Croatia | Freedom House

lof2

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/ 2012/ croatia

About Us DONATE Blog Contact Us

REGIONS ISSUES

Reports  Programs Initiatives  News  Experts  Events

FREEDOM OF THE PRESS

Croatia

Croatia | Freedom of the Press 2012 - Select year -

Croatia is currently in the process of accession to the European Union (EU),
which has exerted some pressure on the government to fight corruption and
provide the conditions for independent media. As amended in June 2010, the
constitution recognizes the right to information as well as freedom of the press.
Nevertheless, the state has often tolerated harassment of journalists and used
legal action as a weapon against critical media outlets. There was
improvement in this area in January 2011, when a Zagreb criminal court
dismissed charges brought against journalist Zeliko Peratovié by Interior
Minister Tomislav Karamarko. Over the past two years, Karamarko has
initiated several cases against Peratovi¢, accusing him of violating the
confidentiality of a judicial investigation, defamation, and divulging information
liable to disturb the public order. Defamation remains a criminal offense, but it
is only punishable by a fine. Hate speech, however, carries a maximum prison
sentence of five years.

Despite the country’s Act on the Right of Access to Information, journalists
continue to find it difficult to request and acquire information, including material
that is open to the public domain, from the government. Amendments that
expanded the definition of classified information in late 2010 raised further
concerns about the law’s implementation.

Broadcast licenses are handled by the Croatian Telecommunications Agency,
which has been criticized by media analysts for its lack of both transparency
and independence from political control. The Croatian Journalists’ Association,
representing more than 90 percent of the country’s journalists, has a code of
ethics to which the majority of journalists adhere, and reviews complaints from
individuals and institutions. However, it is anticipated that a new body
established in 2011, the Council for Media, with a membership of nearly 90
percent of Croatian media outlets, will handle such complaints beginning in
January 2012. The council will be able to issue reprimands published in all of
the members’ outlets, with the goal of enhancing the credibility of the media.

Reporters, especially those covering corruption and organized crime, face
harassment and attacks as a result of their work. In many cases, little is done
to hold the immediate culprits accountable, let alone the organizers behind the
attacks. In June 2011, three years after a brutal beating left journalist DuSan
Milju§ with facial injuries, a broken arm, and a concussion, prosecutors
withdrew all charges against the two individuals detained in his case due to
lack of evidence. In September, in reaction to a story carried by Vecernji List
on illegal party finances and electoral campaigns, police summoned one of the
authors, Josip Bohutinski, to testify. When Bohutinski refused to reveal his
sources, Prime Minister Jadranka Kosor announced that whistleblowers had to
be found and that a thorough investigation would be carried out. In December,
journalist Drago Hedl received death threats just one day after accepting an
award from President Ivo Josipovi¢ for defending human rights. Due to his
investigations into war crimes committed during the 1990s, Hedl had been
physically attacked, targeted by lawsuits, and repeatedly threatened with
death over the years.

Subscribe

Donate

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free

PRESS FREEDOM
SCORE

40

LEGAL
ENVIRONMENT

9

POLITICAL
ENVIRONMENT

16

ECONOMIC
ENVIRONMENT

15

10/18/2012 10:11 AM



Croatia | Freedom House

20f 2

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/ 2012/ croatia

The state-owned public broadcaster, HRT, is funded by advertising and a
license fee. During 2011, journalists working for HRT continued to face
considerable pressure from political parties and business groups. HRT is also

criticized for

censoring and suspending programs without explanation,
top-down appointment of editors without professional credibility,

public

suspension of journalists, lack of transparency, and a lack of respect for
professional standards. Over the past three years, the broadcaster has faced
serious managerial difficulties. At the end of 2009 and the beginning of 2010,
the head of HRT, Vanja Sutli¢, and the chief editor of the news programming
division, Hloverka Novak-Srzi¢, were dismissed by HRT’s program council after
a petition signed by thousands of citizens accused the two of censorship and
violation of laws on freedom of expression. However, in July 2010 the program
council appointed Novak-Srzi¢ as acting programs director over the protests of
several of its members, who tendered their resignations. Furthermore, HRT
faced financial problems in 2010 that forced it to shut down its Belgrade

bureau.

There are dozens of private television and radio stations, both local and
national, and cable and satellite access is common. Many private media
owners allegedly hold interests in nonmedia businesses, creating commercial
and political pressure that can reduce critical news coverage of the government
and influential companies. In an effort to increase the transparency of
electronic media ownership, an amendment to the Electronic Media Act was
adopted in July 2011. However, transparency of ownership remains an issue
for both print and broadcast media. German-owned Europa Press Holdings
and Austria’s Styria control most of the print media market, in apparent
violation of a media law stating that no private owner should be allowed to
control a market share of more than 40 percent. Poor economic conditions and
a weak advertising market, along with journalists’ fear of being laid off, has led
to increased self-censorship and hyperproduction, reducing the overall quality
of reporting. Many media outlets avoid discussion of government fiscal policy
because they fear repercussions in the form of tax claims or increases. In
2011, the Electronic Media Agency notified civil society organizations running
nonprofit online newspapers that they will now be subject to an annual tax,
threatening the sustainability of such outlets.

The government did not restrict access to the internet, which was used by 71
percent of the population during 2011.

About us
Careers
Contact Us
Privacy Policy
Credits

Subscribe

Related websites:
Democracy Web Derecho a Voz

Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

10/18/2012 10:11 AM



