
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Botswana Freedom of the Press 2012

While press freedom is not explicitly guaranteed in the constitution, clauses

guaranteeing freedoms of speech and expression undergird extensive legal

protections for media outlets, and the government generally respects these

freedoms in practice. However, the constitution also contains a number of

provisions concerning national security, public order, and public morality that

can be used to limit press freedom. Additionally, Botswana does not have a

freedom of information law. The 2008 Media Practitioners Act established a

statutory media regulatory body and mandated the registration of all media

workers and media outlets—including websites and blogs—with violations

being punishable by either a fine or prison time. The act also seeks to create a

new Media Council, with which the minister of communication can exert

significant influence through control of essential committees. However, the act

was not yet operational as of the end of 2011. Since the act’s passage, there

has been significant pushback from various sectors of civil society, including the

Law Society of Botswana. In 2010, a group of 32 individuals and groups

representing media outlets, nongovernmental organizations (NGOs), and trade

unions filed a lawsuit challenging the constitutionality of the law; the case was

filed in Botswana’s High Court in April 2011, and was pending at year’s end.

The government occasionally censors or otherwise restricts news sources or

stories that it finds undesirable. In 2010, coverage of the split in the ruling

Botswana Democratic Party (BDP) and the resulting formation of the Botswana

Movement for Democracy (BMD) party was conspicuously absent from

state-run radio and television broadcasts, and journalists were discouraged

from interviewing BMD leaders. Under President Ian Khama of the BDP—who

took office in October 2009—government-press relations have worsened

significantly, and Khama has not held a domestic press conference since taking

office. Fear of incurring reprisals for coverage critical of the new government

has led to reports of increased self-censorship over the past three years.

In March 2011, “higher authorities” withdrew a story from the Daily News about

the government’s 1 million pula ($150,000) donation to Japan following its

earthquake and tsunami, claiming the information would be detrimental to the

government’s image during the public workers strike that occurred in spring

2011. In April 2011, BDP legislator Phillip Makgalemele sued the private

Yarona FM radio station for 2 million pula ($300,000) over a 2008 report

alleging he was willing to take bribes to orchestrate losses by the national

soccer team while head of the Botswana Football Association.

Journalists can generally cover the news freely and are seldom the targets of

attacks, though harassment has increased in recent years. According to the

2011 African Media Barometer report on Botswana, there were three reports

of photographers being arrested by the police while conducting their work in

the first six months of the year.

A free and vigorous print press thrives in cities and towns, with several

independent newspapers and magazines published in the capital. State-owned

outlets dominate the local broadcast media, which reach far more residents

than the print media, and provide inadequate access to the opposition and

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

40
LEGAL
ENVIRONMENT

11
POLITICAL
ENVIRONMENT

17
ECONOMIC
ENVIRONMENT

12

Botswana

Botswana | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/botswana

1 of 2 11/29/2012 3:00 PM



government critics. The private Gaborone Broadcasting Corporation television

system and two private radio stations have limited reach, though Botswana

easily receives broadcasts from neighboring South Africa. The country’s

widest-circulation newspaper, the state-owned Daily News, is free to readers

and is generally the only newspaper available in rural areas. High printing costs

and limited distribution networks mean that independent papers usually have

modest print runs. The government has restricted buying advertisements in

private newspapers deemed too critical of the government, and has even made

efforts (albeit unsuccessful) to ban private advertising in the daily Mmegi and

the Sunday Standard.

The government does not restrict internet access, though such access is rare

outside cities, with 7 percent of the population using the medium in 2011. The

most limiting factors regarding internet access remain the high cost of access

and the small percentage of households with a computer. According to the

2011 World Economic Forum’s Global Information Technology Report, only 4.9

percent of people in Botswana live in a household with a computer.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Botswana | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/botswana

2 of 2 11/29/2012 3:00 PM


