
Coun1,rinl1lligt"" om E.xpQrt Control & cliO/'I 

BY FEDEX 
Mikhail Solodovnikov 
General Manager 
T &R Productions 
1325 G Stre~t, NW, Suite 250 
Washington, DC. 20005 

:U.S. Department of Justice 

National Securify Division 

WasM~on, DC 2QSJO 

August 17, 2017 

Re: Obligation ofT&R Productions, LLC, lo Register Under the 
Foreign Agents Registration Act 

Dear Mr. Solodovnikov: 

Based upon infonnation known to this Qffice, we have determined that T &R Productions, 
LLC ("T&R"), has an obligation to register pursuant to the Foreign Agents Registration Act of 
1938, as amended, 22 ·u.s.C . §§ 611-621 (1995) ("FARA" or the " Act''). T&R' s obligalion to 
register arises from its political activities in the United States on behalf of RT and TV-Novosti, 
both fore ign principals under the Act and proxies o f the Russian Government, and its related 
work within the United States as a publicity agent and infonnation-service employee of TV­
Novosti. 

FARA 

The purpose of FARA is to inform the American public of the activities of agents 
working for foreign principals to influence U.S. Government officials and/or the American 
public with reference to the domestic or foreign policies of the United States, or with reference to 
the political or public interests, policies, or relations of a foreign country or foreign political 
party. 

The term " foreign principal" includes "a government of a foreign country" and "a 
partnership, association, corporation, organization, or other comhination of persons organized 
under the Jaws of or having its principal place of business in a foreign country." 22 U.S.C. 
§ 6ll(b). 

An "agent of a foreign principal'' is defined, in pertinent part, as "any person who acts as 
an agent .. . or . . . at the order, request, or under the direction or control" Of a " foreign principal" 
and " (i) engages within the United States in political activities for or in the interests of such 
foreign principal;" or "(ii) acts within the United States as a ... publicity agent, [or] information­
service employee . . . for or in the interests of such foreign principal." 22 U.S.C . § 6 I I( c)( I )(i)­
(ii) . 



Mr. Mikhail Solodovnikov 
August 17, 2017 
Page 2 

The term "political activities" is defined in 22 U.S.C. § 61 l(o) as "any activity that the 
person engaging in believes will, or that the person intends to, in any way influence any agency 
or official of the Government of the United States or any section of the public within the United 
States with reference to formulating, adopting, or changing the domestic or foreign policies of 
the United States or with reference to the political or public interests, policies, or relations of a 
government of a foreign country or foreign political party." 

A "publicity agent" refers to "any person who engages directly or indirectly in the 
publication or dissemination of oral, visual, graphic, written, or pictorial information or matter of 
any kind, including publication by means of ... broadcasts, motion pictures, or otherwise," 22 
U.S.C. § 61 l(h), while an "information-service employee" includes "any person who is engaged 
in furnishing, disseminating, or publishing accounts, descriptions, information, or data with 
respect to the political, industrial, employment, economic, social, cultural, or other benefits, 
advantages, facts, or conditions of any country other than the United States or of any government 
of a foreign country .... " 22 U.S.C. § 61 l(i). 

RT and TV"'.°Novosti are Proxies of the Russian Government 

RT (formerly "Russia Today") is a Russian international television network 
headquartered in Russia that disseminates broadcasting content to the United States, among other 

. countries. 1 RT America, according to its Facebook page, "is the US based arm of RT, a 24-hour 
English language international broadcast news network headquartered in Moscow."2 The most 
recent financial information available for RT shows that in 2015, 99.7% of the funds expended 
by RT (amounting to $285 million) came from the Russian govemment.3 Accordingly, RT 
meets the definition of a "foreign principal" pursuant to FARA. See 22 U.S.C. § 61 l(b)(3). 

Moreover, the U.S. Intelligence Community has assessed that RT also serves as the 
Russian Government's "principal international propaganda outlet."4 Indeed, Russian President 
Vladimir Putin has explicitly said that "[RT] is funded by the [Russian] government, so it cannot 
help but reflect the Russian Government's official position on the events in our country and in 

1 See "About RT," RT.com, https://www.rt.com/about-us/. 

2 "About," RT America Facebook Page, 
https://www.facebook.com/pg/RTAmerica/about/?ref=page_intemal. See also "RT America" 
Tab, RT.com, https://www.rt.com/on-air/rt-america-air/ ("[RT America] delve[s] deep into the 
most important issues on the US agenda, report[s] the other side of the story, and explore[s] 
unanswered - and unasked - questions."). 

3 Leonid Bershidsky, "Beware ofRT's Charade ofindependence from Putin," Bloomberg 
(Jan. I 0, 2017), https://www.bloomberg.com/view/articles/2017-01-10/beware-of-rt-s-i:.harade­
of-independence-from-putin. 

4 Office of the Director of National Intelligence, Assessing Russian Activities and 
Intentions in Recent US Elections (2017) ("Intelligence Community Report"), at 3. 



Mr. Mikhail Solodovnikov 
August 17, 2017 
Page 3 

the rest of the world."5 Similarly, RT's editor-iri-chief, Margarita Simonyan, has acknowledged 
that "since RT receives its budget from the state, it must complete tasks given by the state."6 

Simonyan has also referred to RT as "an information weapon," noting that, in the United States 
"people will already be watching [RTJ ... at the critical moment we will have this audience 
already built up, an audience that is looking to us for the other side of the truth, and we will 
certainly take advantage ofthat."7 Accordingly, to the extent RT serves as a proxy of the 
Russian government, it qualifies as a "foreign principal" for that reason as well. 

RT is owned by TV-Novosti, a news organization designated under Russian law as an 
autonomous non-profit organization ("ANO"}.s According to the plain language of one of the 
contracts provided by counsel for RTTV America, Inc. ("RTTV America"), TV-Novosti is a 
"legal entity registered in due form under the laws of the Russian Federation," with its principal 
place of business in Russia.9 Under the statutory definition quoted above, TV-Novosti also 
qualifies as a "foreign principal" pursuant to the Act. See 22 U.S.C. § 61 l(b)(3). 

Bases for Requiring T&R's Registration Under FARA 

1. T&R is an Agent of Both RT and TV-Novosti 

We assess that T&R is engaged in activities that require registration under FARA. Since 
at least August 1, 2014, T&R has been producing content in the United States carried by RT 
America, a television channel based in Washington, DC.10 T&R provides this service pursuant 

5 "Putin Visits New HQ of State-Funded External Broadcaster," Kremlin.ru (June 13, 
2014). 

· 6 Dozhd Online, July 11, 2012, 
https:/ /tvrain.ru/teleshow/harddaysnight/margarita _simonjan _ o _ di:huliane _ assanzhe _pussy _riot_ 
i_gosdepe_polnaja_versija-327931/. In a separate 2012 interview, Simonyan noted that Aleksey 
Gromov, Presidential Administration Deputy Chief of Staff, oversaw RT political coverage, 
including having in-person meetings with media managers in which he shared classified 
information and discussed media coverage plans. See Annex A to Intelligence Community 
Report, at 9: 

7 Ilya Azar, "Russia Today Chief Editor Interviewed on Objectivity, Role of Media, 
Information Warfare," Lenta.ru (Mar. 7, 2013). 

8 See, e.g., "Contact info," RT.com, https://www.rt.com/about-us/contact-info/. One 
commentator has even claimed that TV-Novosti and RT are one and the same, with RT being 
"officially known as ANO TV Novosti." See Bershidsky, supra, n.4. 

9 See Letter from B. Dickerson to A. Mudd, (Jan. 4, 2013) (hereinafter, "2013 Letter"), 
Ex. 16 (Contract No. 1001/08-10), (Aug. 17, 2010) (quoted language in preamble to agreement). 

10 Transition and Production Service Agreement between RTTV America, Inc. and T&R 
Productions, LLC § 3.02 (July 24, 2014) ("Transition and Production Services Agreement") 
(enclosed herein as Exhibit 1). See also Alana Goodman, "RT America Boss Out on Supervised 



Mr. Mikhail Solodovnikov 
August 17, 2017 
Page 4 

to contractual arrangements on behalf of TV-Novosti, a Moscow-based organization. According 
to the contract, management of U.S. operations, including creative services, was transferred to 
T&R in 2014 from RTTV America, at the direction ofTV-Novosti. 11 We understand that after 
the transfer of United States-based production functions from RTTV America, TV-Novosti paid 
T &R for operations formerly conducted by R TTV America, while exercising control over 
programming content. 12 (If there are new agreements in place between T&R and RT, TV­
Novosti, or RTTV America please provide those as part of your registration.) 

2. T&R Has Engaged in "Political Activities" Under FARA. 

As noted, under its 2014 contract with RTTV America, T&R produces RT America 
content for TV-Novosti. According to RT's own website, part ofRT's mission is to 
"acquaint ... international audiences with a Russian viewpoint on major global events,"13 and a 
sample ofRT's programming reflects a demonstrable Russian government viewpoint. Indeed, 
the Intelligence Community has concluded that RT is "a messaging tool ... [used] to undermine 
faith in the US Government and fuel political protest."14 In a 2012 interview, TV-Novosti 
general manager Aleksey Nikolov noted that content from RT America and other foreign 
bureaus "only becomes [RT] content after the corresponding editorial work is performed on it 
here, in the Russian office." 15 

RT' s broadcasts consistently mirror the opinions of the Kremlin, which, together with the 
state funding and other indicia of agency described above, indicate that both T &R and TV­
Novosti act as alter egos of the Kremlin in ensuring dissemination of the Russian Government 
viewpoint on key political events. Therefore, the Russian Government itself should be construed 
as a foreign principal on whose behalf T &R is engaged in political activities in the United States. 

Release Following Tax Fraud Conviction," Free Beacon (Mar. 26, 2015) ("Mar. 26, 2015 Free 
Beacon Artie le"), http://freebeacon.com/ cu lture/rt-america-b oss-out-on-supervised-release-
fo llowin g-tax-fraud-con viction/. 

11 Transition and Production Services Agreement; Mar. 26, 2015 Free Beacon Article, 
supra. 

12 Id.; Bershidsky, supra n.3. 

13 "About Us," RT.com, available at https://www.rt.com/about-us/. 

14 Intelligence Community Report at 3, 6; see also Clint Watts, "Statement Prepared for 
the U.S. Senate Select Committee on Intelligence Hearing: Disinformation: A Primer In Russian 
Active Measures and Influence Campaigns,"' (Mar. 30, 2017), 
https :/ /www.intelligence.senate.gov/sites/default/files/documents/os-cwatts-033017. pdf. 

15 Danilo Shepovalnikov, "Other TV," COMNEWS (Sept. 19, 2012), 
http://www.comnews.ru/node/67949#ixzz4a1UT012~. 



Mr. Mikhail Solodovnikov 
August 17, 2017 
Page 5 

For example, an April 5, 2017 broadcast of the RT America show, "News with Ed," 
featured a guest calling into question the U.S. contention that Syrian president Bashar al-Assad 
had used chemical weapons against Syrian civilians. 16 A week later, an RT America broadcast 
continued that theme with another piece questioning the legitimacy of the U.S. government's 
evidence that President Assad was behind the April 4, 2017, chemical attack. 17 · This narrative 
mirrors the messaging coming out of the Kremlin, which posited that the chemical weapons were 
released when a rebel chemical stockpile was hit in airstrikes. 18 

Other recent examples of the alignment between RT America's coverage and Kremlin 
messaging include the following: 

• After the United States announced new sanctions in response to Iran's ballistic 
missile testing in January 2017, RT America's coverage echoed the Kremlin's 
message that the ballistic missile testing did not violate the Joint Comprehensive 
Plan of Action (JCPOA). 19 

• In response to the release of the Intelligence Community Report, which 
highlighted the Kremlin's use of RT as a propaganda tool, both RT America's 
coverage of the report and the response from the Kremlin focused on claims that 
the report lacked any real evidence of Russian involvement in election 
interference.20 

16 "Trump has 'drunkthe Kool Aid' on Syrian narrative - fmr diplomat," RT America 
YouTube Channel (Apr. 5, 2017), https://www.youtube.com/watch?v=wK9eOvl8tPk. 

17 "US report on Idlib attack 'misinterprets evidence,' 'politically motivated' -
professor," RT America YouTube Channel (Apr. 12, 2017), 
https:/ /www .youtube.com/watch?v=8BAzQwOepcU. 

18 See, e.g., Tom O'Connor, "Putin, Russia~ Military Accuse Syrian Rebels of Framing 
Assad to Draw U.S. Support," Newsweek (Apr. 11, 2017), http://www.newsweek.com/russia­
military-putin-rebel-chemical-attack-us-support-582621. 

19 Compare "Trump threatens Iran with sanctions, vows to scrap historic treaty," RT 
America YouTube Channel (Feb. 3, 2017), https://www.youtube.com/watch?v=ckJl7G_DLkk 
with Ladane Nasseri and Alexei Anishchuk, "Europe, Russia Weigh In on Iranian Missiles as 
UNSC to Meet," Bloomberg (Jan. 31, 2017), https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-
01-31/eu-russia-weigh-in-on-iran-missiles-as-security-council-to-meet .. 

2° Compare "ODNI report on Russian interference is 'utter embarrassment' - Chris 
Hedges," RT America YouTube Channel (Jan. 10, 2017), 
https://www.youtube.com/watch?v=XamSilDJFUo with Andrew V. Pestano, "Kremlin: U.S. 
report on Russian hacking 'unfounded,' 'amateurishly emotional," UPI (Jan. 9, 2017), 
http://www.upi.com/Top_News/World-News/2017/0l/09/Kremlin-US-report-on-Russian­
hacking-unfounded-amateurishly-emotional/5821483979291/. 



Mr. Mikhail Solodovnikov 
August 17, 2017 
Page6 

• Criticism of NATO is also a frequent theme in RT America broadcasts.21 In a 
March 29, 2017 broadcast, for example, RT America presented news of the U.S. 
Senate vote to accept Montenegro into NATO.22 Its opposition to Montenegro's 
entry into NA TO correlates with the Russian government's vocal opposition to 
both the admission of Montenegro into NATO and to NATO as an organization. 23 

In sum, T&R is obligated to register under_ FARA because: (1) through its production of 
programming for RT broadcasts in the United States, it seeks to "influence ... any section of the 
public within the United States with reference to formulating, adopting, or changing the domestic 
or foreign policies of the United States, or with reference to the political or public interests, 
policies, or relations" of Russia, for or in the interests of Russia, and is therefore engaged in 
"political activities," see 22 U.S.C. § 61 l(o); and (2) it has acted as an agent of both RT and TV­
Novosti in producing the content constituting those political activities (as described in more 
detail below). 

3. Other Bases for Registration Under FARA 

Further, by producing television programs within the United States that TV-Novosti later 
redistributes as part of RT (including distribution within the United States), T &R "engages 
directly or indirectly in the ... dissemination of ... broadcasts," and therefore served as a 
"publicity agent." 24 22 U.S.C. § 61 l(h). Second, because certain programming concerns 

21 See, e.g., "Military buildup is a gesture of' American commitment' - ex-diplomatt 
RT America YouTube Channel (Jan. 16, 2017), https://www.youtube.com/watch?v=kKOGcY­
EgrY; "NATO accused of warmongering against Russia," RT America YouTube Channel, June 
21, 2016, https://www.youtube.com/watch?v=BdVxroezc\\<W; "'NATO was created for 
aggression in first place': Kremlin on reports of new Western buildup," RT.com, Nov. 7, 2016, 
https ://www.rt.com/news/365 644~nato-aggression-created-kremlin/. 

22 See "NATO Wants to Bring Us 'As Close as Humanly Possible' to War," Ron Paul 
Institute (featuring March 29, 2017 RT footage), http://www.ronpaulinstitute.org/archives/peace­
and-prosperity /201 7 /march/3 0/nato-wan ts-to-bring-us-as-cl osec.as-humanl y-poss ib le-to-war/. 

23 See, e.g., "Russia calls U.S. Approval of Montenegro's NATO Bid 'Deeply 
Mistaken," RadioFreeEurope (Apr. 14, 2017), https://www.rferl.org/a/russia-calls-us-approval­
montenegro-nato-bid-deeply-mistaken/28429017.html; Jason Le Miere, "Russia Suggests Trump 
is no Different From Obama After Montenegro NATO Approval," Newsweek (Apr. 13, 2017), 
available at http://www.newsweek.com/russia-trump-obama-montenegro-nato-583688; Jack 
Farchy, "Putin names Nato among threats in new Russian security strategy," Financial Times 
(Jan. 2, 2016), https://www.ft.com/content/6e8e787e-b15f-1 le5-bl47-e5e5bba42e51. 

24 Margarita Simonyan has implied that the corporate arrangement between R TTY 
America and TV-Novosti is, at least in part, an attempt to avoid RTTV America being 
considered a foreign agent. In an October 20 I 2 interview addressing the differences between 
FARA and the then-draft Russian foreign agent registration law, Simonyan commented that "in 
America, we are not a foreign agent because we operate through a commercial organization in 



Mr. Mikhail Solodovnikov 
August 17, 2017 
Page 7 

"conditions" of any foreign government or "foreign country," including but not limited to 
Russia, T &R also serves as an "information-service employee" by "furnishing, disseminating, or 
publishing" those programs. 22 U.S.C. § 611 (i). 

Two additional factors bolster our belief that T &R is engaged in activities requiring 
registration under FARA. First, T &R operates out of the same office suite in -Washington, DC, 
as RT America, which is part of the RT network, a global multilingual television news network 
based in Moscow and funded by the Russian government.25 Second, in your Linkedln profile 
you describe yourself as "News Director of RT America." Hence, it appears that the operations 
of T &R and RT America - and, by extension, the RT Network - are one and the same. 

Conclusion 

In sum, based on T&R's contractual relationships and the other factors cited above, we 
have determined that T &R is an agent of both RT and TV-Novosti, foreign principals under the 
Act, and that the programming for RT America produced by T &R comes within the above-stated 
definition of "political activities," thereby obligating T &R to register under the Act.· Further, 
T&R's role in producing content in the United States at the order, request, or under the direction 
or control of TV-Novosti, a foreign principal, means that it is serving both as a "publicity agent" 
and an "information-service employee," also triggering an obligation to register under the Act. 

To be clear, registration would not require T &R to alter the content of its programming in 
any manner; indeed, if registered as required, T &R would be free to facilitate the dissemination 
of any content it chooses. Rather, registration would simply allow media outlets purchasing RT . 
America programming (produced by T &R), and American viewers watching such programming, 
to be fully informed regarding the foreign influence behind the content on the network. 

Please effect T&R's registration within thirty (30) calendar days of the date of this letter. 

America. That is, our broadcasts in America are carried by an American commercial 
organization, and we simply transfer money to them." Dozhd Online (July 11, 2012), 
https:/ /tvrain.ru/teleshow/harddaysnight/margarita _ simonjan _ o _ dzhuliane _ assanzhe _pussy _riot_ 
i_gosdepe _polnaja _ versija•327931/. 

25 See RT Website, http://www.rt.com; Bershidky, supra n.3; Intelligence Community 
Report at 12. 



Mr. Mikhail Solodovnikov 
August 17, 2017 
Page8 

Useful information and forms needed for registration may be found on our website at 
http://www.fara.gov. If you have any ~ding registration, or have additional 
information to provide, please contact---by telephone at (202) 233-0776 or bye­
mail to FARA.public@usdoj.gov. 

Sincerely, 

Heather H. Hunt 
Chief, FARA Registration Unit 




