
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Congo, Democratic Republic of (Kinshasa) Freedom of the Press 2012

The state of press freedom in the Democratic Republic of Congo (DRC)

remained deplorable in 2011, with historical structural weaknesses

compounded by widespread intimidation of journalists in connection with the

country’s November presidential and parliamentary elections.

The laws of the DRC and the country’s 2005 constitution provide for freedom

of speech, information, and the press, but these rights are limited in practice by

President Joseph Kabila’s government and various nonstate actors. Officials

have used an array of regulations and laws to restrict free speech and

suppress political criticism, including bringing criminal charges against

journalists and shutting down broadcast operations. Several journalists were

charged under the DRC’s repressive criminal defamation laws in 2011. Of note

was the month-long sentence handed down in June to Freddy Mulumba

Kabwaya, managing director of one of Kinshasa’s largest private daily

newspapers, Le Potentiel, for defamation against a leading politician.

Journalists were also subject to a range of vague anti-state charges. For

instance, Dédé Ilunga, a reporter for Radio Océan, was held for 17 days in

September as a result of his criticisms of the government. Another recent legal

trend has seen national authorities closing down media outlets due to alleged

unpaid taxes and fees. In May, private TV station Radio Télé Kin Malebo

(RTKM) had its offices closed and its signal suspended for not paying about

$850,000 in taxes; similarly, five community and faith-based radio stations

were shuttered in November—one week before the elections—for allegedly

failing to pay license fees of $15,000. On December 31, French station Radio

France Internationale had its broadcasts suspended by the communications

minister for about a week for its critical coverage of events after the elections.

Local media outlets are subject to regulation by the High Authority on Media

(HAM). The agency’s mandate is to ensure freedom of expression, but it has

the power to temporarily suspend outlets for hate speech and other serious

ethical transgressions, and its decisions have at times been criticized as

politically biased. In October 2009, the National Assembly passed a bill

establishing yet another regulatory agency, the High Council for Broadcasting

and Communication (CSAC); Kabila appointed the CSAC’s 15 members in

August 2011.

In September, in an effort to provide a semblance of balanced coverage of the

election campaign, the media and political parties signed a CSAC code of

conduct that called for open access to media coverage for all presidential

candidates and the elimination of hate speech. The 11 presidential candidates

received an hour each on national outlets and private stations, as well as time

on Radio Okapi, an independent radio station funded by the UN peacekeeping

mission and other international donors. However, the European Union election

observer mission noted that media coverage of the candidates was significantly

preferential to Kabila in the lead-up to the elections, with the incumbent

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

83
LEGAL
ENVIRONMENT

25
POLITICAL
ENVIRONMENT

34
ECONOMIC
ENVIRONMENT

24

Congo, Democratic Republic of

(Kinshasa)

Congo, Democratic Republic of (Kinshasa) | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/congo-democrat...

1 of 3 11/29/2012 3:03 PM



receiving more than 85 percent of television airtime. In December, Congolese

press freedom group Journaliste en Danger (JED) called for the closure of the

CSAC due to its frequent manipulation by politicians and apathy in following up

on basic instances of press freedom violations.

The trend of attacks and harassment that journalists have faced in the past

continued in 2011. Reporting that was perceived as sympathetic to opposition

parties faced the worst intimidation. One journalist was killed in the DRC in

2011, bringing to nine the number of journalists killed in the country since 2005,

according to Reporters Without Borders and JED. In June, radio journalist

Kambale Musonia was gunned down in North Kivu Province by armed men who

were waiting for him as he returned home. Also, in March, technician Hardy

Kazadi Ilunga of Radio-Télévision Mosaïque was murdered in front of his house

in the southern town of Likasi by assailants wearing police uniforms.

Frequent harassment of journalists in the country comes from multiple sources,

including national and local government officials, the security services, and

nonstate actors. Government officials and security agents throughout the

country frequently harass journalists and media outlets via the National

Intelligence Agency (ANR). In August 2011, Yves Kisombe, a member of the

National Assembly, threatened to rape Radio Télévision Satellitaire 1 (RTVS1)

editor in chief Eugénie Ntumbain after she made an audio recording of a phone

conversation in which she asked for his comments on the opposition’s call for

transparent elections. Dozens, if not hundreds, of journalists were detained in

the DRC during 2011, often arrested with no warrants and held on unclear

charges. Also, local authorities were frequently responsible for the intimidation

of journalists. In February, the community radio station Radio du Peuple Oïcha,

in Beni, North Kivu Province, was forced to close down after angering the

deputy provincial administrator by hosting a call-in show in which citizens

lamented the worsening state of security in the area. In June, arsonists in

support of the provincial governor raided and burned down part of the private

network Radio Télévision Lubumbashi JUA, allegedly because of its broadcasts

questioning his leadership. Nonstate actors, including armed groups, also

subjected journalists to threats and abuse. Radio host Baby Balukuna, a

supporter of opposition presidential candidate Etienne Tshisekedi, was

attacked by a mob of men with machetes and sticks in June. Journalists

working in the war-torn east of the country, especially in the Kivu provinces,

where a multiyear military offensive against foreign-origin armed groups is

ongoing, were particularly vulnerable to threats and self-censorship.

Attacks on journalists worsened significantly in November and December, when

dozens of journalists reported incidents and the government enacted tight

controls to cope with pre- and postelection turmoil. As the presidential

campaigns reached a head in November, journalists reported increased

instances of harassment, including threats, beatings, intimidation, and

confiscation of equipment. Various provincial governors began censoring

television and radio programs, including international outlets. In Kinshasa, two

television channels, Canal Futur Télévision (CFTV) and Radio Lisanga

Télévision (RLTV), had their broadcast signals disconnected, widely believed to

be the result of their support for opposition politicians. As the election unfolded

on November 28, violence, repression, and arrests continued. Journalists were

widely detained and questioned, and opposition party television stations, such

as RLTV, were raided and overtaken by national authorities and members of

the CSAC. International media outlets, such as Jeune Afrique, also reported

being barred from entering the country.

The population of the DRC largely relies on radio broadcasts for the news, due

to high rates of illiteracy and the relatively high cost of newspapers and

television. Many private newspapers are nevertheless published, particularly in

Kinshasa, and although they are not always objective, they are often highly

critical of the government. There are several hundred privately owned radio

and television stations, in addition to three state-owned radio stations and a

state-owned television station. The state broadcasters reportedly favor

Kabila’s party, though other political parties represented in the government are

occasionally given airtime. The only nationwide independent radio network,

Radio Okapi, has set new standards for reporting and media objectivity in a

volatile political scene. Many media outlets are reportedly owned by public

Congo, Democratic Republic of (Kinshasa) | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/congo-democrat...

2 of 3 11/29/2012 3:03 PM



figures and businessmen, and are used for political propaganda rather than

objective reporting. Journalists at major outlets are usually poorly paid and lack

sufficient training, leaving them vulnerable to bribery and political manipulation.

While internet access has spread in urban areas thanks to the proliferation of

private internet cafés, only 1.2 percent of the population accessed the internet

in 2011. The government was widely criticized by journalists’ and human rights

groups for its decision to suspend text-messaging capabilities across the

country from December 3 to December 28. The government claimed the move

was necessary to “to maintain public order and protect the safety of property

and people” in the wake of disputes and protests over the presidential election

results.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Congo, Democratic Republic of (Kinshasa) | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/congo-democrat...

3 of 3 11/29/2012 3:03 PM


