
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Burkina Faso Freedom of the Press 2012

Article 8 of the constitution and the information code of 1993 guarantee the

freedoms of expression, information, and the press. Article 49 of the

information code allows every journalist free access to sources of information,

with exceptions for information pertaining to the internal and external security of

the state, military secrets, strategic economic interests, ongoing investigations

or legal proceedings, and anything that threatens the dignity and privacy of

Burkinabés. In practice, these exceptions are used frequently by officials, and

accessing government information remains difficult. Libel is a criminal offense,

and the burden of proof is on the defendant, but few journalists have been

charged in recent years.

Burkina Faso’s media regulatory body, the High Council of Communication

(CSC), consists of 12 members appointed by the government, and has been

criticized for inconsistent and mismanaged licensing procedures. The body has

the power to summon journalists to hearings about their work, which can be

followed by a warning that the CSC will not tolerate further “noncompliant

behavior.” The council issues approximately five summonses each year. While

the CSC has approved a growing number of private radio stations,

newspapers, and television channels, as well as requests for radio frequency

spectrum, critics argue that it should focus additional efforts on addressing the

economic sustainability of media outlets.

To avoid aggravating public authorities, state-run outlets generally refrain from

covering controversial subjects, though programming allows for coverage of the

opposition. Conversely, the private media are generally free of overt

censorship, do criticize the government, and investigate more sensitive topics.

Journalists occasionally face harassment by public authorities for coverage that

is deemed unfavourable, leading some to practice self-censorship. In April

2011, musician and radio presenter Sam K. Le Jah (Sama Karim) was

prohibited from entering the offices of Ouga FM, the privately funded radio

station where he worked. The station’s owner, Bakry Joachim, was apparently

displeased that Le Jah had attended an opposition political party meeting

earlier that day.

The media were affected by political tensions in the first quarter of 2011, when

the military agitated for better service conditions, causing the president to

declare a state of emergency. A press vehicle was seized by mutinous soldiers

in March, preventing journalists with the Pan-African Television Network

(Africable) from covering the release of a fellow reporter who had been held by

the military; the vehicle was returned three days later. In April, soldiers

ransacked and vandalized the premises of Savane FM, which had criticized the

mutiny. Several protests during the same period featured instances of violence

and attacks by the public and military against the media. In March, students

from Ouagadougou University attacked Ahmadou Dicko and Urbain Somé of

the state-owned Radiodiffusion Télévision du Burkina (RTB) for allegedly

censoring a previous report on a protest during which a student died.

Journalists Arsène Evariste Kabore and Issa Kafando, also from the state

media, were prevented a few days later from covering a meeting between the

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

42
LEGAL
ENVIRONMENT

13
POLITICAL
ENVIRONMENT

16
ECONOMIC
ENVIRONMENT

13

Burkina Faso

Burkina Faso | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/burkina-faso

1 of 2 12/13/2012 3:15 PM



Burkina Labor Union and the government in retaliation for their outlets’

treatment of a “high cost of living” protest held earlier in the month.

More than 239 radio and television stations operate in the country, and there

are at least five national dailies. A 2009 study by the Norbert Zongo National

Press Center found that L’Observateur Paalga, a private newspaper, was the

most popular print outlet in the country. The official daily, Sidwaya, displays a

progovernment bias but also allows opposition figures some space to present

their views. Although the private print media are growing, including through

newsmagazines, ownership still lacks transparency. The print sector’s

struggles with interrupted production, low literacy rates, and poor economic

conditions make the broadcast media the preferred choice for news and

entertainment. RTB was established as the national broadcaster in 1963, and

remained the only television channel for many years. A handful of private

television stations, including Canal 3, now compete with RTB. However, radio is

still the country’s most popular medium and source of information. Community

radio stations are prevalent throughout the country, and play a significant role in

local development and community building. Foreign radio stations are able to

broadcast freely. Low levels of training and expertise, as well as low salaries,

affect the integrity of journalism as a profession.

Infrastructural deficiencies and poverty limited internet usage to 3 percent in

2011. There were no reported restrictions on internet content.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Burkina Faso | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/burkina-faso

2 of 2 12/13/2012 3:15 PM


