
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Comoros Freedom of the Press 2012

The 2001 constitution protects freedom of speech and of the press, but the

Comorian government partially restricts these freedoms in practice. Journalists

are subject to harsh defamation laws, and self-censorship is reportedly

widespread. The authorities have in past years arrested journalists, seized

newspapers, and silenced broadcast outlets for reports that were found to be

objectionable, although these practices have been less common since

President Ahmed Abdallah Sambi took office in 2006. Former vice president

Ikililou Dhoinine was sworn in as Sambi’s successor in May 2011, after winning

a December 2010 election.

In the past, the media environment has varied considerably among the union’s

three islands, with slightly greater levels of freedom on Grand Comore and

Moheli and greater levels of repression on Anjouan. Since the removal of

renegade Anjouan president Colonel Mohamed Bacar by an African Union (AU)

military force in 2008, all journalists in detention on the island have been

released, and there have been no reports of media harassment. In March

2011, Ali Moindjié, editor of Al-Balad, a privately owned daily newspaper, and

Hadji Hassanali, editor of bimonthly La Tribune des Comores, were charged

with “publishing false news” by a public prosecutor in the capital Moroni,

located on Grand Comore. The charges stemmed from reports that Dhoinine’s

inauguration might be delayed past the scheduled May 26 date. The

prosecutor alleged that these reports, which were politically sensitive due to

allegations by the opposition that the presidential transition was being dragged

out in order to extend Sambi’s term in office, were “of a nature to trouble public

order.”

Comoros has six independent newspapers and one state-owned weekly,

Al-Watwan. In addition to the state-owned Radio Comoros and Television

Nationale Comorienne, several other regional and private stations have

proliferated in recent years and are funded predominantly by donations from

locals as well as from citizens living abroad. The Anjouan regional government

operates its own stations under Radio-Television Anjouanaise. Public radio

from the French island of Mayotte, as well as metropolitan France’s Radio

France Internationale, are also available in some areas.

Although the internet is available and unrestricted by the government, poverty,

illiteracy, and a poor telecommunications infrastructure limited access to 5.5

percent of the population in 2011.

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

48
LEGAL
ENVIRONMENT

14
POLITICAL
ENVIRONMENT

19
ECONOMIC
ENVIRONMENT

15

Comoros

Comoros | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/comoros

1 of 2 11/29/2012 3:03 PM



About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Comoros | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/comoros

2 of 2 11/29/2012 3:03 PM


