
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Armenia Freedom of the Press 2012

Despite constitutional and legal protections, press freedoms are restricted. The

media environment in Armenia remains oppressive and has not significantly

improved since the flawed 2008 presidential election. Although the government

decriminalized libel in May 2010, eliminating imprisonment as a punishment, the

move was followed by a rise in civil libel cases, of which there were up to 30,

with some 11 cases opened in 2011. In most cases the plaintiffs were

politicians, and the compensation sought was out of proportion to the damage

allegedly inflicted. The opposition newspaper Jamanak was ordered to pay

former president Robert Kocharian 3 million drams ($8,250) for publishing

allegations that he was involved in corrupt business deals during and after his

time in office. Another opposition daily, Haykakan Jamanak, was ordered to

pay three prominent businessmen—Samvel Aleksanian, Ruben Hayrapetian,

and Levon Sargsian—a combined 6 million drams ($16,500) for publishing

allegations regarding their involvement in criminal activities. In early November,

a court in Yerevan ordered that property of the newspaper Hraparak be seized

pending a decision in a lawsuit seeking €34,000 euros ($47,300) in

compensation for allegedly slanderous readers’ comments posted on the

newspaper’s website.

However, in a decision that brought Armenia closer to international standards

on defamation, the Constitutional Court ruled on November 15 that media

outlets cannot be held liable for “critical assessment of facts” and “evaluation

judgments,” and that courts should avoid imposing hefty fines on media outlets,

with an apology or other nonmaterial compensation as an alternative. The ruling

stemmed from a case filed by Armenia’s human rights ombudsman arguing that

Article 1087.1 of the civil code, establishing monetary fines in libel cases, was

unconstitutional. The court stopped short of such an absolute finding. Although

Armenia passed freedom of information legislation in 2003, the government has

since failed to adopt a number of regulations needed to implement the

legislation.

The license of broadcaster A1+ remains suspended, despite a 2008 ruling by

the European Court of Human Rights that the government had improperly

revoked the license in 2002. In December 2011, the first committee discussion

of amendments to the Law on Television and Radio aimed at supporting a

conversion to digital broadcasting was held in the Armenian National Assembly.

The amendments, which were developed by a working group headed by the

human rights ombudsman, had been submitted in May but subsequently

reworked and resubmitted by several members of the group, which

represented the nongovernmental sector. Separately, the local television

station Gala, based in Gyumri, has been under government pressure since it

broadcast speeches by an opposition presidential candidate in 2007. In July

2011, the Court of Cassation upheld a lower court’s decision ordering Gala to

stop using the Gyumri television tower and to dismantle its transmitter. The

station had to relocate its transmitter to another site.

Armenia’s perceived lack of judicial independence, climate of impunity, and

violence and harassment against the media continue to result in widespread

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

65
LEGAL
ENVIRONMENT

21
POLITICAL
ENVIRONMENT

24
ECONOMIC
ENVIRONMENT

20

Armenia

Armenia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/armenia

1 of 2 10/18/2012 10:07 AM



self-censorship, particularly in the broadcast sector. In March 2011, Yerevan

airport immigration authorities refused to issue entry visas to four reporters

with the Finnish public broadcaster YLE. The reporters were collecting

information for a documentary on the sensitive Nagorno-Karabakh conflict

between Armenia and Azerbaijan. In May, Nikol Pashinian, an opposition

member and the editor in chief of the independent daily Haykakan Jamanak,

was released after the National Assembly pardoned several opposition

activists. Pashinian had been arrested in 2009 and sentenced to seven years in

prison for inciting disorder and assaulting a police officer during the mass

protests following the 2008 election. He frequently wrote investigative reports

that were critical of the government.

Most of the dominant media are controlled by the government or government-

friendly individuals. Television is the country’s primary medium, and one of the

only stations with a national reach—Public TV of Armenia—is state owned,

though several dozen other private stations operate. Russian and minority-

language media are widely available. State and public media receive

preferential treatment, with primary access to official news and the lion’s share

of government advertising. Print media are available mostly in Yerevan and

larger cities. Small state subsidies are available for private print media, but due

to high distribution and licensing costs, newspapers are not profitable. Most

media are dependent on narrow advertising resources and have little guarantee

of editorial independence.

The internet penetration rate was 37 percent in 2011. Online news media and

bloggers have played an important role in recent years in providing political

information. The government does not require registration to access the

internet or satellite television, and these are freely available.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Armenia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/armenia

2 of 2 10/18/2012 10:07 AM


