
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Congo, Republic of (Brazzaville) Freedom of the Press 2012

There was little change in the press freedom environment in the Republic of

Congo in 2011. The constitution and the law recognize freedom of the press,

but certain types of speech, such as incitement of violence or ethnic hatred,

are criminalized and carry monetary penalties. The law provides for revoking

the accreditations of journalists at government and foreign-owned media

outlets if their reporting reflects adversely on the government’s image, although

there have been no reports of such revocations in recent years. Since May

2010, when the High Council on Freedom of Communication issued new

censorship orders, several newspapers and broadcasters have run afoul of the

regulatory body. The weeklies Le Trottoir and Le Choc as well as Forum TV

and Radio received suspensions for critical commentary of the government in

2010. In December 2011, two private weeklies, L’Amicale and La Voix du

Peuple, were shut down for six and three months respectively for allegedly

inciting hatred and ethnic division. L’Amicale’s suspension resulted from its

reporting on the large number of President Denis Sassou-Nguesso’s Mbochi

ethnic group in powerful government positions; La Voix du Peuple was

accused of defaming a nephew of the president and “incitement to tribal

hatred” for an exposé on nepotism and abuses by some members of the

Mbochi ethnic group in the government.

The government under Sassou-Nguesso has a long history of human rights

violations, including extrajudicial killings, arbitrary imprisonment, abuse of

detainees, official impunity, and restrictions on freedom of the press and

freedom of association. In 2009, journalist and activist Bruno Jacquet Ossébi

died of injuries sustained in a house fire that killed his companion and her two

children. Ossébi had recently reported on corruption in the management of

Congo’s oil wealth. The Brazzaville fire service identified the cause as a short

circuit, although in a subsequent interview with the Committee to Protect

Journalists (CPJ), the commander of the Brazzaville fire rescue center

admitted that the finding was not based on a forensic investigation. The fire

coincided with a similar fire at the house of exiled dissident Benjamin

Toungamani in France. Toungamani and Ossébi had been planning to join an

international lawsuit against Sassou-Nguesso. Ossébi’s death was ruled an

accident, and no further developments in the case have subsequently come to

light. Reports of harassment of journalists continue to surface. In 2010,

Jean-Claude Mbongolo, director of the satirical weekly La Rue Meurt, received

threats over his coverage of the Movement for Democracy and Integral

Development (MDCCI), a party allied with the ruling Congolese Labor Party

(PCT).

Most Congolese get their news from television and radio. There are 39

television stations in Congo, of which 15 are privately owned. State-run

Télé-Congo generally expresses the government’s views, and a number of

private channels are owned by government officials and their relatives.

However, there have been reports that some of the other private channels have

been more critical of the government in recent years. Of the country’s 23 radio

stations, 4 are owned by the government. Congo’s first community radio

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

55
LEGAL
ENVIRONMENT

16
POLITICAL
ENVIRONMENT

22
ECONOMIC
ENVIRONMENT

17

Congo, Republic of (Brazzaville)

Congo, Republic of (Brazzaville) | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/congo-republic...

1 of 2 11/29/2012 3:04 PM



station, Radio Biso na Biso, commenced operations in 2009, serving

predominantly rural communities in the Congo Basin in 12 indigenous

languages. Print media are more independent and critical, occasionally

publishing letters from opposition leaders, but are heavily concentrated in

Brazzaville and do not reach far into rural parts of the country.

The internet and satellite TV are unrestricted but not widely used, with only 5.6

percent of population having access to the internet in 2011. Prospects for

increased internet penetration improved in 2011 with the introduction of

broadband in Brazzaville as part of the submarine fiber optic West Africa Cable

System (WACS) project. In August 2011, a France-based prodemocracy

blogger critical of the government, Eric Patrick Mampouya, was detained,

questioned, and had his passport confiscated on his arrival in Brazzaville; he

was released after 10 hours with a warning to adhere strictly to the law.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Congo, Republic of (Brazzaville) | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/congo-republic...

2 of 2 11/29/2012 3:04 PM


