
Refugee Review Tribunal 
AUSTRALIA 

 

RRT RESEARCH RESPONSE 

Research Response Number:  UKR32538 
Country:     Ukraine 
Date:      6 November 2007 
 
Keywords: Ukraine – Chernivtsi – Journalists – Political opinion – State protection 

This response was prepared by the Research & Information Services Section of the 
Refugee Review Tribunal (RRT) after researching publicly accessible information 
currently available to the RRT within time constraints. This response is not, and does 
not purport to be, conclusive as to the merit of any particular claim to refugee status or 
asylum. This research response may not, under any circumstance, be cited in a decision 
or any other document. Anyone wishing to use this information may only cite the 
primary source material contained herein. 

 
 

 
Questions 

1. Please advise whether Governor Bauer is still in power, or if he currently holds any position 
of power in Ukraine? 
2. Please advise on the situation of journalists currently in Ukraine who criticise the 
Government?  
3. What evidence is there on the situation of journalists who have made past statements against 
the Government? 
4. Who is currently governor in Chernivtsi? 
5. Is there any evidence that the government in Chernivtsi harasses journalists who criticise 
them or have criticised the former regime? 
6. Can journalists who fear harm access state protection? 

RESPONSE 

Please note that multiple spellings were found for ‘Theophil’ Bauer in the sources consulted 
including, ‘Teofyl’ Bauer and most commonly, ‘Teofil’ Bauer. ‘Teofil Bauer’ is the spelling 
used in this research response. ‘Chernovtsy’ was referred to as ‘Chernivtsi’ in the sources 
consulted. The spelling ‘Chernivtsi’ has been used in this response. 

1. Please advise whether Governor Bauer is still in power, or if he currently holds any 
position of power in Ukraine? 

Sources report that Teofil Bauer was relieved of the post of Governor of the Chernivtsi region 
in July 2003. Reports indicate that since then Bauer has held other prominent government 
positions. Bauer acted as the Ukrainian Ambassador to Romania from February 2004 until 
October 2005. In September 2006 Bauer was appointed Director General of the Agrarian 
Fund, an organisation created by the Cabinet of Ministers. In August 2007, the Cabinet of 
Ministers dismissed Bauer from this position. No information was found in the sources 



consulted regarding the current work placement or political position of Teofil Bauer 
(‘Mykhailo Romanyv has been appointed governor of the Chernivtsi region’ 2003, web portal 
of Ukrainian government, 30 July 
http://www.kmu.gov.ua/control/en/publish/printable_article?art_id=2347667 – Accessed 30 
October 2007 – Attachment 1; ‘New Ambassadors appointed to Romania, Lithuania and 
Argentina’ 2004, web portal of Ukrainian government, 12 February 
http://www.kmu.gov.ua/control/en/publish/printable_article?art_id=4459579 – Accessed 30 
October 2007 – Attachment 2; ‘Ukrainian president dismisses ambassador to Romania’ 2005, 
BBC Monitoring Ukraine & Baltic’s, source: Ukrainian One Plus One TV, 1 October – 
Attachment 3; Miroshnychenko, V. 2007, ‘Cabinet appoints Ivanyshyn as Director General of 
Agrarian Fund to replace Bauer’, Ukrainian News, 8 August – Attachment 4). 

The following report by Ukrainian One Plus One TV describes the dismissal of Teofil Bauer 
as the Ukrainian Ambassador to Romania in 2005 and also reports on the circumstances 
surrounding Bauer’s prior dismissal as the governor of the Chernivtsi region: 

The personnel changes promised by the president in the diplomatic service have taken place. 
Viktor Yushchenko has dismissed the ambassador to Romania. The media characterizes 
Teofil Bauer as a somewhat odious figure in Ukrainian politics. He was governor of 
Chernivtsi Region for five years under former President Leonid Kuchma. But he was 
dismissed on the recommendation of the government due to problems with the region’s 
agricultural sector. He was appointed ambassador in February 2004. Bauer was dismissed 
under article 43 of the law on the diplomatic service, according to which disagreement with 
the authorities’ decisions or ethical obstacles to serving in the post are grounds for dismissal 
(‘Ukrainian president dismisses ambassador to Romania’ 2005, BBC Monitoring Ukraine & 
Baltic’s, source: Ukrainian One Plus One TV, 1 October – Attachment 3). 
 

Ukrainian News has reported that Bauer was appointed Director General of the Agrarian 
Fund on 13 September 2006 but was dismissed from this position “in accordance with his 
own free will” in August 2007: 

The Cabinet of Ministers has appointed Volodymyr Ivanyshyn as director general of the 
Agrarian Fund to replace Teofil Bauer.  

This is disclosed in the Cabinet of Minister resolution No.622 No.623 of August 8.  

According to the resolution, Bauer was dismissed in accordance with his own free will.  

As Ukrainian News earlier reported, Bauer was appointed as director general of the Agrarian 
Fund on September 13, 2006.  

In June 2005, the Cabinet of Ministers decided to create the Agrarian Fund to hold 
interventions and loan purchases of foodstuff (Miroshnychenko, V. 2007, ‘Cabinet Appoints 
Ivanyshyn As Director General Of Agrarian Fund To Replace Bauer’, Ukrainian News, 8 
August – Attachment 4). 

 

2. Please advise on the situation of journalists currently in Ukraine who criticise the 
Government?  

Sources report that, despite improvements in the freedom of the media following the 2004 
Orange Revolution, there have been continued reports of journalists being physically attacked 

http://www.kmu.gov.ua/control/en/publish/printable_article?art_id=2347667
http://www.kmu.gov.ua/control/en/publish/printable_article?art_id=4459579


and intimidated for reporting on the corruption of local officials and criticising the 
government. Human Right Watch reported in 2007 that “ending government interference 
with the media remains one of the human rights achievements of the Yushchenko presidency. 
But numerous, anonymous attacks and threats persisted against journalists, particularly those 
based in Ukraine’s provinces, who investigated or exposed corruption or other government 
malfeasance” (Human Rights Watch 2007, World Report – Ukraine, January 
http://hrw.org/englishwr2k7/docs/2007/01/11/ukrain14835.htm – Accessed 1 November 2007 
– Attachment 5; ‘Attacks on the Press in 2006: Ukraine’ 2006, Committee to Protect 
Journalists http://www.cpj.org/attacks06/europe06/ukr06.html – Accessed 1 November 2007 
– Attachment 6). 

On 23 May 2007 the United Nations News Service reported that while there have been 
improvements in freedom of expression in the Ukraine, journalists have continued to be 
intimidated by “individuals said to be linked to authorities”. According to the article many 
journalists, particularly in regional areas of Ukraine have experienced “severe pressure and 
intimidation from local authorities”. The United Nations News Service reported that: 

While democracy and free expression have increased in Ukraine in the past few years, 
journalists are still subject to intimidation by individuals said to be linked to authorities, an 
independent United Nations expert said today.  
 
…Mr. Ligabo, an unpaid expert who reports to the UN Human Rights Council, said that he 
met with a number of journalists who were victims of violence by various gangs and others 
allegedly linked to state security organs and an academic institution.  
In addition, he was told that many journalists, especially from the regions outside the capital, 
are under severe pressure and intimidation from local authorities while others are frequently 
harassed, arrested and framed on hollow court charges “(‘Freedom of expression increases in 
Ukraine despite intimidation – UN expert’ 2007, UN News Service, 23 May 
http://www.un.org/apps/news/story.asp?newsid=22659# – Accessed 2 November 2007 – 
Attachment 7). 
 

The US Department of State reported that since the 2004 Orange Revolution the media is 
“markedly freer” and that Ukrainian publications frequently criticise the government. 
However, the USDOS also states that there have been continuing reports of the intimidation 
of journalists. According to the USDOS the Ukrainian Institute for Mass Information 
reported at least 14 instances of physical attacks and intimidation against journalists in 2006, 
and that these mainly occurred during the parliamentary elections and have been largely 
attributed to local politicians and organised crime groups. The USDOS also provides the 
following reports of arson attacks and physical violence against journalists in 2006 who have 
criticised local officials and government authorities: 

…On March 1 in Simferopol, unknown arsonists set fire to the garage of Liliya Budzhurova, 
editor in chief of the First Crimean newspaper. The newspaper had recently published a 
complete listing of the candidates to the Crimean parliament who had previous “conflicts with 
the law” according to Interior Minister Lutsenko at a February 17 press conference. President 
Yushchenko took personal interest in the case, and the government encouraged an 
investigation.  

On April 8, unknown attackers beat Vladimir Katsman, the editor-in-chief of the newspaper 
Stolichniye Novosti outside his apartment building. Katsman attributed the attack to his 
criticisms of the anti-Semitic publications of the Interregional Academy of Personnel 
Management (MAUP). At year’s end, no one had been arrested or charged in the case.  

http://hrw.org/englishwr2k7/docs/2007/01/11/ukrain14835.htm
http://www.cpj.org/attacks06/europe06/ukr06.html
http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=22659


On June 3, unknown attackers set fire to the home of investigative journalist Serhiy Yanovsky 
on June 3 after Yanosky exposed corruption among local politicians and businessmen. On 
June 26, Serhiy Romanenko, the chief editor of the Reporter Internet site, was found 
unconsciousness in the center of Uzhhorod after receiving a blow to the back of his head. A 
few days before the attack, Romanenko had published articles critical of Uzhgorod mayor 
Serhiy Ratushnyak, the city committee of the Socialist Party, and the Yuliya Tymoshenko 
Bloc party. No arrests were made in either of these cases.  

On August 14, two unknown assailants beat Igor Mosiichuk, the editor-in-chief of the weekly 
Vercherny Vasilkov following a series of articles he published on officials who benefited 
from local land deals.  

… On July 12, Party of Regions member of parliament Oleh Kalashnykov and his assistants 
physically assaulted a television crew from private television station STB in front of the 
Verkhovna Rada, beating the cameraman and removing a tape from his camera, which was 
never returned. At STB’s demand, and supported by an open letter from Ukrainian journalists, 
the Party of Regions took temporary disciplinary action against Kalashnykov, but did not 
expel him from the faction or the parliament. The party’s leader, Victor Yanukovych, 
criticized Kalashnykov’s behavior and Kalashnykov publicly apologized. STB pursued legal 
action against Kalashnykov, but stated that it was satisfied with the Party of Regions’ 
response to the incident.  

In March the newspaper Segodnya reported that the SBU kept one of its journalists, 
Oleksandr Korchinskiy, under surveillance after he published an article in June 2005 about 
the whereabouts of former Ministry of Internal Affairs General Pukach, who was wanted in 
connection with the Gongadze murder. The prosecutor general’s office opened an 
investigation into the lawfulness of the SBU’s surveillance of Korchinskiy. On October 11, 
the Pechersk Area Court of Kyiv ruled that the surveillance was unlawful (US Department of 
State 2007, Country Reports on Human Rights Practices 2006 – Ukraine, 6 March, Section 
1.f – Attachment 8) 

In a 2007 report on the Ukraine, Reporters without Borders states that “the greater press 
freedom achieved in 2005 was reduced by physical attacks on journalists”. Reporters without 
Borders provides the following information including reports on attacks against journalists 
who have criticised government officials: 

Political instability plagued 2006 due to tension between pro-Western President Viktor 
Yushchenko (elected after the 2004 “Orange Revolution”) and his rival Viktor 
Yanukovich, who returned as prime minister after the breakup of the ruling coalition. 
The greater press freedom achieved in 2005 was reduced by physical attacks on 
journalists and failure to complete the trial of the killers of journalist Georgy Gongadze. 

The home of Lilia Bujurova, editor of the weekly Pervaya Krimskaya and president of the 
Crimean Association of Independent Journalists, was set fire to in the Crimean capital of 
Simferopol in the early hours of 1 March 2006. She blamed the attack on her publication of a 
list of crime-linked candidates in the 26 March Crimean parliamentary elections. 

…Margarita Zakora, editor of the weekly Dzerzhynets in Dniprodzerzhynsk, was hounded 
personally and by legal officials over several months. The paper, launched in January 2006, 
had become popular with a campaign against corruption among regional officials, who filed 
19 almost-identical lawsuits against Zakora. Shots were fired at her apartment in June after 
the paper had criticised a businessman, Aleksander Spektor. After a second critical article, 
Spektor distributed pornographic leaflets about her and her 20-year-old daughter, including 
their addresses. Zakora asked for police and court protection but despite solid evidence of this 
harassment, no action was taken. 



Vladimir Lutiev, editor of the weekly Evpatoriskaya Nedelia, was sentenced to eight years in 
prison on 12 July for alleged corruption after being held since June 2005 when former 
Crimean MP Nikolai Kotliarevsky accused him of attempted murder. Lutiev had often 
criticised him in print for electoral fraud and corruption and Kotliarevsky is being prosecuted 
in two criminal cases. The court trying Lutiev refused to hear defence witnesses or evidence, 
according to his lawyer, Viktor Oveshkin, who said the journalist was being hounded by 
former local officials because he had accused them of corruption (‘Ukraine – Annual Report’ 
2007, Reporters Without Borders, 1 February 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=20829 – Accessed 1 November 2007 – Attachment 
9). 

A 2006 report by The Committee to Protect Journalists (CPJ) states that “press freedom 
advances spawned by the Orange Revolution eroded in 2006 as political power struggles 
yielded the return of repressive tactics and attitudes toward the media.” According to the CPJ 
the number of physical attacks and threats against journalists in 2006 was reportedly double 
the number reported in 2005. The CPJ also reports on the intimidation and attack of 
journalists due to their coverage of the 2006 election campaign (‘Attacks on the Press in 
2006: Ukraine’ 2006, Committee to Protect Journalists 
http://www.cpj.org/attacks06/europe06/ukr06.html – Accessed 1 November 2007 – 
Attachment 6). 

3. What evidence is there on the situation of journalists who have made past statements 
against the Government? 

Limited information was found in the sources consulted regarding the situation of journalists 
who have criticised government officials in the past. One report was found regarding the 
unfair trial of a journalist in 2006, who had previously criticised a former local official for 
fraud and corruption. According to Reporters Without Borders the journalist “was being 
hounded by former local officials because he had accused them of corruption”. The report 
states that: 

Vladimir Lutiev, editor of the weekly Evpatoriskaya Nedelia, was sentenced to eight years in 
prison on 12 July for alleged corruption after being held since June 2005 when former 
Crimean MP Nikolai Kotliarevsky accused him of attempted murder. Lutiev had often 
criticised him in print for electoral fraud and corruption and Kotliarevsky is being prosecuted 
in two criminal cases. The court trying Lutiev refused to hear defence witnesses or evidence, 
according to his lawyer, Viktor Oveshkin, who said the journalist was being hounded by 
former local officials because he had accused them of corruption (‘Ukraine – Annual Report’ 
2007, Reporters Without Borders, 1 February 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=20829 – Accessed 1 November 2007 – Attachment 
9). 

The US Department of State provided the following report on the government surveillance of 
a journalist who reported on the whereabouts of a former government official: 

In March the newspaper Segodnya reported that the SBU kept one of its journalists, 
Oleksandr Korchinskiy, under surveillance after he published an article in June 2005 about 
the whereabouts of former Ministry of Internal Affairs General Pukach, who was wanted in 
connection with the Gongadze murder. The prosecutor general’s office opened an 
investigation into the lawfulness of the SBU’s surveillance of Korchinskiy. On October 11, 
the Pechersk Area Court of Kyiv ruled that the surveillance was unlawful (US Department of 
State 2007, Country Reports on Human Rights Practices 2006 – Ukraine, 6 March, Section 
1.f – Attachment 8). 

http://www.rsf.org/article.php3?id_article=20829
http://www.cpj.org/attacks06/europe06/ukr06.html
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=20829


4. Who is currently governor in Chernivtsi?  

Sources indicate that the current Governor of Chernivtsi region is Volodymyr Kulish. Reports 
state that Kulish was appointed to this position in May 2006 by President Viktor Yuschenko 
(Mostypaka, O. 2007 ‘OUPU regional office in Chernivtsi elects Kulish its council Chairman 
to replace Bahlei’, Ukrainian News Agency, 19 February – Attachment 11; ‘Yuschenko 
leaves for Romania on visit’ 2007, Ukrainian General Newswire, source: Interfax 
Information Services, 30 October – Attachment 10). 

The Press-service of the Our Ukraine party provides the following background on 
Volodymyr Kulish: 

Volodymyr Kulish was born on Feb. 11, 1963 in the village Khotyn, Sumy oblast. Graduated 
from economic faculty, Kyiv University. He is a candidate of economic science. In 1985 he 
moved to Bukovyna. Worked as a professor of a chair of political economy, Chernivtsi 
University. Since 1992 he was the deputy head of Chernivtsi municipal executive committee. 
In 1992 he was elected a deputy of the oblast council.  

Since January 1999 he worked as the deputy GM of the Crimean joint stock company. On 
Feb. 19, 2003 Volodymyr Kulish was appointed the presidential representative in the Crimean 
Autonomous Republic and occupied this post until May 17, 2006.  

On May 17, 2006 he was appointed the head of Chernivsti oblast state administration 
(‘Chernivtsi governor has become Our Ukraine party member’ 2007, Razom website, source: 
Press-service of the Our Ukraine party, 14 February 
http://www.razom.org.ua/en/news/14133/ – Accessed 2 November 2007 – Attachment 12). 

5. Is there any evidence that the government in Chernivtsi harasses journalists who 
criticise them or have criticised the former regime? 

No recent reports were found in the sources consulted regarding the harassment or 
intimidation of journalists in Chernivtsi. The following reports, dated between 2002 and 
2004, describe previous incidents in which journalists have been reportedly targeted and 
intimidated in Chernivtsi for their reporting on politics and criticism of local officials, 
including the previous Governor, Teofil Bauer: 

• On 3 June 2004 The Ukrainian Independent Information Agency reported that an 
editor of a paper in Chernivtsi was physically attacked by three men due to the 
paper’s “general position” (‘Editor of weekly paper beaten up in Ukraine – Reporters 
Without Borders’ 2004, The Ukrainian Independent Information Agency, 3 June – 
Attachment 13). 

• On 19 March 2004 The Associated Press reported that a printing house for “an 
independent regional Ukrainian newspaper” was set on fire in Western Chernivtsi. 
The Editor in Chief of the paper reportedly claimed that the arson attack was due to 
“the staff’s professional activity” and that his journalists have also received verbal 
threats for reporting on politics (‘Independent printing house set on fire in apparent 
latest attack against Ukrainian media’ 2004, The Associated Press, 19 March – 
Attachment 14). 

• A July 2003 bulletin by the Centre for Journalism in Extreme Situations reported on 
the dismissal of Georgy Teron, director of the Chernivtsi regional television and radio 

http://www.razom.org.ua/en/news/14133/


broadcasting company, who was known for frequently criticising Chernivtsi Governor 
Bauer (Guseinova, I. 2003, ‘Dangerous Profession: Weekly bulletin of events in mass 
media of CIS states: 2003’, Centre for Journalism in Extreme Situations website, June 
30 – July 6, no.27 (77), 
http://www.cjes.ru/bulletin/?bulletin_id=512&country=sng&lang=eng – Accessed 2 
November 2007 – Attachment 15). 

• On 17 December 2002 BBC Monitoring Former Soviet Union reported that “twenty 
prominent journalists from the Chernivtsi Region have appealed to top Ukrainian 
officials about pressure against local mass media”. The journalists demanded that 
governor Teofil Bauer and his press secretary be dismissed for threatening journalists 
and interfering with their work (‘Regional Ukrainian journalists cry persecution by 
local governor’ 2002, BBC Monitoring Former Soviet Union, 17 December – 
Attachment 16). 

6. Can journalists who fear harm access state protection? 

Sources report recent incidences in which journalists, who have been intimidated or 
threatened, have not been able to access police or judicial protection. Reports also indicate 
inadequacies in law enforcement when journalists have been the victims of attacks 
(Independent journalist receives death threat in Ukraine’ 2007, Committee to Protect 
Journalists, 19 March http://www.cpj.org/news/2007/europe/ukraine19mar07na.html – 
Accessed 2 November 2007 – Attachment 17; Ukraine – Annual Report’ 2007, Reporters 
Without Borders, 1 February http://www.rsf.org/article.php3?id_article=20829 – Accessed 1 
November 2007 – Attachment 9; ‘Freedom of expression increases in Ukraine despite 
intimidation – UN expert’ 2007, UN News Service, 23 May 
http://www.un.org/apps/news/story.asp?newsid=22659# – Accessed 2 November 2007 – 
Attachment 7). 

On 17 March 2007 the CPJ reported on a Ukrainian reporter whose complaint of a violent 
death threat by a businessman was dismissed by the local prosecutor due to lack of evidence. 
The CPJ claims, however, that there were several witnesses and some photographic evidence 
related to this incident. The Executive Director of the CPJ stated that the organisation was 
“alarmed by the failure of authorities to investigate a clear threat on the life of our colleague” 
(‘Independent journalist receives death threat in Ukraine’ 2007, Committee to Protect 
Journalists, 19 March http://www.cpj.org/news/2007/europe/ukraine19mar07na.html – 
Accessed 2 November 2007 – Attachment 17). 

The 2007 report on the Ukraine by Reporters Without Borders states that the editor of a 
newspaper could not obtain police or court protection despite strong evidence of harassment. 
Reporter Without Borders provides the following details of the situation:  

Margarita Zakora, editor of the weekly Dzerzhynets in Dniprodzerzhynsk, was hounded 
personally and by legal officials over several months. The paper, launched in January 2006, 
had become popular with a campaign against corruption among regional officials, who filed 
19 almost-identical lawsuits against Zakora. Shots were fired at her apartment in June after 
the paper had criticised a businessman, Aleksander Spektor. After a second critical article, 
Spektor distributed pornographic leaflets about her and her 20-year-old daughter, including 
their addresses. Zakora asked for police and court protection but despite solid evidence of this 
harassment, no action was taken (‘Ukraine – Annual Report’ 2007, Reporters Without 
Borders, 1 February http://www.rsf.org/article.php3?id_article=20829 – Accessed 1 
November 2007 – Attachment 9). 

http://www.cpj.org/news/2007/europe/ukraine19mar07na.html
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=20829
http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=22659
http://www.cpj.org/news/2007/europe/ukraine19mar07na.html
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=20829


On 23 May 2007 an independent expert reporting to the UN Human Rights Council noted 
“that there is undue delay in the determination of cases of violence against journalists and 
many of the perpetrators have not been brought to justice” (‘Freedom of expression increases 
in Ukraine despite intimidation – UN expert’ 2007, UN News Service, 23 May 
http://www.un.org/apps/news/story.asp?newsid=22659# – Accessed 2 November 2007 – 
Attachment 7). 

A 2006 report by the Committee to Protect Journalists (CPJ) describes an “overall climate of 
impunity” regarding attacks on journalists in the Ukraine. The CPJ also reports on instances 
in which local police and prosecutors have been reluctant to pursue individuals responsible 
for attacking and intimidating journalists: 

Press freedom advances spawned by the Orange Revolution eroded in 2006 as political power 
struggles yielded the return of repressive tactics and attitudes toward the media. In October, 
the Kyiv-based Institute for Mass Information (IMI) said the number of beatings and threats 
against journalists had reached 32, double the number reported in all of 2005. There were no 
reported journalist murders or imprisonments, but limited progress in prosecuting past 
killings, and the failure to pursue the masterminds behind the crimes, contributed to an 
overall climate of impunity. 

The March 29 parliamentary election was the first major test of the democratic changes 
promised by Ukraine’s new leadership. Although international observers largely praised the 
conduct of the vote as the freest and fairest ever held in Ukraine, CPJ documented seven cases 
of journalists working for regional media who suffered threats, legal obstruction, or violent 
assaults in retaliation for their campaign coverage. In several cases, CPJ found, local police 
and prosecutors were reluctant to pursue those responsible. Police in the western city of 
Lviv waited 10 days before opening an investigation into a February 17 arson attack that 
destroyed the offices of the independent online newspaper Vgolos. The paper had recently 
criticized local politicians, and had also run a story about environmental problems at a 
regional industrial plant (‘Attacks on the Press in 2006: Ukraine’ 2006, Committee to Protect 
Journalists http://www.cpj.org/attacks06/europe06/ukr06.html – Accessed 1 November 2007 
– Attachment 6). 

List of Sources Consulted 

Internet Sources:  
 
Government Information & Reports  
Immigration & Refugee Board of Canada http://www.irb.gc.ca/ 
UK Home Office http://www.homeoffice.gov.uk  
US Department of State http://www.state.gov/  
US Department of State website http://www.state.gov  
United Nations (UN)  
UN News Service http://www.un.org/News/ 
Non-Government Organisations  
Amnesty International website http://www.amnesty.org/  
Centre for Journalism in Extreme Situations website http://www.cjes.ru/index-e.php 
Committee to Protect Journalists http://www.cpj.org/index.html 
Freedom House http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=1    
Human Rights Watch http://www.hrw.org/ 
Reporters without Borders http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=20 
International News & Politics  

http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=22659
http://www.cpj.org/attacks06/europe06/ukr06.html
http://www.irb.gc.ca/
http://www.homeoffice.gov.uk/
http://www.state.gov/
http://www.state.gov/
http://www.un.org/News/
http://www.amnesty.org/
http://www.cjes.ru/index-e.php
http://www.cpj.org/index.html
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=1
http://www.hrw.org/
http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=20


BBC News website http://news.bbc.co.uk/  
Region Specific Links  
Institute of Mass Information http://eng.imi.org.ua/ 
Razom website http://www.razom.org.ua/ 
Official website of the Ukraine parliament http://portal.rada.gov.ua/control/en/index 
Web portal of Ukrainian government http://www.kmu.gov.ua/control/ 
Search Engines 
Google search engine http://www.google.com.au/  
 
Databases:   
FACTIVA (news database) 
BACIS (DIMA Country Information database) 
REFINFO (IRBDC (Canada) Country Information database) 
ISYS (RRT Country Research database, including Amnesty International, Human Rights 

Watch, US Department of State Reports) 

List of Attachments 

1. ‘Mykhailo Romanyv has been appointed governor of the Chernivtsi region’ 2003, 
web portal of Ukrainian government, 30 July 
http://www.kmu.gov.ua/control/en/publish/printable_article?art_id=2347667 – 
Accessed 30 October 2007. 

2. ‘New Ambassadors appointed to Romania, Lithuania and Argentina’ 2004, web portal 
of Ukrainian government, 12 February 
http://www.kmu.gov.ua/control/en/publish/printable_article?art_id=4459579 – 
Accessed 30 October 2007. 

3. ‘Ukrainian president dismisses ambassador to Romania’ 2005, BBC Monitoring 
Ukraine & Baltics, source: Ukrainian One Plus One TV, 1 October. (FACTIVA) 

4. Miroshnychenko, V. 2007, ‘Cabinet appoints Ivanyshyn as Director General of 
Agrarian Fund to replace Bauer’, Ukrainian News, 8 August. (FACTIVA) 

5. Human Rights Watch 2007, World Report – Ukraine, January 
http://hrw.org/englishwr2k7/docs/2007/01/11/ukrain14835.htm – Accessed 1 
November 2007. 

6. ‘Attacks on the Press in 2006: Ukraine’ 2006, Committee to Protect Journalists 
http://www.cpj.org/attacks06/europe06/ukr06.html – Accessed 1 November 2007. 

7. ‘Freedom of expression increases in Ukraine despite intimidation – UN expert’ 2007, 
UN News Service, 23 May http://www.un.org/apps/news/story.asp?newsid=22659# – 
Accessed 2 November 2007. 

8. US Department of State 2007, Country Reports on Human Rights Practices 2006 – 
Ukraine, 6 March. 

9. ‘Ukraine – Annual Report’ 2007, Reporters Without Borders, 1 February 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=20829 – Accessed 1 November 2007. 

http://news.bbc.co.uk/
http://eng.imi.org.ua/
http://www.razom.org.ua/
http://portal.rada.gov.ua/control/en/index
http://www.kmu.gov.ua/control/
http://www.google.com.au/
http://www.kmu.gov.ua/control/en/publish/printable_article?art_id=2347667
http://www.kmu.gov.ua/control/en/publish/printable_article?art_id=4459579
http://hrw.org/englishwr2k7/docs/2007/01/11/ukrain14835.htm
http://www.cpj.org/attacks06/europe06/ukr06.html
http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=22659
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=20829


10. ‘Yuschenko leaves for Romania on visit’ 2007, Ukrainian General Newswire, source: 
Interfax Information Services, 30 October. (FACTIVA) 

11. Mostypaka, O. 2007 ‘OUPU regional office in Chernivtsi elects Kulish its council 
Chairman to replace Bahlei’, Ukrainian News Agency, 19 February. (FACTIVA) 

12. ‘Chernivtsi governor has become Our Ukraine party member’ 2007, Razom website, 
source: Press-service of the Our Ukraine party, 14 February 
http://www.razom.org.ua/en/news/14133/ – Accessed 2 November 2007. 

13. ‘Editor of weekly paper beaten up in Ukraine – Reporters Without Borders’ 2004, The 
Ukrainian Independent Information Agency, 3 June. (FACTIVA) 

14. ‘Independent printing house set on fire in apparent latest attack against Ukrainian 
media’ 2004, The Associated Press, 19 March. (FACTIVA) 

15. Guseinova, I. 2003, ‘Dangerous Profession: Weekly bulletin of events in mass media 
of CIS states: 2003’, Centre for Journalism in Extreme Situations website, June 30 – 
July 6, no.27 (77), 
http://www.cjes.ru/bulletin/?bulletin_id=512&country=sng&lang=eng – Accessed 2 
November 2007. 

16. ‘Regional Ukrainian journalists cry persecution by local governor’ 2002, BBC 
Monitoring Former Soviet Union, 17 December. (FACTIVA) 

17. ‘Independent journalist receives death threat in Ukraine’ 2007, Committee to Protect 
Journalists, 19 March http://www.cpj.org/news/2007/europe/ukraine19mar07na.html 
– Accessed 2 November 2007. 

http://www.razom.org.ua/en/news/14133/
http://www.cjes.ru/bulletin/?bulletin_id=512&country=SNG&lang=eng
http://www.cpj.org/news/2007/europe/ukraine19mar07na.html

