
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Angola Freedom of the Press 2012

Despite constitutional guarantees that protect freedom of expression and the

press, media in Angola continue to operate in a restrictive environment, and

conditions deteriorated during the year. In 2011, state-run media continued to

be the principal source of information, as the government maintained tight

control over private media outlets through legal, political, and security-related

means.

Recent laws passed by parliament regarding state security and insult hamper

the free activities of the media. In 2010, the Angolan parliament passed a new

state security law to replace the old law, known as Article 26 of 1978, which

was often utilized by the government to imprison opposition journalists and

activists. While the new law is an improvement from the 1978 law, it still allows

for the detention of persons who “insult” the Republic of Angola or the

president in “public meetings or by disseminating words, images, writings or

sound.” Defamation and libel continue to be crimes punishable by

imprisonment, and politicians enjoy immunity from any reporting deemed to be

“offensive.” In 2011, William Tonet, editor of the newspaper Folha 8, was sued

for libel by the three prominent generals of the Angolan army in a high-profile

case in which he accused senior army officials close to President José

Eduardo dos Santos of corruption. In October, he was given a one-year prison

sentence and fined the equivalent of $105,000—an amount greater than the

fine imposed for murder. The presiding judge threatened to prosecute

journalists if they recorded the trial.

Since its independence in 1975, Angola has been politically dominated by two

parties, dos Santos’s Popular Movement for the Liberation of Angola (MPLA)

and the opposition National Union for the Total Independence of Angola

(UNITA). The ruling MPLA continues to give preferential treatment to

state-owned media and had been known to bar access to journalists covering

pro-opposition events. Interviews with top politicians and state officials, as well

as access to information related to the government, are usually only granted to

progovernment or state-run outlets, and state-run media often demand

payment to cover opposition politics. Angola is noted as being one of the first

African countries to enact a freedom of information act, in 2006, allowing

citizens access to government-generated information. However, despite the

existence of this law, accessing information remains extremely difficult. The

president, Ministry of Communication, and Ministry of Information also have the

right to censor material. Self-censorship by journalists at both state-run and

private outlets is commonplace.

An increasing number of journalists were harassed, intimidated, attacked, and

imprisoned in 2011, although none were killed during the year. In March 2011,

the Committee to Protect Journalists (CPJ) reported that authorities were

barring journalists from covering opposition activities, including hearings in

parliament and UNITA party meetings. Also that month, police detained

journalists attempting to cover an antigovernment demonstration in the capital,

Luanda, and three independent newspapers (Folha 8, Jornal Angolense, and

Agora) reported that national authorities had broken into their printing presses

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

67
LEGAL
ENVIRONMENT

19
POLITICAL
ENVIRONMENT

27
ECONOMIC
ENVIRONMENT

21

Angola

Angola | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/angola

1 of 3 10/18/2012 10:15 AM



to halt the production of newspapers bearing headlines of antigovernment

protests slated to be held later that month.

In May 2011, Radio Despertar journalist Koqui Mukuta was detained and

allegedly beaten by police for reporting on a peaceful antigovernment protest in

Luanda; authorities confiscated his notebook and recorder. In July, Nelson Sul

Angola of the Angolense newspaper and Ismael Smalata of Folha 8 were

physically threatened by Fernando Faustino Muteka, the governor of Huambo

province, who warned them to stop investigating murders of affiliates of the

MPLA lest they be prepared to endure “serious consequences.” In August,

Catholic Radio Ecclesia journalist Adão Tiago was arrested without warrant

and held incommunicado by authorities for 23 hours for reporting on a spate of

nationwide fainting incidents presumed to be the result of the failure of the

state to control certain diseases. In October, Cabinda-based journalist José

Manuel Gimbi, an employee of the U.S.-funded Voice of America radio

program who was based in the northern exclave of Cabinda—where a

secessionist movement had been active for years—had his house broken into

by men who threatened and intimidated him, just three days after he filed a

story critical of dos Santos.

According to CPJ, foreign journalists have also faced difficulties in receiving

accreditation and press permits, particularly for reporting on sensitive issues or

regions. This was evident in 2011 when two journalists from Mozambique were

prohibited from entering the country to report on a meeting of the Southern

African Development Community (SADC) held in Luanda.

The government both owns and keeps tight control over the largest media

outlets in the country. The state-owned newspaper, Jornal de Angola, and

television channel, Televisão Publica de Angola (TPA), remain the most widely

utilized media sources in the country, and together with state-owned Radio

National de Angola (RNA) are the only outlets with a truly national reach.

Independent newspapers critical of the government do exist, with Folha 8,

Agora, and Jornal Angolense being the most prominent. While more than a

dozen privately owned newspapers operate, most are owned by individuals

with connections to the government or ruling party, and are distributed primarily

in urban areas, particularly in Luanda. Privately owned radio stations are not

allowed to use repeaters to extend their broadcast signals outside their base

province; they must instead open a new station in every province in which they

wish to broadcast, making privately owned radio penetration outside Luanda

extremely limited. Denial of state and private advertising as a method of

pressuring independent news outlets continues to be an issue. Some

newspapers have also reported becoming suddenly unprofitable when

advertising investors, presumably having been coerced by the government,

collectively stopped purchasing advertisements. Authorities and private owners

occasionally seize and destroy print runs of newspapers that carry stories

critical of the government.

Internet penetration in Angola is rather low—at 15 percent of the population in

2011—and the medium is generally only accessible to a small part of the

population in Luanda. Although the internet is comparatively freer than radio,

television, and print media, the introduction in March 2011 of a much-criticized

cybercrime bill into parliament would give the government greater latitude over

the seizure of citizens’ personal data if passed. Given that many in Angola have

turned to the internet as an alternative to more restricted forms of media, some

believe that the bill is the Angolan government’s attempt to bring its capacity for

internet censorship to a level equivalent to that which it exerts over other types

of media outlets.

Angola | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/angola

2 of 3 10/18/2012 10:15 AM



About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Angola | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/angola

3 of 3 10/18/2012 10:15 AM


