
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Burundi Freedom of the Press 2012

Burundi’s constitution guarantees freedom of speech and of the press, but

these rights are not respected in practice. The press laws are harshly

restrictive, imposing criminal penalties on journalists for defamation,

discrediting the state, insulting the head of state, and “threatening state

security.” Government officials are openly hostile to critical media, and in 2011

they stepped up attacks on the independent press. Burundi’s 1997 Press Law

forbids dissemination of “information inciting civil disobedience or serving as

propaganda for enemies of the Burundian nation during a time of war.” The

2003 Media Law provides for harsh fines and prison terms of up to five years

for the dissemination of information that insults the president or is defamatory

toward other individuals. The law also prohibits racially or ethnically motivated

hate speech.

In 2011, the Burundian authorities increased their harassment of critical

independent media—especially Radio Publique Africaine (RPA) and Radio

Isanganiro—through frequent summonses and arrests of journalists, as well as

threats to close outlets. The government also arrested several lawyers,

including those who defended journalists. Analysts said the judiciary’s record in

cases involving crimes against government critics raised questions about its

neutrality. Journalists were harassed for activities including interviewing a

government opponent in exile, quoting a speech by the U.S. secretary of state

in which she mentioned the uprisings in the Middle East and North Africa, and

quoting the head of the law council who criticized judges for repeatedly jailing

people at the behest of the prosecutor’s office.

In April, the National Council for Communication (CNC), the state agency that

oversees the enforcement of media laws, suspended an RPA talk show for

four days based on allegations that a caller had abused the head of state. The

station said phone lines to its studio were disconnected for seven days in May,

apparently on the orders of the National Telecommunications Office, to prevent

listeners from participating in live phone-in programs. However, the station

subsequently aired several more live and taped interviews with opposition

leaders without repercussions.

After a September attack by armed gunmen near the village of Gatumba that

killed more than 30 people—which was blamed on the National Liberation

Forces (FNL) rebel group—the government imposed a one-month ban on

broadcasting or publishing any information about the incident. Communication

Minister Concilie Nibigira justified the one-month ban on the grounds of

“guaranteeing peace and security” and ensuring “the successful conclusion of

the investigations,” and said those who defied the ban would be in beach of the

2003 Media Law. A few days after the directive, most radio stations

simultaneously broadcast interviews about the Gatumba massacre in a show of

defiance; the government took no action against them, and the stations

resumed complying with the order. In November, the public prosecutor

summoned and questioned Radio Bonesha FM director Patrick Nduwimana and

RPA editor in chief Bob Rugurika—who was questioned by police repeatedly in

2011—after they broadcast reports about the Gatumba attack after the

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

72
LEGAL
ENVIRONMENT

23
POLITICAL
ENVIRONMENT

28
ECONOMIC
ENVIRONMENT

21

Burundi

Burundi | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/burundi

1 of 2 11/29/2012 3:01 PM



deadline had passed. The prosecutor also questioned the directors of RPA and

Radio Isanganiro about suspicions that their stations’ funding sources were

linked to the rebel group.

In November, Hassan Ruvakuki, a reporter for Radio Bonesha and a

correspondent for the Swahili service of Radio France Internationale, was

arrested for interviewing an alleged leader of a new rebel group. He was

charged with supporting the activities of a rebel group, and later with engaging

in terrorist acts. Radio Bonesha continued to be harassed by the security

services, who demanded information on the group. The CNC reportedly issued

a ban on media coverage of the new group after the interview had aired.

Ruvakuki remained in custody at the end of the year.

The government dominates Burundi’s media industry. It runs Radio Télévision

Nationale du Burundi (RTNB), the sole television and radio stations with

national coverage; and Le Renouveau, the only newspaper that publishes

regularly. RTNB broadcasts in Kirundi, Swahili, French, and English, and boasts

a wider reach than the proliferating privately owned stations, most of whose

programming comprises music and entertainment. The law explicitly prohibits

political parties, labor unions, and foreign nongovernmental organizations from

owning media outlets.

Internet access remains very low, at 1.1 percent, due to the high cost of the

service. However, the number of mobile phone subscribers grew to around 25

percent of the nation’s eight million people in 2011, according to the

telecommunications regulator. In May 2011, Jean-Claude Kavumbagu, the

editor of the independent online newspaper NetPress, who had been in

detention for 10 months on charges of treason and defamation, was acquitted

of these charges. Prosecutors had asked judges to sentence him to life

imprisonment over an opinion article that questioned the capability of the

country’s security forces to adequately respond to a terrorist attack.

Kavumbagu was instead found guilty of publishing an article “liable to

undermine the state’s credibility and national economy,” and sentenced to eight

months in prison and a fine of 100,000 Burundian francs ($80). He was

immediately freed because he had spent more than 10 months in pretrial

detention.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Burundi | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/burundi

2 of 2 11/29/2012 3:01 PM


