
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Argentina Freedom of the Press 2012

In 2011, tensions persisted between the government of President Cristina

Fernández de Kirchner and critical media outlets. The hostile relationship has

become an important obstacle to the practice of journalism in Argentina and to

the public’s right to be informed about matters of national interest. The

constitution provides for freedom of the media and of expression. In a positive

step, libel and slander by journalists were decriminalized in 2009 and are no

longer punishable by imprisonment, though fines can still be issued in cases of

“real malice.” In September 2011, former president Carlos Saúl Menem filed

suit against two journalists from Noticias for invasion of privacy. Press freedom

groups are concerned that the case could set a negative precedent for privacy

issues involving public figures. The case was ongoing at the end of the year.

In 2009, the legislature passed a controversial Law on Audiovisual

Communication Services, which aimed to diversify ownership in the media

sector. Fears that the law would be used against the government’s media

opponents spurred lawsuits that hindered implementation for about a year, but

in September 2010 the measure came into effect. Critics also raised concerns

regarding the composition, independence, and authority of a new broadcast

regulatory body. However, due to several injunctions, Article 161 of the law,

which would force certain media companies to sell off assets, remained

suspended during 2011 as it awaited a Supreme Court ruling on a challenge

filed by the Clarín Group media conglomerate in 2010.

There were several other events of note on the legal front in 2011. In

December, Congress passed an amendment to the antiterrorism law that

increased penalties for terrorist acts. An interpretation of the law by the head

of Argentina’s Financial Investigations Unit stated that news media could be

held accountable under the expanded clauses if they published material that

“terrorizes” the public. The executive branch was asked to clarify, but the

question remained unresolved at year’s end. Also in December, Congress

passed a measure that designated newsprint as a commodity of public

interest, making it subject to government regulation. The only manufacturer of

newsprint in Argentina is Papel Prensa, jointly owned by the government and

the newspaper groups La Nación and Clarín. Under the new law, the

government can increase its share of ownership in the company if it fails to

produce enough newsprint to satisfy the demand of all newspapers in the

country. A government-appointed commission, which includes representatives

of every newspaper except for Clarín and La Nación, is tasked with

overseeing the law’s implementation.

The move exacerbated an ongoing feud between the government and the

country’s biggest newspapers, La Nación and Clarín. In January 2011, in

connection with a labor dispute, the printing presses for La Nación and Clarín

were blockaded, preventing the papers from being distributed. In March, their

Sunday editions were blocked from distribution by union members at the

trucking exits of their printing facilities. Workers claimed that the Clarín Group

was harassing the union membership, but management called the incident an

attempt to silence criticism of the government. The headquarters of a cable

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

50
LEGAL
ENVIRONMENT

12
POLITICAL
ENVIRONMENT

22
ECONOMIC
ENVIRONMENT

16

Argentina

Argentina | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/argentina

1 of 3 10/18/2012 10:15 AM



television channel owned by the Clarín Group was raided by 50 armed military

police following a court order in a suit aimed at preventing a merger of the

channel, Cablevision, with another television company. The Inter American

Press Association (IAPA) denounced the raid as “an act of excessive public

force in a conflict which, if it existed, should be resolved by more appropriate

means.” At the end of December, the federal government ordered Clarín

Group to freeze its basic cable rates for 2012, a detrimental action to the

group, as cable and internet services accounted for nearly two-thirds of its

revenues. Meanwhile, in July, authorities shut down two newspaper vendors at

a food market when they failed to abide by an order from the market’s

government-controlled board instructing employees to wear hats with the

words “Clarín lies” printed on them. Eventually a federal court reversed the

action.

Extreme violence against members of the press is very rare, and no journalists

were murdered in 2011, but threats and physical or verbal attacks continued,

with more than three dozen such incidents reported during the year. In June,

radio journalist Mario Sánchez’s home was set on fire and his computer was

stolen; the attack was suspected to be a result of his reporting with

Sayhueque, a municipal radio station. In July, Carlos Walker, the editor in chief

of a website and a reporter for the local FM Ciudad radio station, was robbed,

beaten, and shot shortly after he took photographs of illegally displayed

political posters. In November, there were arson attacks at the newspaper La

Verdad’s printing plant in Buenos Aires Province and on transmission equipment

belonging to Sapucay FM radio in Misiones Province. The attack took Sapucay

FM, known for its critical reports on local officials, off the air. Separately, in

September a court ordered several newspapers to provide detailed personal

contact information for journalists who had reported on Argentina’s inflation

since 2006, after the domestic trade secretary accused the papers of

publishing incorrect reports.

Argentina has a large private media sector, with more than 150 daily

newspapers, hundreds of commercial radio stations, and dozens of television

stations. However, private ownership is concentrated, with the Clarín Group

commanding a significant share of the print, broadcast, and internet-based

media markets. Many radio stations operate on temporary licenses pending

regulatory reform. As in past years, the government was accused in 2011 of

manipulating the distribution of official advertising to limit free speech, a

practice termed “soft censorship” that had been institutionalized by former

president Néstor Kirchner. The problem with selective placement of

government advertising has persisted in Argentina even though the Supreme

Court ruled in 2007 that “the government may not manipulate advertising by

giving it to or taking it away from media outlets on the basis of discriminatory

criteria.” According to IAPA, in the first half of 2011, nearly 50 percent of state

advertising was given to media groups close to the government, a dramatic

increase from the previous year. The two newspapers with the largest

circulation in the capital account for 60 percent of the readership but receive

just 2.5 percent of government advertising. Meanwhile, two other newspapers

whose combined press run is one-tenth the size of the two leading papers

receive 38 percent of official advertising. Government advertising in television

grew 282 percent in the first six months of 2011 compared with the same

period in the previous year, according to IAPA. Other forms of economic

pressure were also used against opposition-oriented media. In December

2011, a judge ordered the assets of La Nación and 22 other newspapers to be

frozen in a dispute over unpaid back taxes. In 2009, the Supreme Court had

ruled in favor of the newspaper and suspended payment of the debt, but the

tax court judge ignored that ruling in his order to freeze the media companies’

assets.

In 2011, 48 percent of Argentines accessed the internet, the third-highest

usage rate in Latin America after Brazil and Mexico. There are no government

restrictions on the internet, although authorities have sometimes censored

search results to protect the privacy of celebrities and public figures.

Argentina | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/argentina

2 of 3 10/18/2012 10:15 AM



About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Argentina | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/argentina

3 of 3 10/18/2012 10:15 AM


