
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Albania Freedom of the Press 2012

The constitution guarantees freedom of the press, and the media are vigorous

and fairly diverse. However, outlets often display a strong political bias, and

their reporting is influenced by the economic or political interests of their

owners. Libel remains a criminal offense, punishable by fines and up to two

years in prison. While there have been no criminal libel cases against

journalists in recent years, civil suits, including among politicians, remain

common. Several opposition lawmakers were fined during 2011 for accusing

state officials or ruling party members of corruption. However, a series of

slander suits filed by opposition Socialist Party (PS) leader Edi Rama were

dismissed by the courts. In September, an appeals court overturned a penalty

of roughly $500,000 that had been imposed in 2010 on the private television

station Top Channel. In 2009 the station had aired hidden-camera video of then

culture minister Ylli Pango asking a female job applicant to disrobe. He was

forced to resign, but he sued on the grounds that the recording was obtained

illegally. The government of Prime Minister Sali Berisha has used administrative

mechanisms, including tax investigations and arbitrary evictions from

state-owned buildings, to disrupt the operations of media outlets it perceives

as hostile. Regulatory bodies are seen as highly politicized.

The media played a central role in a political crisis that erupted in January

2011. That month, an investigative program on Top Channel aired a video

recording—acquired from a former economy minister—that appeared to show

Deputy Prime Minister Ilir Meta discussing corrupt activities. Ensuing opposition

protests on January 21 turned violent, and four demonstrators were shot to

death. A number of journalists were attacked during the clashes, with at least

two seriously wounded. Berisha claimed that the unrest was a coup attempt,

and accused four leading journalists of complicity with his other perceived foes.

He set up a parliamentary inquiry, offering to pay witnesses to testify; the

commission of inquiry then attempted to question and seize the telephone

records of the accused journalists. However, under international pressure, the

parliamentary probe was effectively dropped within a few weeks.

Media outlets generally favored either the government or the PS in their

coverage of contentious municipal elections in May, though a few television

stations sought to avoid using material produced by political parties. Smaller

parties received little airtime.

The public broadcaster, RTSh, is financially dependent on the state and

typically shows a strong progovernment bias. Three private television stations

have national reach, and dozens of smaller television and radio outlets also

operate in a poorly regulated environment. Albanians have access to foreign

radio content and television broadcasts from neighboring Greece and Italy, but

the British Broadcasting Corporation (BBC) ended its Albanian-language radio

service for budgetary reasons in early 2011, removing an important source of

independent news. There are a variety of daily and weekly newspapers, but

circulation is low. Media outlets typically rely on financial support from owners

and a few major advertisers, and self-censorship to suit their interests is

common.

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

51
LEGAL
ENVIRONMENT

16
POLITICAL
ENVIRONMENT

18
ECONOMIC
ENVIRONMENT

17

Albania

Albania | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/albania

1 of 2 10/18/2012 10:04 AM



There are no government restrictions on the internet, which was accessed by

49 percent of the population in 2011. Penetration has been increasing in recent

years, but access in rural areas remains limited. The diversity of online news

sources is on the rise; Albania’s first online daily newspaper was launched in

2010.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Albania | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/albania

2 of 2 10/18/2012 10:04 AM


