Bulgaria | Freedom House

lof2

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/bul garia

About Us DONATE Blog Contact Us

REGIONS ISSUES

Reports  Programs Initiatives  News  Experts  Events

FREEDOM OF THE PRESS

Bulgaria

Bulgaria | Freedom of the Press 2012 - Select year -

The constitution provides for freedom of speech and of the press, and the
government generally respects these rights in practice. Defamation is
punishable by large fines, and government officials have filed suits against
journalists, but the courts tend to favor press freedom in such cases. In April
2011, the parliament passed legislation prescribing up to four years in prison
for the instigation of hatred, discrimination, or violence based on race, ethnicity,
nationality, religion, sexual orientation, marital or social status, or disability. The
law was criticized by press freedom advocates for failing to define terms like
“discrimination” and criminalizing speech that does not intentionally incite
violence; it was adopted without prior public debate. The law on freedom of
information is considered fairly strong, but state institutions often find ways to
obstruct information requests. Other legislation passed in April reduced
journalists’ access to an important official registry of private companies’
contracts and activities. The broadcasting regulatory body has been accused
of politicization, corruption, and other irregularities when making licensing
decisions.

Media outlets express a diverse range of public and political views, in most
cases without government interference. However, officials occasionally restrict
press freedom regarding sensitive issues of national identity. In January 2011,
security agents seized the small press run of a news bulletin that urged ethnic
Macedonians to register as such in a forthcoming census. In April, Bulgarian
authorities barred a group of Macedonian journalists from entering the country
to cover a commemoration of an Ottoman-era historical figure claimed by both
nations. Most media coverage of the October 2011 presidential and municipal
elections was not balanced or objective, partly due to electoral code provisions
requiring that nearly all campaign-related content on public stations be
purchased by the parties or candidates. Paid content also prevailed in private
media.

Reporters continue to face pressure and intimidation aimed at protecting
economic, political, and criminal interests. Impunity for crimes against
journalists remains the norm, encouraging self-censorship. In a rare exception,
former Bulgarian president Petar Stoyanov was fined in February 2011 for
slapping a journalist in 2009. Bombings struck the offices of the weekly
Galeriya in February and the vehicle of television journalist Sasho Dikov in
October, though no one was injured in either attack. Those and other
explosions during the year appeared to target critics of the government at
sensitive times for Bulgaria’'s relations with the European Union, drawing
speculation that they were designed to discredit the ruling party. Separately,
beginning in September, reporter Miroluba Benatova of the private television
station bTV was the target of a stream of threats and insults, mostly online,
over her descriptions of anti-Roma protests that were triggered by a
hit-and-run accident in the village of Katunitsa.

Two of the three leading national television stations, bTV and Nova TV, are
owned by foreign companies. The third is state-owned Bulgarian National
Television (BNT), which benefits from both state subsidies and advertising

Subscribe

Donate

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free

PRESS FREEDOM
SCORE

36

LEGAL
ENVIRONMENT

11

POLITICAL
ENVIRONMENT

15

ECONOMIC
ENVIRONMENT

10

10/18/2012 10:10 AM



Bulgaria | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/bul garia

revenue. BNT and Bulgarian National Radio do not display a strong political
bias, but observers have cast doubt on their editorial independence. Foreign
media firms have also played an important role in the print and radio sectors,
although at least three important newspapers—in addition to bTV—changed
hands during 2010 as some companies reduced their regional holdings in a
difficult economic climate. Print circulation has fallen sharply in recent years.
Financial weaknesses leave many Bulgarian-owned media wulnerable to the
direct or indirect influence of business groups or political parties, and
ownership is not always transparent. An increasing number of media outlets
have been acquired by the New Bulgarian Media Group, a company with close
ties to the Movement for Rights and Freedoms political party. Economic
difficulties also force many journalists to engage in corrupt practices or take
second jobs. The advertising market has reportedly contracted by more than a
third since 2008, raising the importance of public funds. State agencies
collectively represent the second-largest source of advertising revenue in print
media and are particularly important for local outlets. The private sector is far
more prominent in broadcast media advertising.

Many traditional media outlets have established a presence on the internet,
which is not restricted by the government and was accessed by about 51
percent of the population in 2011. Access in rural areas remains limited.

About us Related websites:

Careers Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej
Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Contact Us
Privacy Policy
Credits

Subscribe

20f 2 10/18/2012 10:10 AM



