
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Bahrain Freedom of the Press 2012

ربيع

The popular uprisings that broke out across North Africa and the Middle East in

2011 also reached Bahrain. Widespread, peaceful protests began on February

14, when prodemocracy activists—inspired by successful demonstrations in

Egypt and Tunisia and mainly hailing from the economically disadvantaged

Shiite majority—called for a “Day of Rage.” The government responded brutally

to the protest movement, declaring martial law in March and bringing in military

and security forces from regional allies, including Saudi Arabia and the United

Arab Emirates. The media were subject to violent suppression, as journalists,

photographers, and bloggers covering the demonstrations faced beatings,

arrest, and torture, leading to the death of two journalists and a dramatic

decline in overall press freedom.

Despite constitutional protections guaranteeing freedom of expression and of

the press, the government continued to use the 2002 Press Law to restrict the

rights of the media in 2011. The Press Law allows up to five years’

imprisonment for publishing criticism of Islam or the king, inciting actions that

undermine state security, or advocating a change in government. Journalists

may be fined up to 2,000 dinars ($5,300) for a list of 14 other offenses. In

2008, the appointed upper chamber of the National Assembly proposed

amendments to reform the harshest provisions of the Press Law, but

conservatives in the elected lower chamber have thus far refused to consider

the proposals.

There is no law guaranteeing freedom of information. The Information Affairs

Authority (IAA) has the power to censor and prevent the distribution of local

and foreign publications, close newspapers through court proceedings, ban

books and films, block websites, and prosecute individuals. In addition to press

and defamation laws, the government frequently uses counterterrorism

legislation to curtail the activities of opposition groups and restrict freedom of

expression.

Prior to the protests of 2011, the Bahraini media’s coverage of news and

politics was more critical and independent than reporting in most other Gulf

countries. Nonetheless, newspapers tended to avoid covering “sensitive” issues

such as sectarian tensions, relations with surrounding countries, government

corruption, demonstrations, and human rights violations. As the protests

erupted in early 2011, media outlets and individual journalists came under

increased legal pressure from the government.

In April, the independent daily Al-Wasat was shut down by security forces, and

its editors, including cofounder and editor in chief Mansour al-Jamri, were

forced to resign after allegedly publishing “false information” and “inciting the

public” in their coverage of the prodemocracy demonstrations. When Al-Wasat

reopened in August, its editorial staff had been replaced and ordered to adhere

to state-imposed restrictions. However, al-Jamri was restored to his position

as editor in chief by Al-Wasat’s board of directors. In October, al-Jamri and

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

84
LEGAL
ENVIRONMENT

28
POLITICAL
ENVIRONMENT

35
ECONOMIC
ENVIRONMENT

21

Bahrain

Bahrain | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/bahrain

1 of 3 11/29/2012 2:58 PM



fellow editor Walid Nuwayhid, along with two colleagues, were fined $2,650 for

“publishing news that defamed the image of Bahrain abroad.” The journalists

claimed that the articles in question had been planted by Saudi Arabia as a

means to discredit them. In addition to the continued harassment of Al-Wasat–

affiliated journalists, several other journalists and photographers were arrested,

charged, or fined during the year for covering the demonstrations or working

for foreign news organizations. In November, journalist Reem Khalifa faced

defamation charges as part of the regime’s systematic campaign against its

critics.

Aside from such legal harassment, journalists were subjected to arrests,

beatings, and torture for their writings about the unrest. According to the

Committee to Protect Journalists (CPJ), two members of the media were killed

in connection with their work in 2011, the first such deaths in Bahrain since CPJ

began keeping statistics in 1992. On April 2, Zakariya Rashid Hassan al-Ashiri,

who moderated and wrote for a local news website in Al-Dair, was arrested on

charges of inciting hatred and spreading false information. On April 9, he died

in custody, allegedly after being tortured. On April 12, Abdul Kareem Fakhrawi,

a cofounder of Al-Wasat, was reportedly tortured to death while in the custody

of the Bahrain National Security Agency (BNSA). Several days earlier, he had

responded to a summons to answer charges of “deliberate news fabrication.”

In other cases of violence against journalists, in May, Nazeeha Saeed, a

Bahraini correspondent for France 24, was detained, beaten, and tortured for

allegedly participating in demonstrations that she was covering. Bahrain’s

Interior Ministry announced an investigation into the incident, but no report had

been issued by year’s end. In September, Reuters reporter Hamad Mohamed

Iqbal was hospitalized after being shot with rubber bullets by security forces

while covering a peaceful protest in A’ali.

Several foreign journalists were either barred from entering Bahrain or ordered

to leave, and many Bahraini journalists fled the country to escape prosecution.

In July, a group of exiled Bahraini journalists organized the Bahrain Press

Association in London to advocate on behalf of the media and the public

regarding human rights violations. These violations include direct infringements

on the personal safety of journalists, the targeting of private media

organizations, attempts to impose the state media’s version of events, and the

fabrication of charges against independent organizations and journalists.

There are six privately owned daily newspapers, four in Arabic and two in

English. While several of these newspapers are critical of the government, only

two, Al-Wasat and Al-Waqt, are considered truly independent. Although the

government does not own any newspapers, the IAA maintains significant

control over private publications. Media workers have reported being contacted

directly by government representatives and warned not to report on subjects

related to the prodemocracy demonstrations or sectarianism. Newspapers rely

heavily on advertising revenue to sustain their operations, and often practice

self-censorship to avoid offending advertisers that do not want their businesses

associated with critical reporting. The government maintains a monopoly on

broadcast media, allowing the regime to frame the official narrative of the

February 2011 uprising and define it as a “sectarian conflict.” Private operating

licenses are not awarded despite continued interest from media owners.

However, there is some room for free expression on television call-in shows.

Radio and television broadcasts are generally received without interference,

and the majority of households have access to satellite stations; Qatar’s

Al-Jazeera and Al-Arabiya, based in the United Arab Emirates, remain Bahraini

citizens’ main sources of news.

Approximately 77 percent of Bahrain’s population accessed the internet in

2011. Under the 2002 Telecommunications Law, the government has

considerable authority to regulate internet activity. All websites are required to

register with the IAA, and religious and political content is heavily censored.

The government is a major shareholder in Batelco, the country’s principal

telecommunications company. Batelco monitors e-mail and filters internet

content by routing traffic through proxy or cache servers. Website

administrators are responsible for all content posted on their sites and are

subject to the same libel laws as print journalists. In previous years, the

government has filtered out thousands of websites under the pretense of

Bahrain | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/bahrain

2 of 3 11/29/2012 2:58 PM



protecting citizens from pornography and other offensive material, though many

of the filtered sites were reportedly targeted for their politically sensitive

content. Despite restrictions on internet activity, Bahrain has a very active

online community, with at least 200 blogs. However, the government has

arrested individual bloggers for commenting on controversial religious and

political issues.

Bloggers were also among those targeted in the crackdown that followed the

February 2011 uprising. Prominent blogger and opposition activist Abduljalil

al-Singace—who had been detained since August 2010—was released in early

2011, then rearrested in March. In June he was convicted and sentenced to life

in prison as a result of his writings on the antigovernment protests. Al-Singace

was among 21 bloggers, human rights activists, and opposition leaders who

were convicted and sentenced that month; all were accused of belonging to

terrorist organizations trying to overthrow the government. Bahrain Online

blogger Ali Abdulemam, who was arrested in September 2010, was released

from detention shortly after the protests began, and soon went missing. He

was later tried in absentia and given a 15-year prison sentence. In July, the

authorities arrested Hussein Ali Makki, the administrator of Rasad News, a

chronicle of human rights violations in Bahrain. Officials reportedly took over

the publication’s Facebook and Twitter pages and posted antiprotest and

progovernment updates. Rasad News opened a new Facebook page to

resume its work. In December, blogger and activist Zainab al-Khawaja—the

daughter of prominent imprisoned human rights activist Abd al-Hadi al-Khawaja,

who was among the 21 convicted in June—was arrested after participating in a

peaceful protest, but was released five days later.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Bahrain | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/bahrain

3 of 3 11/29/2012 2:58 PM


