
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Burma Freedom of the Press 2012

Tentative openings in the general political environment—including parliamentary

elections held in November 2010, the emergence of a functioning legislature

and nominally civilian government, the election of former general Thein Sein as

president in March 2011, and increased space for political parties to

operate—also led to changes in the media landscape in Burma during 2011.

Positive developments included the release of imprisoned bloggers, a softening

of official censorship, fewer reports of harassment and attacks against

journalists, and an increase in the number of private media outlets, which led to

somewhat more diversity of content and less self-censorship. In addition, a

number of exiled journalists were able to return to the country. But despite

greater journalistic freedom and access to news and information, Burma

remained one of the most repressive countries in Asia.

The 2008 Burmese constitution provides for freedom of expression and of the

press, but these rights are not respected in practice, and many draconian laws

still stand as impediments to media freedom. The 2004 Electronics

Transactions Law prohibits any individual or group from sending electronically

information regarding government issues, national security, or any message of

a cultural or economic nature. In addition, Section 22 of the Penal Code of

Burma 1957 outlaws criticism of the government or state in any media

publication or broadcast. In the second half of 2011, the Burmese media began

reporting on a purported draft of a new media law being readied by the

government. By all accounts, the law remains “problematic.” As written, it

suggests the state would allow greater tolerance for private media, but it would

not necessarily give up its control of all forms of mass media. The Ministry of

Information only issues licenses to private publishers if they print government-

approved material exclusively, and the Press Scrutiny and Registration

Department can suspend licenses of publications that print objectionable

material. Publications regularly face suspension if they run afoul of the

authorities.

While there was some improvement in the extent of official censorship, the

majority of private periodicals remain subject to prepublication censorship

under the 1962 Printers and Publishers Registration Act, which requires that all

content be approved by the authorities. Under censorship rules announced in

2005, media outlets are allowed to offer “constructive” criticism of government

projects and report on sensitive issues such as natural disasters and poverty,

provided the coverage does not affect the national interest. In March 2011, the

authorities announced that censorship policies would be relaxed when the new

government took office. This change took effect in June when 178 journals and

magazines—mostly those that cover subjects including sports, health, children,

and technology—were given permission to publish without prior approval,

though the censorship board issued warnings to some newspapers and

magazines because they were thought to have published culturally

inappropriate material. Nevertheless, an attempt by opposition leader Aung

San Suu Kyi to publish an article in August faced potential cuts by the

censorship board, and it was withdrawn.

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

85
LEGAL
ENVIRONMENT

28
POLITICAL
ENVIRONMENT

31
ECONOMIC
ENVIRONMENT

26

Burma

Burma | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/burma

1 of 3 9/10/2012 1:56 PM



Though self-censorship remains widespread, the Burmese press continued to

push the envelope in 2011. As well as covering social issues such as health,

education, and the environment, some media outlets became increasingly

assertive in their coverage of political news, addressing topics that have in the

past been considered off limits, including the activities of Suu Kyi and the

conduct of the new parliament. Throughout the year, foreign embassies and

international media development organizations hosted training sessions,

seminars, and forums. Foreign journalists also found it much easier to obtain

entry visas. In addition, given the changes in the country, several exiled media

organizations sent representatives back home to explore the possibility of

reopening media outlets based in Burma. A number of prominent media groups

also found that government officials have been more accessible than in the

past.

Despite fewer reports of harassment and attacks, instances of retribution

against journalists remained a problem in 2011. Before the new government

took office, a local video journalist was sentenced in February to 13 years in

prison for violating the Electronics Act. The year did see the release of a

number of journalists from prison, including five reporters in May. In October,

Maung Thura, a blogger and comedian popularly known as Zarganar, was

released from prison along with dozens of other political prisoners. He had

originally been sentenced in 2008 to 59 years behind bars for violating the

Electronics Transactions Law by publicly castigating the military regime for

their delayed response to Cyclone Nargis, which claimed the lives of over

100,000 people. According to the Committee to Protect Journalists (CPJ),

even after the release of Maung, Burma remained the fourth-worst jailer of

journalists in the world, with 12 still behind bars at year’s end.

Media concentration remains high, even though a number of formerly exiled

media organizations have begun opening outlets in the country. The government

owns or controls all domestic broadcast media and daily newspapers, and

exercises tight control over a growing number of privately owned weekly and

monthly publications. In February 2011, the government took control of the

Myanmar Times and arrested its Australian editor and part-owner, Ross

Dunkley, who was first charged with immigration violations but was later

accused of attacking and drugging a supposed prostitute. However, the

charges came amid a series of disputes among the owners of the paper;

Dunkley also had a history of tense relations with the Burmese authorities due

to the paper’s coverage of certain topics.

Authorities restrict the importation of foreign news periodicals. Due to high

levels of poverty and illiteracy, as well as poor infrastructure and distribution

networks, print media are accessible mainly in urban areas and broadcast

outlets are the main source of news for most citizens. Although some people

have access to international shortwave radio or satellite television, those

caught accessing foreign broadcasts can be arrested. Nevertheless, as the

only source of uncensored information, foreign radio programs produced by the

Voice of America (VOA), Radio Free Asia, and Democratic Voice of Burma

(DVB) are very popular. The monthly subscription fees to access satellite

channels are high, so most Burmese viewers install the receivers illegally.

Access to the internet is expensive, tightly regulated, and censored, with the

government controlling all of the several dozen domestic internet service

providers. In addition to the poor infrastructure in the country, these factors

mean that only 1 percent of the population accessed the internet in 2011. While

there are no existing laws on monitoring internet communication, the

government tracks internet activity and blocks certain websites, including some

foreign news sources and foreign-hosted email services. However, in

September, Reporters Without Borders confirmed that access to a number of

previously banned foreign news websites—including the British Broadcasting

Corporation, Reuters, the Bangkok Post, the Straits Times, Radio Free Asia,

Irrawaddy, DVB, and the VOA Burmese service—had been unblocked,

although internet connections continued to be very slow. In addition, a range of

e-mail, blog, and social-media sites, including Gmail, Facebook, and YouTube,

were unblocked. The government also remains wary of mobile

communications. SIM cards for mobile phones in Burma remain the most

expensive in Asia, and complicated schemes for pre- and post-paid services

Burma | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/burma

2 of 3 9/10/2012 1:56 PM



make short-message service (SMS) either out of reach or politically risky for

those Burmese who sought to use them as another platform for news,

information, or mobilization.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Burma | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/burma

3 of 3 9/10/2012 1:56 PM


