
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Bhutan Freedom of the Press 2012

The media environment continued to be somewhat restricted in 2011, and

government influence on private media was evident in many instances. The

constitution of the Kingdom of Bhutan, adopted in July 2008, guarantees the

right to free speech, opinion, and expression. However, the 1992 National

Security Act prohibits criticism of the king and has strict provisions on “words

either spoken or written that undermines or attempts to undermine the security

and sovereignty of Bhutan by creating or attempting to create hatred and

disaffection among the people.” The constitution also guarantees the right to

information, but efforts in 2010 to pass a right to freedom of information act,

which would put into effect the provisions in the constitution, stalled in 2011.

Media workers expressed concerns that the government was not committed to

bringing the act to fruition. There are only a few registered media rights

organizations, and there is no press council or broadcasting code.

There were very few incidents of threats and intimidation toward journalists in

2011, but there is a high level of self-censorship. Stories critical of the royal

family and the clergy are not published and matters considered “sensitive,”

such as exiled people of Nepalese origin in refugee camps, are not covered.

Seven newspapers, six radio stations, one television channel, four internet

service providers, and one newsmagazine operated in Bhutan by early 2011.

Almost all media agencies are based in Thimphu, the capital and largest city.

Bhutan’s main print publication, the state-owned biweekly Kuensel, generally

reports news that portrays the kingdom in a favorable light, but has

increasingly been highlighting societal problems and carrying stories critical of

the government. Except for the Dzongkha-language newspaper Druk

Neytshuel, most of the other print media are English-language publications that

carry Dzongkha-language supplementary inserts. There are no private

television broadcasters, but cable television services carry uncensored foreign

programming, albeit with bans on channels that provide “controversial content”

as well as high sales taxes and regulatory obstacles that render costs

prohibitive for many citizens. In February 2010, the Bhutan Media Foundation

was established with the aim of supporting the development of mass media

through scholarships, training programs, and internships. However, many

journalists expressed fears that the foundation would be used by the monarchy

to impede the independence of media outlets.

Internet usage is growing in Bhutan, but was accessed by only 21 percent of

the population in 2011. The government occasionally restricts certain websites

considered to be offensive to the state or pornographic.

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

58
LEGAL
ENVIRONMENT

18
POLITICAL
ENVIRONMENT

20
ECONOMIC
ENVIRONMENT

20

Bhutan

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Bhutan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/bhutan

1 of 2 10/18/2012 10:09 AM



Credits

Subscribe

Bhutan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/bhutan

2 of 2 10/18/2012 10:09 AM


