
Counterinttlligence um/ &pun Control Sea,cn 

By FedEx 
R ITV America, Inc. 
c/o Brian E. Dickerson, Esquire 
FisherBroyles LLP 
1200 G Street, NW 
Washington, DC 20()05 

U.S. Department of Justice 

National Security Division 

Washington. DC 10530 

August 17, 2017 

Re: Obligation of RTTV America, Inc. to Register Under the 
Foreign Agents Registration Act 

Dear Mr. Dickerson: 

Based upon your letters of January 4, 20 I 3, and January 9, 2017, documents you have 
provided to this office, press reports, anq other publicly available informatton,1 we have 
detennined that RTTV America, Inc. ("RTTV America") has an obligation to register under the 
Foreign Agents Registration Act of 1938, as amended, 22 U.S.C. §§ 611-621 (1995) ("FARA" or 
the "Act"). RT1V America's obligation to register arises from its political activities in the 
United States on behalf of RT and TV-Novosti, both foreign principals under the Act and proxies 
of the Russian Government, and its related work within the United States as a publicity agent and 
infonnation-service employee ofTV-Novosti. 

FARA 

The purpose off ARA is to infonn the American public of the activities of agents 
working fo r foreign principals to influence U.S. Government officials or the American public · 
with reference to the domestic or foreign policies of the United States, or with reference to the 
political or public interests, policies, or relations of a foreign country or a foreign political party. 

1 See, e.g .. Office of the Director of National Intelligence, Assessing Russian Activities 
and Intentions in Recent US Elections (2017) ("Intelligence Community Report"), 
https://www.dni.gov/files/documents/ICA 2017 0l.pdf. See also, e.g., Steven Erlanger, 
Russia 's RT Network: Is It More BBC or KG.B.?, N.Y. Times (Mar. 8, 2017), 
https :/ /www .nyti mes .com/201 7 /0 3/08/world/europe/russi as-rt-net work-is-i t-m ore-b bc-or­
kgb.htm I; Russ Read, How Russia Wages Information Warfare in the United Stales, Newsweek 
(Nov. 12, 2016), http://www.newsweek.com/russia-wages-informatioi:i-warfare-us-520469; 
Rosie Gray, How the Truth is Made at Russia Today, BUZ7.f eed News (Mar. 13, 2014), 
https://www.buzzfeed.com/rosiegray/how-the-truth-is-made-at-russia-
ioday?utm term=.ymRXWO0Ndm# .fjKG.xE'ZmJ 6. 



Brian E. Dickerson, Esq. 
August 17, 2017 
Page 2 

The term "foreign principal" includes "a government of a foreign country" and "a 
partnership, association, corporation, organization, or other combination of persons organized 
under the laws of or having its principal place of business in a foreign country." 22 U.S.C. 
§ 61 l(b). 

An "agent of a foreign principal" is defined, in pertinent part, as "any person who acts as 
an agent ... or ... at the order, request, or under the direction or control" of a "foreign principal" 
and "(i) engages within the United States in political activities for or in the interests of such 
foreign principal;" or "(ii) acts within the United States as a ... publicity agent, [or] information­
service employee ... for or in the interests of such foreign principal." 22 U.S.C. § 61 l(c)(l)(i)­
(ii). 

The term "political activities" is defined in 22 U.S.C. § 6ll(o) as ''any activity that the 
person engaging in believes will, or that the person intends to, in any way influence any agency 
or official of the Government of the United States or any section of the public within the United 
States with reference to formulating, adopting, or changing the domestic or foreign policies of 
the United States or with reference to the political or public interests, policies, or relations of a 
government of a foreign country or foreign political party." 

A "publicity agent" refers to "any person who engages directly or indirectly in the 
publication or dissemination of oral, visual, graphic, written, or pictorial information or matter of 
any kind, including publication by means of ... broadcasts, motion pictures, or otherwise," 22 
U.S.C. § 61 l(h), while an "information-service employee" includes "any person who is engaged 
in furnishing, disseminating, or publishing accounts, descriptions, information, or data with 
respect to the political, industrial, employment, economic, social, cultural, or other benefits, 
advantages, facts, or conditions of any country other than the United States or of any government 
of a foreign country .... " 22 U.S.C. § 61 l(i). · 

RT and TV-Novosti are Proxies of the Russian Government 

RT (formerly "Russia Today") is a Russian internationaltelevision network, 
headquartered in Russia, that disseminates broadcasting content to the United States, among . 
other countries.2 RT America, according to its Facebook page, "is the US based arm of RT, a 
24-hour English language internati~nal broadcast news network headquartered in Moscow."3 

Financial information for RT shows that in 2015, 99.7% of the funds expended by RT 

2 See "About RT," RT.com, https://www.rt.com/about-us/. 

3 "About," RT America Facebook Page, 
https ://www .facebook.com/pg/R T America/about/?ref=page _internal. See also "RT America" 
Tab, RT.com, https://www.rt.com/on-air/rt-america-air/ ("[RT America] delve[s] deep into the 
most important issues on the US agenda, report[s] the other side of the story, and explore[s] 
unanswered - and unasked - questions."). 



Brian E. Dickerson, Esq. 
August 17, 2017 
Page 3 

(amounting to $285 million) came from the Russian govemment.4 Accordingly, RT meets the 
definition of a "foreign principal" pursuant to FARA. See 22 U.S.C. § 61 l (b )(3). 

Moreover, the U.S. Intelligence Community has assessed that RT also serves as the 
Russian Government's "principal international propaganda outlet."5 Indeed, Russian President 
Vladimir Putin has explicitly said that "[RT] is funded by the [Russian] government, so it cannot 
help but reflect the Russian Government's official position on the events in our country and in 
the rest of the world."6 Similarly, RT's editor-in-chief, Margarita Simonyan, has acknowledged 
that "since RT receives its budget from the state, it must complete tasks given by the state."7 

Simonyan has also referred to RT as "an information weapon," noting that, in the United States 
"people will already be watching [RT] ... at the critical moment we will have this audience 
already built up, an audience that is looking to us for the other side of the truth, and we will 
certainly take advantage of that."8 Accordingly, to the extent RT serves as a proxy of the 
Russian government, it qualifies as a "foreign principal" for that reason as well. 

RT is owned by TV-Novosti, a news organization designated under Russian law as an 
autonomous non-profit organization (ANO).9 According to the plain language of one of the 
contracts that you provided, TV-Novosti is a "legal entity registered in due form under the laws 
of the Russian Federation," with its principal place of business in Russia. 10 Under the statutory 

4 Leonid Bershidsky, "Beware ofRT's Charade of Independence from Putin," Bloomberg 
(Jan. 10, 201 7), https://www.bloomberg.com/view/articles/2017-01-10/beware-of-rt-s-charade­
of-independence-from-putin. 

5 Intelligence Community Report at 3. 

6 "Putin Visits New HQ of State-Funded External Broadcaster," Kremlin.ru (June 13, 
2014). 

7 Dozhd Online (July 11, 2012), 
https:/ /tvrain.ru/teleshow/harddaysnight/margarita _ simonjan _ o _ dzhuliane _ assanzhe _pussy _riot_ 
i_gosdepe _polnaja _ versija-327931 /. In a separate 2012 interview, Simony an noted that Aleksey 
Gromov, Presidential Administration Deputy Chief of Staff, oversaw RT political coverage, 
including having in-person meetings with media managers in which he shared classified 
information and discussed media coverage plans. Annex A to Intelligence Community Report, 
at 9. 

8 Ilya Azar, "Russia Today Chief Editor Interviewed on Objectivity, Role of Media, 
Information Warfare," Lenta.ru (Mar. 7, 2013). 

9 See, e.g., "Contact info," RT.com, https://www.rt.com/about-us/contact-info/. One 
commentator has even claimed that TVwNovosti and RT are one and the same, with RT being 
"officially known as ANO TV Novosti." See Bershidsky, supra, n.4. 

10 See Letter from B. Dickerson to A. Mudd, (Jan. 4, 2013) (hereinafter, "2013 Letter"), 
Ex. 16 (Contract No. 1001/08-10) (Aug. 17, 2010) (quoted language in preamble to agreement). 



Brian_ E. Dickerson, Esq. 
August 17, 2017 
Page4 

definition quoted above, TV -Novosti also qualifies as a "foreign principal" under the Act. See 
22 U.S.C. § 61 l(b)(3). 

Bases for Requiring RTTV America's Registration Under FARA 

I. RTTV America Is an Agent of Both RT and TV-Novosti 

RTTV America describes itself as a "Broadcasting and Media Production Company,"11 

· and it operates in the United States on behalf of RT, for whom it is an alter ego. The website that 
RTTV America lists on its Facebook page is the website for RT, and it apparently operates from 
the same offices in Washington, DC that RT uses. 12 RTTV America, therefore, operates as an 
agent of RT for purposes of FARA. 

Relatedly, RTTV America also operates as an agent of TV-Novosti. According to your 
correspondence with us and the contractual documents attached thereto, R TTV America has 
provided two types of services to TV-Novosti. 13 First, from at least August 11, 2005, until 
August 1, 2014, two "production agreements"14 obligated RTTV America to produce television 
programs and news segments15 in the United States, which were uploaded to TV-Novosti and 
then broadcast almost immediately within the United States. 16 Second, since at least April 5, 

11 RTTV America Facebook Page, https://www.facebook.com/pages/RTTV­
America/14460513 2241060. 

12 See id. The operations of RT and RTTV America are, in essence, commingled 1n 
Washington, DC. Both RT and RTTV America occupy office space at 1325 G St., NW, 
Washington, DC. RT, for its part, states on its website that it "broadcasts from its studios in 
Washington, DC." See "About Us." RT.com, https://www.rLcom/about-us/. 

13 See 2013 Letter at 2-3; id., Ex. 16 (Contract No. 1001/08-10). See also Letter from B. 
Dickerson to C. Rones (Jan. 9, 2017) (hereinafter, "2017 Letter"). 

14 Per your prior correspondence, those production agreements were terminated in 2014, 
see 2017 Letter at 1, but the obligation to register continues even as to completed activities, see 
22 U.S.C. § 61 S(e). Furthermore, despite RTTV America's claim that it no longer plays a role in 
RT America content, the RTTV America Facebook page is continually updated·with 
photographs and commentary regarding current content production out of the RT America 
studios. See RTTV America Facebook Page, https://www.facebook.com/pages/RTTV­
America/144605132241060. This RTTV America Facebook page is separate and apart from the 
RT America page, indicating that RTTV America may continue to play more of a role in RT 
America production activities than the 2014 agreement would suggest. See RT America 
Facebook Page, https://www.facebook.com/RTAmerica/. 

15 RTTV America content includes news stories, editorial commentary, and promotions 
of destinations in Russia. 

16 2013 Letter at 3; Ex. 9 (Contract No. 05-24RT § 1.1 (Aug. 11, 2005) (obligating 
RTTV America to "gather information, prepare and render to [TV-Novosti] news materials and 



Brian E. Dickerson, Esq. 
August 17, 2017 
Page 5 

2007, pursuant to other agreements, RTTV America has arranged for the distribution in the 
United States of RT, the television channel, by purchasing broadcast channel access from hotels 
and cable companies and reselling that access to TV-Novosti "to broadcast RT." 17 The most 
recent contract that you provided does not expire until August 31, 2017. 18 (If there are new 
agreements in place between RTTV America and TV-Novosti, please provide those as part of 
your registration.) 

2. RITV America Has Engaged in "Political Activities" Under FARA 

According to RT's own website, part ofRT's mission is to "acquaint ... international 
audiences with a Russian viewpoint on major global events,"19 and a sample of RT's 
programming reflects a demonstrable Russian government viewpoint. Indeed, the Intelligence 
Community has concluded that RT is "a messaging tool ... [used] to undermine faith in the US 
Government and .fuel political protest."20 In a 2012 interview, TV-Novosti General Manager 
Aleksey Nikolov noted that content from RT America and other foreign bureaus "only becomes 
[RT] content after the corresponding editorial work is performed on it here, in the Russian 
office."21 

communications about events and fact that take place in the ... United States of America and 
adjacent territories which have informational character")); id., Ex.10 (Agreement No. 06-01 RT 
§ 1.2 (July 1, 2009) (obligating RTTV America to produce ''news blocks" and "TV programs" 
for TV-Novosti)); id at 3, 5 (TV-Novosti broadcasts content from RTTV America "within three 
seconds" ofreceipt). See also, e.g., 2017 Letter at Ex. 15 (Appendix No. 1 to Contract No. 
1001/08-10 from August 17, 2010) (mandating RT be broadcast via Time Warner Cable in New 
York, New Jersey and California); 2013 Letter at Ex. 12 (Contract No. 871/04-07, § 1. 1 (Apr. 5, 
2007) (defining the subject of the contract as the broadcast of Russia Today TV within the 
"Territory," which is defined as "Washington, DC (United States of America)")). 

17 2013 Letter at 3 (citing Exs. 11-20). See also, id, Ex. 11 (Contract No. 130, at 1 (Dec. 
27, 2011)) (defining the "TV-Programme" to be distributed as "Russia Today TV (RTTV) (US 
edition)."). 

18 2017 Letter, Ex. 10 (Additional agreement No. 8 to the Contract No. 1000/08-07 (June 
18, 2015) ( extending distribution agreement to August 31, 2017) ). · 

19 "About Us," RT.com, https://www.rt.com/about-us/. 

20 Intelligence Community Report at 3, 6. See also Clint Watts, "Statement Prepared for 
the U.S. Senate Select Committee on Intelligence Hearing: 'Disinformation: A Primer In Russian 
Active Measures and Influence Campaigns,"' (Mar. 30, 2017), 
https://www.intelligence.senate.gov/sites/default/files/documents/os-cwatts-033017.pdf. 

21 Danilo Shepovalnikov, "Other TV," COMNEWS (Sept 19, 2012), 
http://www.comnews.ru/node/67949#ixzz4a1UTO l 2r. 



Brian E. Dickerson, Esq. 
August 17, 2017 
Page 6 

RT's broadcasts consistently mirror the opinions of the Kremlin, which, together with the 
state fonding and other indicia of agency described above, indicate that both R TTV America and 
TVwNovosti act as alter egos of the Kremlin in ensuring dissemination of the Russian 
Government viewpoint on key political events. Therefore, the Russian Government itself 
should be construed as a foreign principal on whose behalfRTTV America is engaged in 
political activities in the United States. 

For example, an April 5, 2017, broadcast of the RT America show, "News with Ed," 
featured a guest calling into question the U.S. contention that Syrian president Bashar alwAssad 
had used chemical weapons against Syrian civilians.22 A week later, an RT America broadcast 
continued that theme with another piece questioning the legitimacy of the U.S. Government's 
evidence that President Assad was behind the April 4, 2017, chemical attack. 23 This narrative 
mirrors the messaging coming out of the Kremlin, which posited that the chemical weapons were 
released when a rebel chemical stockpile was hit during airstrikes.24 

Other recent examples of the alignment between RT America's coverage and Kremlin 
messaging include the following: 

• After the United States announced new sanctions in response to Iran's ballistic 
missile testing in January 2017, RT America's coverage echoed the Kremlin's 
message that the ballistic missile testing did not violate the Joint Comprehensive 
Plan of Action (JCPOA).25 

• In response to the release of the Intelligence Community Report, which 
highlighted the Kremlin's use of RT as a propaganda tool, both RT America's 
coverage of the report and the response from the Kremlin focused on claims that· 

22 "Trump has 'drunk the Kool Aid' on Syrian narrative - fmr diplomat," RT America 
You Tube Channel (Apr. 5, 2017), https://www.youtube.com/watch?v=wK9eOvl 8tPk. 

23 "US report on ldlib attack 'misinterprets evidence,' 'politically motivated' -
professor," RT America YouTube Channel (Apr. 12, 2017), 
https://www.youtube.com/watch?v=8BAzQwOepcU. 

24 See, e.g., Tom O'Connor, "Putin, Russian Military Accuse Syrian Rebels of Framing 
Assad to Draw U.S. Support," Newsweek (Apr. 11, 2017), http://www.newsweek.com/russia­
militarywputin~rebel-chemicalwattackwus-support-582621. 

25 Compare "Trump threatens Iran with sanctions, vows to scrap historic treaty," RT 
America YouTube Channel (Feb. 3, 2017), hrips://www.youtube.com/watch?v=ckJl7G_DLkk, 
with Ladane Nasseri and Alexei Anishchuk, "Europe, Russia Weigh In on Iranian Missiles as 
UNSC to Meet," Bloomberg (Jan. 31, 2017), https://www.bloomberg;com/news/articles/2017-
0 I w 31 / euwrussia-weigh-in-onwiranwmissiles-aswsecuritywcounci I-tow meet. 



Brian E. Dickerson, Esq. 
August 17, 2017 
Page 7 

the report lacked any real evidence of Russian involvement in election 
interference.26 

• Criticism of NATO is also a frequent theme in RT America broadcasts.27 In a 
March 29, 2017 broadcast, for example, RT America presented news of the U.S. 
Senate vote to accept Montenegro into NATO.28 RT America's opposition to 
Montenegro's entry into NATO aligns with the Russian government's vocal 
opposition to both the admission of Montenegro into NATO and to NATO as an 
organization. 29 · 

In sum, RTTV America is obligated to register under FARA because: ( 1) through its 
production and distribution of programming for RT broadcasts in the United States, it seeks to 
"influence ... any section of the public within the United States with reference to formulating, 
adopting, or changing the domestic or foreign policies of the United States, or with reference to 
the political or public interests, policies, or relations" of Russia, for or in the interests of Russia, 
and is therefore engaged in "political activities," see 22 U.S.C. § 61 l(o); and (2) it has acted as 
an agent of both RT and TV-Novosti in producing and distributing the content constituting those 
political activities (as described in more detail below). 

26 Compare "ODNI report on Russian interference is 'utter embarrassment' - Chris 
Hedges," RT America YouTube Channel (Jan. 10, 2017); 
https://www.youtube.com/watch?v=XamSilDJFUo, with Andrew V. Pestano, "Kremlin: U.S. 
report on Russian hacking 'unfounded,' 'amateurishly emotional," UPI (Jan. 9, 2017), 
http://www.upi.com/Top _ News/World-News/20l7/01 /09/Kremlin-US-report-on-Russian­
hacking-unfounded-amateurishly-emotional/5821483 979291 /. 

27 See, e.g., "Military buildup is a gesture of' American commitment' - ex-diplomat,'' 
RT America YouTube Channel (Jan. 16, 2017), https://www.youtube.com/watch?v=kKOGcY­
EgrY; "NATO accused of warmongering against Russia," RT America YouTube Channel (June 
21, 2016), https://www.youtube.com/watch?v=BdVxroezcww; "'NATO was created for 
aggression in first place': Kremlin on reports of new Western buildup," RT.com (Nov. 7, 2016), 
https :/ /www .rt.com/news/3 65644-nato-aggression-created-kremlin/. 

28 See "NATO Wants to Bring Us 'As Close as Humanly Possible' to War,'' Ron Paul 
Institute (featuring March 29, 2017 RT footage), http://www.ronpaulinstitute.org/archives/peace­
and:-prosperity /201 7 /march/3 0/nato-wants-to-bring-us-as-close-:-as-human ly-possib le-to-war/. 

29 See, e.g., "Russia calls U.S. Approval of Montenegro's NATO Bid 'Deeply 
Mistaken,'' RadioFreeEurope (Apr. 14, 2017), https://www.rferl.org/a/russia-calls-us-approval­
montenegro-nato-bid-deeply-mistaken/28429017 .html; Jason Le Miere, "Russia Suggests Trump 
is no Different From Obama After Montenegro NATO Approval," Newsweek (Apr. 13, 2017), 
http://www.newsweek.com/russia-trump-obama-montenegro-nato-583688; Jack Farchy, "Putin 
names Nato among threats in new Russian security strategy,'' Financial Times (Jan. 2, 2016), 
https://www.ft.com/content/6e8e787e-b 1 Sf-11 e5-b 147-e5e5bba42e51. 



Brian E. Dickerson, Esq. 
August 17, 2017 
Page 8 

3. RTTV AmericaAlsoHasServed as a "Publicity Agent" and "Information-Service 
Employee "for TV-Novosti and RT 

RTTV America's obligation tci register under FARA is also triggered by two other 
aspects of its work on behalf of TV-Novosti. First, by producing television programs within the 
United States that TV-Novosti would later redistribute as part of RT (including distribution 
within the United States) and by securing channels that TV-Novosti used to distribute RT 
programming (including but not limited to the programs that RTTV America produced), RTTV 
America "engage[ d] directly or indirectly in the ... dissemination of ... broadcasts," and 
therefore served as a "publicity agent." 30 22 U.S.C. § 61 Hh). Second, because its programming 
concerned "conditions" of a foreign government or "foreign country," including but not limited 
to Russia, RTTV America also served as an "information-service employee" by "furnishing, 
disseminating, or publishing" those programs. 22 U.S.C. § 61 l(i). 

In your correspondence, you have argued that "RTTV America is not under the control or 
ownership of any foreign entity" and does not "seek or follow any editorial views from any 
foreign entity."31 As you put it, "RTTV America simply produces content which TV-Novosti 
elects to broadcast or not."32 However, FARA applies broadly to all "agent[s]," "employee[sJ," 
and "servant[ s J" of foreign principals, including "any person who acts ... at the order [or] 
request" of a foreign principal. 22 U.S.C. § 61 I(c)(l). By directing RTTV America's actions 
through the agreements at issue, TV-Novosti established an agency relationship sufficient to 
satisfy the statute, regardless of the extent to which TV-Novosti allowed RTTV America 
editorial latitude in the creation of content. Because RTTV America undertook (and in the case 
of distribution of RT content, continues to undertake) the foregoing activities in the United States 
pursuant to contract with (and at cost to) TV-Novosti, those actions were undertaken "for or in 
the interests of' TV-Novosti. See 22 U.S.C. 61 I(c)(l)(ii). As noted above, because TV-Novosti 
is a "legal entity registered in due form under the laws of the Russian Federation," with its 
principal place of business in Russia,33 it qualifies as a "foreign principal" under FARA. See 22 

30 Margarita Simonyan has implied that the corporate arrangement between R TTV 
America and TV-Novosti is, at least in part, an attempt to avoid RTTV America being 
considered a foreign agent. In an October 2012 interview addressing the differences between 
FARA and the then-draft Russian foreign agent registration law, Simonyan commented that "in 
America, we are not a foreign agent because we operate through a commercial organization in 
America. That is, our broadcasts in America are can·ied by an American commercial 
organization, and we simply transfer money to them." Dozhd Online (July 11, 2012), 
https://tvrain.ru/teleshow/harddaysnight/margarita _simonjan _ o _ dzhuliane _ assanzhe _pussy _riot_ 
i_gosdepe_polnaja_ versija-327931/. 

31 2013 Letter, at 5. 

32 Id. 

33 See, e.g., id.,"Ex. 16 (Contract No. 1001/08-10 (Aug. 17, 2010) (quoted language 
appearing in preamble to agreement)). 



Brian E. Dickerson, Esq. 
August 17, 2017 
Page 9 

U.S.C. § 61 l(b)(3). Indeed, you have previously conceded that RTTV America acts as TV­
Novosti's agent.34 Therefore, RTTV America has been acting, and continues to act, as an agent 
of a foreign principal and therefore is obligated to register under FARA. 

Moreover, the contracts expressly give TV-Novosti the option of exercising editorial 
control over RTTV America's programming and distribution activities. As to the programs 
RTTV America produced for it, TV-Novosti was entitled to "[g]ive directions to [RTTV 
America], related to the services rendered under this Contract, which [RTTV America] [was] 
obliged to perform."35 And as to the distribution contracts, TV-Novosti has the right to "[e]nsure 
that the content of the TV-programme will be in compliance with the requirements of the 
legislation of the Russian Federation about mass media."36 In addition, under the distribution 
contracts, TV-Novosti also directs RTTV America to monitor the use of the RT content it 
distributes pursuant to those contracts. Specifically, the distribution agreement currently in 
effect until August 3 I , 201 7, mandates R ITV America to "disallow any use of the TV­
programme that may damage the professional integrity, accuracy, or editorial, artistic and 
technical quality of the TV-programme, or mutilates the content of the TV-programme."37 

Finally, although you have not raised it, we note that although FARA does provide an 
exception for "bona fide news or journalistic activities," see 22 U.S.C. § 61 l(d), that statutory 
exemption does not apply to RTTV America's activities. The media exemption only applies if a 
media outlet "is not owned, directed, supervised, controlled, subsidized, or financed, and none of 
its policies are determined by any foreign ptincipal[.]" Id. As already noted, RTTV America 
receives funding from TV-Novosti, which retains editorial control over programming content. 

34 See 2017 Letter at 3 (describin~ TV-Novqsti as RTTV America's "foreign principal"). 

35 2013 Letter, Ex. 9 (Contract No. 05-24RT, ,I 2.l.2). See also 2013 Letter, Ex. 10 
(Agreement No. 06-0lRT, ,r 2.2.2 ("The Client shall: Give directions to the Contractor, related to 
the services rendered under this Contract, which the Contractor is obliged to perform."); 2013 
Letter Ex. 9 (Contract No. 05-24RT, ,r 2.1.1 ("The Customer shall have the right to: Control the 
course and the quality of the Services rendered by the Contractor but at the same time not to 
interfere in the activity of the Contractor.")); 2013 Letter, Ex. 10 (Agreement No. 06-0 l RT, ,r,r 
1.2.2, 2.2.3 (requiring the parties to agree on the "theme of audiovisual product, length and other 
conditions" and giving TV-Novosti the right "[t]o check at any time the progress and quality of 
services rendered" without "'interfering in ... day-to-day operation," as well as the right to 
"[p ]repose" and "decline the candidates to the position of news reader") 

36 See, e.g., 2013 Letter, Ex. 16 (Contract No. 1001/08-10 (Aug. 17, 2010) at ,r 2.1.3). 

37 2013 Letter, Ex. 17 (Contract No. 1000/08-07 (Aug. 22, 2007), at ,I2.3.3); 2017 Letter, 
Ex. 10 (Additional agreement No. 8 to the Contract No. 1000/08-07 (June 18, 2015) (extending 
distribution agreement to August 31, 2017)). See also n.19, supra (interview with RT General 
Manager Aleksey Nikolov in which he stated that foreign bureau content is put through an 
editorial process in Russia). 



Brian E. Dickerson, Esq. 
August 17, 2017 
Page 10 

Conclusjon 

For the reasons stated above, RTfV.America has an obligation to register under FARA. 
To be clear,. registration would not require RTTV America to alter the content of its 
programming in any manner; indeed, ifregistered as required, RTIV America would be free to 
facilitate the dissemination of any content it chooses. Rather, registration would simply allow 

· media outlets purchasing RTTV America prognlmming, ·and American viewers watching such 
programming, to be fully infonned regarding the foreign influence behind the content on the 
network. 

Please effect RTTV's registration within thirty (30) calendar days of the date of this 
letter. 

Useful information and forms needed for registration may be found on our website at 
http://www.fara.gov. If you have ariy f · d'ng registration, or have additional 
infonnation to provide, please contact y telephone at (202) 233-0776 or bye-
mail at F ARA.public@usdoj.gov. 

Sincerely, 

Heather H. Hunt 
Chief, FARA Registration Unit 




