Congo, Democratic Republic of (Kinshasa) | Freedom House

lof3

About Us DONATE Blog Contact Us

REGIONS ISSUES

Reports  Programs Initiatives  News  Experts  Events

FREEDOM OF THE PRESS

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/congo-democrat...

Subscribe

Donate

Congo, Democratic Republic of

(Kinshasa)

Congo, Democratic Republic of (Kinshasa) | Freedom of the Press 2012 - Select year -

The state of press freedom in the Democratic Republic of Congo (DRC)
remained deplorable in 2011, with historical structural weaknesses
compounded by widespread intimidation of journalists in connection with the
country’s November presidential and parliamentary elections.

The laws of the DRC and the country’s 2005 constitution provide for freedom
of speech, information, and the press, but these rights are limited in practice by
President Joseph Kabila’'s government and various nonstate actors. Officials
have used an array of regulations and laws to restrict free speech and
suppress political criticism, including bringing criminal charges against
journalists and shutting down broadcast operations. Several journalists were
charged under the DRC's repressive criminal defamation laws in 2011. Of note
was the month-long sentence handed down in June to Freddy Mulumba
Kabwaya, managing director of one of Kinshasa's largest private daily
newspapers, Le Potentiel, for defamation against a leading politician.
Journalists were also subject to a range of vague anti-state charges. For
instance, Dédé Illunga, a reporter for Radio Océan, was held for 17 days in
September as a result of his criticisms of the government. Another recent legal
trend has seen national authorities closing down media outlets due to alleged
unpaid taxes and fees. In May, private TV station Radio Télé Kin Malebo
(RTKM) had its offices closed and its signal suspended for not paying about
$850,000 in taxes; similarly, five community and faith-based radio stations
were shuttered in November—one week before the elections—for allegedly
failing to pay license fees of $15,000. On December 31, French station Radio
France Internationale had its broadcasts suspended by the communications
minister for about a week for its critical coverage of events after the elections.

Local media outlets are subject to regulation by the High Authority on Media
(HAM). The agency’s mandate is to ensure freedom of expression, but it has
the power to temporarily suspend outlets for hate speech and other serious
ethical transgressions, and its decisions have at times been criticized as
politically biased. In October 2009, the National Assembly passed a bill
establishing yet another regulatory agency, the High Council for Broadcasting
and Communication (CSAC); Kabila appointed the CSAC’s 15 members in
August 2011.

In September, in an effort to provide a semblance of balanced coverage of the
election campaign, the media and political parties signed a CSAC code of
conduct that called for open access to media coverage for all presidential
candidates and the elimination of hate speech. The 11 presidential candidates
received an hour each on national outlets and private stations, as well as time
on Radio Okapi, an independent radio station funded by the UN peacekeeping
mission and other international donors. However, the European Union election
observer mission noted that media coverage of the candidates was significantly
preferential to Kabila in the lead-up to the elections, with the incumbent

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free

PRESS FREEDOM
SCORE

83

LEGAL
ENVIRONMENT

25

POLITICAL
ENVIRONMENT

34

ECONOMIC
ENVIRONMENT

24

11/29/2012 3:03 PM



Congo, Democratic Republic of (Kinshasa) | Freedom House

20f3

receiving more than 85 percent of television airtime. In December, Congolese
press freedom group Journaliste en Danger (JED) called for the closure of the
CSAC due to its frequent manipulation by politicians and apathy in following up
on basic instances of press freedom violations.

The trend of attacks and harassment that journalists have faced in the past
continued in 2011. Reporting that was perceived as sympathetic to opposition
parties faced the worst intimidation. One journalist was killed in the DRC in
2011, bringing to nine the number of journalists killed in the country since 2005,
according to Reporters Without Borders and JED. In June, radio journalist
Kambale Musonia was gunned down in North Kivu Province by armed men who
were waiting for him as he returned home. Also, in March, technician Hardy
Kazadi llunga of Radio-Télévision Mosaique was murdered in front of his house
in the southern town of Likasi by assailants wearing police uniforms.

Frequent harassment of journalists in the country comes from multiple sources,
including national and local government officials, the security services, and
nonstate actors. Government officials and security agents throughout the
country frequently harass journalists and media outlets via the National
Intelligence Agency (ANR). In August 2011, Yves Kisombe, a member of the
National Assembly, threatened to rape Radio Télévision Satellitaire 1 (RTVS1)
editor in chief Eugénie Ntumbain after she made an audio recording of a phone
conversation in which she asked for his comments on the opposition’s call for
transparent elections. Dozens, if not hundreds, of journalists were detained in
the DRC during 2011, often arrested with no warrants and held on unclear
charges. Also, local authorities were frequently responsible for the intimidation
of journalists. In February, the community radio station Radio du Peuple Oicha,
in Beni, North Kivu Province, was forced to close down after angering the
deputy provincial administrator by hosting a call-in show in which citizens
lamented the worsening state of security in the area. In June, arsonists in
support of the provincial governor raided and burned down part of the private
network Radio Télévision Lubumbashi JUA, allegedly because of its broadcasts
guestioning his leadership. Nonstate actors, including armed groups, also
subjected journalists to threats and abuse. Radio host Baby Balukuna, a
supporter of opposition presidential candidate Etienne Tshisekedi, was
attacked by a mob of men with machetes and sticks in June. Journalists
working in the war-torn east of the country, especially in the Kivu provinces,
where a multiyear military offensive against foreign-origin armed groups is
ongoing, were particularly vulnerable to threats and self-censorship.

Attacks on journalists worsened significantly in November and December, when
dozens of journalists reported incidents and the government enacted tight
controls to cope with pre- and postelection turmoil. As the presidential
campaigns reached a head in November, journalists reported increased
instances of harassment, including threats, beatings, intimidation, and
confiscation of equipment. Various provincial governors began censoring
television and radio programs, including international outlets. In Kinshasa, two
television channels, Canal Futur Télévision (CFTV) and Radio Lisanga
Télévision (RLTV), had their broadcast signals disconnected, widely believed to
be the result of their support for opposition politicians. As the election unfolded
on November 28, violence, repression, and arrests continued. Journalists were
widely detained and questioned, and opposition party television stations, such
as RLTV, were raided and overtaken by national authorities and members of
the CSAC. International media outlets, such as Jeune Afrique, also reported
being barred from entering the country.

The population of the DRC largely relies on radio broadcasts for the news, due
to high rates of iliteracy and the relatively high cost of newspapers and
television. Many private newspapers are nevertheless published, particularly in
Kinshasa, and although they are not always objective, they are often highly
critical of the government. There are several hundred privately owned radio
and television stations, in addition to three state-owned radio stations and a
state-owned television station. The state broadcasters reportedly favor
Kabila's party, though other political parties represented in the government are
occasionally given airtime. The only nationwide independent radio network,
Radio Okapi, has set new standards for reporting and media objectivity in a
volatile political scene. Many media outlets are reportedly owned by public

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/congo-democrat...

11/29/2012 3:03 PM



Congo, Democratic Republic of (Kinshasa) | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/congo-democrat...

figures and businessmen, and are used for political propaganda rather than
objective reporting. Journalists at major outlets are usually poorly paid and lack
sufficient training, leaving them vulnerable to bribery and political manipulation.

While internet access has spread in urban areas thanks to the proliferation of
private internet cafés, only 1.2 percent of the population accessed the internet
in 2011. The government was widely criticized by journalists’ and human rights
groups for its decision to suspend text-messaging capabilities across the
country from December 3 to December 28. The government claimed the move
was necessary to “to maintain public order and protect the safety of property
and people” in the wake of disputes and protests over the presidential election

results.
About us Related websites:
Careers Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej
Contact Us Pe'ace in the Caucasus ~ Undermining Democracy

Voice of Freedom

Privacy Policy
Credits
Subscribe

30f3 11/29/2012 3:03 PM



