Central African Republic | Freedom House

lof2

About Us DONATE Blog Contact Us

REGIONS ISSUES

Reports  Programs Initiatives  News  Experts  Events

FREEDOM OF THE PRESS

Central African Republic

Central African Republic | Freedom of the Press 2012 - Select year -

The 2005 constitution provides for freedom of the press, though authorities
have continued to use intimidation, suspension of outlets, and legal harassment
to limit reporting, particularly on sensitive topics such as official corruption and
rebel activity. A 2004 press law that went into effect in 2005 abolished
imprisonment for many press offenses, such as libel and slander, but criminal
penalties remain for some defamation charges, incitement of ethnic or religious
hatred, and the publication or broadcast of false information that could “disturb
the peace.” According to IREX, a 2009 court order sought to decriminalize a
number of these offenses. However, in mid-2011, independent newspaper
editors Faustin Bambou and Emmanuel Cyrus Sandy were detained on
charges of ‘“inciting hatred” against the government after they published
allegations of embezzlement against the country’s defense minister. Those
charges were eventually dropped, but the two men were fined 300,000 CFA
francs ($590) on a lesser charge of libeling the minister. The Central African
Media Observatory has decried the continued arrest of journalists for press
offenses despite the 2009 court order.

In the absence of a legal framework, access to official information remains
challenging for journalists. The High Council for Communications, tasked with
granting licenses and promoting press freedom, is nominally independent, but
in practice it seems to be controlled by the government. Most journalists are
not paid regularly for their work and are poorly trained, although a journalism
department was established at the University of Bangui in 2009.

Journalists continue to face harassment and threats from the authorities, and
some, particularly those who work for state-owned media outlets, practice
self-censorship to avoid reprisals. Complaints filed against authorities regarding
press freedom violations are often ignored. However, several newspapers
routinely criticized the president, the government’'s economic policies, and
corruption in 2011 without legal consequences. Many also provided a certain
amount of diverse political coverage in preparation for presidential and
parliamentary elections in January 2011, in which incumbent president Frangois
Bozizé won a new term with 66 percent of the vote. Journalists cannot always
operate safely outside the capital due to increased activity by the Lord’s
Resistance Army (LRA), a Ugandan rebel group. The LRA, which does not
have popular support, is primarily active in the southeast, near the borders of
Uganda and the Democratic Republic of the Congo.

Several private newspapers offer competing views, including five dailies
published in French. However, even papers that provide political coverage have
limited influence due to low literacy levels, high poverty rates, and the lack of a
functioning postal service to deliver periodicals outside the capital. Radio
continues to be the most important medium for the dissemination of
information. The state owns Radio Centrafrique and a television broadcaster,
and both outlets reflect predominantly progovernment views. Due to technical
deterioration, the reach and broadcast capacity of even state-owned outlets
have decreased dramatically. While the government monopolizes domestic
television, there are privately owned alternatives to Radio Centrafrique,

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/central -africarr...

Subscribe

Donate

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free

PRESS FREEDOM
SCORE

62

LEGAL
ENVIRONMENT

20

POLITICAL
ENVIRONMENT

23

ECONOMIC
ENVIRONMENT

19

11/29/2012 3:02 PM



Central African Republic | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/central -africarr...

including Radio Ndeke Luka (funded by the United Nations), international
broadcasters such as Radio France Internationale and Voice of America, and a
number of community radio stations. Financial problems and the lack of an
advertising market plague many newspapers, and some journalists are
motivated by poverty to accept bribes to cover certain stories.

Internet access is unrestricted, and there are no reports that the government
monitors e-mail. However, only 2.2 percent of the population was able to
access the internet in 2011.

About us Related websites:
Careers Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej
Contact Us Pegce in the Caucasus Undermining Democracy
Voice of Freedom
Privacy Policy
Credits
Subscribe

20f 2 11/29/2012 3:02 PM



