controls. In December, authorities in Beijing,

Shanghai, and other major cities announced rules requiring microblog users to

register with their real names, though these measures had not been fully

implemented by year’s end. The authorities have also taken steps to actively

guide online discussion. Since 2004, CCP and government officials at all levels

have recruited and trained an army of paid web commentators, known

China | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/china

4 of 5 1/2/2013 2:02 PM



informally as the Fifty Cent Party. Their tasks include posting progovernment

remarks, tracking public opinion, disrupting or diverting criticism, and

participating in online chats with officials to provide the appearance of state-

citizen interaction.

Despite these efforts, owing to technological advancements and the dedication

of domestic and overseas activists, the suppression of information has become

more difficult in recent years. The sheer volume of internet traffic and the

speed with which information can spread—particularly via microblogging

platforms—has created some opportunities for exposure of local corruption

and open political discussions, so long as taboo keywords are avoided and

sensitive news is spread before censors can react. During 2011, major focal

points of user activism included a notorious hit-and-run case involving the son of

a powerful official, a campaign to identify abducted children, a bid to name and

shame corrupt officials based on their luxury watches, and efforts by

independent candidates to run for local council seats.

For a more comprehensive assessment of internet freedom in China, see the

country chapter in Freedom on the Net 2012.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

China | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/china

5 of 5 1/2/2013 2:02 PM


