
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Egypt Freedom of the Press 2012

Status change explanation: Egypt improved from Not Free to Partly Free as

a result of the flourishing of new, independent media outlets, less

self-censorship, and some loosening of centralized editorial control over state

media after President Hosni Mubarak stepped down in February 2011 after

nearly 30 years in power. However, by year’s end there were worrying

indications that these gains were being reversed.

Egyptian President Hosni Mubarak was forced to resign on February 11, 2011,

after nearly 30 years in power, a result of 18 days of popular protests against

his authoritarian regime. Mubarak’s government had attempted to crack down

on the protests, including stepping up repression of the press and briefly

shutting down the country’s internet and mobile phone network. After Mubarak

stepped down, a military council, the Supreme Council of the Armed Forces

(SCAF), took over, leading to widespread openings in the legal, political, and

economic environment for the media. However, the SCAF’s attempts to

postpone the transfer to civilian rule led to further protests later in the year, and

there were troubling signs that the military rulers were employing some of the

Mubarak government’s methods to control and crack down on the press.

On March 30, 2011, the SCAF adopted a provisional constitution, but the

existing press laws, penal code, and Emergency Law remained in effect at

year’s end. Article 12 of the provisional constitution guarantees freedom of

expression and opinion “within the law,” but at the same time recognizes that

criticism contributes to national development. Article 13 provides for freedom of

the press and outlaws censorship—including administrative actions such as

stopping or preventing publication—with the exception of threats to national

security, and during states of emergency and times of war. Egypt’s press laws

remained in place and unchanged from the Mubarak era, including more than

30 articles that allow journalists to be prosecuted for their reporting. Although

there were efforts by civil society to amend these laws, criticism of the military

government remained off-limits.

Egypt had been under a state of emergency since 1981, and one of the central

demands of the revolution leaders was the lifting of the Emergency Law, which

allows Interior Ministry officials to indefinitely detain people without charge or

trial. The SCAF not only kept the law in place, but also expanded it to include

“the spreading of false information harmful to national security.” On June 19,

Al-Fagr editor in chief Adel Hammouda and reporter Rasha Azab appeared

before the military prosecutor on accusations of publishing false information as

a result of an article about a meeting between the SCAF and activists

campaigning against the use of military trials for civilians. Although they were

released, Azab faces a possible prison sentence or fines. Egypt also has a

blasphemy law, and a group of lawyers filed a complaint against business and

media mogul Naguib Sawiris for posting a picture on his Twitter account in June

of a bearded Salafi Mickey Mouse and Minnie Mouse dressed in a niqab (facial

veil).

Licensing of all media was controlled by the government under Mubarak, with

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

57
LEGAL
ENVIRONMENT

20
POLITICAL
ENVIRONMENT

22
ECONOMIC
ENVIRONMENT

15

Egypt

Egypt | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/egypt

1 of 4 9/10/2012 1:56 PM



the president leading the newspaper licensing body, the High Press Council.

The Egyptian Radio and Television Union (ERTU), the government-operated

public broadcaster, was under the control of the Information Ministry, and it

granted radio and television licenses. In the immediate wake of the February

uprising, SCAF licensed 16 new satellite television stations, and said the

National Security Agency no longer needed to approve licenses. However, in

September it ordered that no new licenses be granted for satellite stations,

and threatened to “take legal measures against satellite television stations that

jeopardize stability and security.” Since then, several media outlets have been

raided for not operating with the proper licenses.

In March, the SCAF sent a warning to editors and journalists against publishing

anything critical of the armed forces without prior consultation and permission.

The next month, the SCAF appointed a new information minister despite hopes

that the ministry would be abolished. And in October, the SCAF appointed a

military censor over the press, prompting several popular writers to boycott

their columns as an act of protest. Meanwhile, the press syndicate—the

journalists’ union—has attempted to exert greater independence and influence

in the post-Mubarak era. In December, it held the SCAF responsible for

attacks and deaths that occurred during a protest in front of the cabinet

building in Cairo, and released a statement exposing and condemning state

violence against the media and journalists. Also, civil society and free

expression activists formed the National Coalition for Media Freedom in March

aimed at coordinating media development efforts by civil society, journalists,

and activists interested in the development of Egyptian media. However, these

actions prompted pushback from the military government. In late December,

security forces raided 17 Egyptian and international nongovernmental

organizations (NGOs) whose work encompasses advocacy on media and

freedom of expression issues.

In the lead-up to the first round of parliamentary elections in November, the

SCAF stepped up its campaign against journalists and the media as it sought

to consolidate power, including implementing constitutional amendments that

would largely free the military from civilian oversight. Dozens of cases were

filed against journalists, media outlets, and bloggers, some of which were tried

in military courts rather than the civilian system. For example, blogger Maikel

Nabil was arrested in March and convicted of criticizing the Egyptian military’s

use of force against protesters. He was sentenced by a military court to three

years in prison, which was reduced to two years at a retrial in December. He

remained imprisoned throughout the appeals process and was refused

medicine and independent medical treatment. SCAF loyalists attempted to

intimidate the staff of Al-Fagr newspaper, which had taken a critical stance

toward the military rulers, protesting in front of its offices and making threats

against staff members on its Facebook page. There were several other cases

of intimidation against the media by SCAF loyalists, including death threats

against host Mahmoud Saad of the new satellite station Al-Tahrir, and attacks

against independent journalists, such as those against an Al-Badil editor in

early December.

There were countless reports of interference in broadcasts, and several

individual shows were canceled or pulled off the air. The live morning radio

news show by presenter Ziad Ali was canceled after he read an article critical

of the military, and radio presenter Nermeed el-Banby was fired for similar

reasons and faces investigation for incitement. Yosri Fouda, the host of a show

on the ONTV satellite network and a former Al-Jazeera bureau chief, briefly

canceled his program following military pressure.

Despite intimidation from the SCAF, many journalists and media outlets

covered these cases and continued to produce critical and investigatory

reports. Among the most outspoken and independent media outlets were

Al-Tahrir, ONTV, independent newspapers including Al-Badil and Al-Masry

al-Youm, online news sites and blogs such as Bikya Masr and Misr Digital,

and citizen media outlets. The so-called Maspero massacre in early October

highlighted the stark contrast in coverage between the state-controlled press

and private, independent media. In the incident, state media claimed that

Coptic Christian protesters had attacked the military and stormed Cairo’s

Maspero building, which houses the state television station. However, footage

Egypt | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/egypt

2 of 4 9/10/2012 1:56 PM



aired by independent stations and bloggers contradicted these claims, showing

that the security forces cracked down violently on peaceful protesters, resulting

in at least 25 deaths.

The SCAF continued the Mubarak tradition of denying detained or imprisoned

journalists and bloggers the right to due process, including prosecuting them in

military rather than civilian courts. In April, the government fired several state

newspaper editors and three top state television officials, including former

news head Abd el-Latif el-Menawy. Journalists at the state-run television

station had demanded that the executives be fired for failing to cover the

anti-Mubarak protests and for broadcasting antirevolution propaganda, and

physically assaulted Menawy shortly after he stepped down. The interim

cabinet then appointed three prominent news anchors without ties to the former

regime to run the station. Similarly, the head of the press syndicate, Makram

Mohammed Ahmed, a Mubarak ally, stepped down in February after members

of the union revolted against him. In November, Al-Masry al-Youm began

publishing an English-language edition, but was prevented from publishing its

second issue by Magdy el-Galad, editor of the Arabic edition, because of

critical articles about the SCAF. El-Galad argued in an op-ed that such criticism

was unacceptable.

According to media monitoring reports by the Arabic Network for Human Rights

Information, the state press “dealt with the news and issues of SCAF the same

way they used to deal with the ousted President Mohamed Hosni Mubarak.”

Nonetheless, professional and citizen journalists made significant attempts to

counter censorship and shoddy reporting by conducting in-depth investigative

reports about instances of violence and setting up public screenings to counter

attempts at censorship. In late December, two campaigns, Mosireen (The

Insistent) and Askar Kazeboon (Military Liars) organized video screenings of

SCAF violations against protesters and civilians aimed at dispelling the

propaganda broadcast via state media. Some screenings were held in front of

the Maspero building in hopes of shaming the media.

The year was one of the most dangerous in Egypt’s recent history for

journalists and bloggers, as they sought to cover the historic uprising and its

aftermath. The Mubarak regime had tended to restrict journalistic freedom

through censorship, legal maneuvers, and harassment, but there was a marked

change in tactics during the 18-day uprising, as pro-Mubarak forces appeared

to target journalists and bloggers covering the events. On January 29, Egyptian

reporter Ahman Mohamed Mahmoud of Al-Ta’awun newspaper was killed by a

sniper while filming a confrontation between protesters and security forces in

Cairo. The offices of pan-Arab satellite channels Al-Arabiya and Al-Jazeera

were raided, as were those of independent Egyptian outlets such as the

newspaper Al-Shorouk. There were dozens of reported cases of attacks

against journalists, cameramen, and bloggers attempting to cover the uprising.

Reporters from the Associated Press, Cable News Network (CNN), Al-Arabiya,

Danish TV, the British Broadcasting Corp. (BBC), and other national and

international outlets were attacked, had their equipment confiscated or

destroyed, and in some cases were temporarily arrested. Wael Abbas, one of

the leading citizen journalists in Egypt, posted videos of the demonstrations and

police abuse of protesters online; he was repeatedly harassed and detained in

the weeks prior to Mubarak’s ouster. CBS television journalist Lara Logan was

sexually assaulted in Tahrir Square while covering the protests. Activists who

had set up impromptu media centers were also targeted by police forces,

which raided and confiscated equipment while those in the streets taking

pictures were attacked.

Members of the press were also subjected to violence during protests against

the SCAF later in the year. There were 50 cases of assaults and detentions of

journalists in the months of November and December, according to the

Committee to Protect Journalists (CPJ). Wael Mikhael, a cameraman for the

Coptic Christian Al-Tareeq TV station, was one of the 25 people killed during

the Maspero massacre. The editor in chief of the independent online English

news site Bikya Masr, Joseph Mayton, was detained and assaulted by security

forces while attempting to cover the clashes outside the cabinet building in

December.

Egypt has more than 500 newspapers, magazines, journals, and other

Egypt | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/egypt

3 of 4 9/10/2012 1:56 PM



periodicals, and during Mubarak’s rule, the vast majority had been in the hands

of the state, which owned 99 percent of newspaper retail outlets. Following the

uprising, there has been significant ferment in the media sector as new outlets

have proliferated. Editors of Egypt’s three largest newspapers, Al-Ahram,

Al-Akhbar, and Al-Gomhorya, had previously been appointed by the president.

However, in the wake of the uprising there was a reorganization, as Prime

Minister Essam Sharaf, with the approval of the Higher Council of the Armed

Forces, appointed several new chairmen, editors in chief, and managing

editors. However, many had served under Mubarak, prompting discontent.

Under Mubarak, all terrestrial television broadcasters—two national and six

regional—were owned and operated by the government through the ERTU.

However, there were four privately owned, independent satellite channels, and

several pan-Arab stations that attracted wide viewership. This number has

expanded in the post-Mubarak era, as at least 16 new channels have

emerged. The government had supported state media directly and through

advertising subsidies and this does not appear to have changed, although it is

unclear what types of advertising subsidies remain. Independent media appear

to be faring better, as advertisers have felt less pressure from the state and

are thus able to run in a greater variety of outlets.

Egypt does not filter internet content. However, from January 27 through

February 1 the Mubarak government forced all internet service providers and

mobile phone providers to cut service, imposing a virtual internet blackout on

the country in a futile attempt to staunch the popular uprising that had started

just days earlier. In 2011, 36 percent of Egyptians accessed the internet

regularly and nearly 70 percent of them had access to mobile phones. In an

effort to crack down on dissent, the SCAF charged several online activists,

including blogger and activist Asmaa Mahfouz, who was arrested in August and

faced charges in military court for a tweet in which she criticized the SCAF’s

use of military trials for civilians. She was released four days later following

intense public pressure. In October, blogger Alaa Abdel Fattah was imprisoned

for two months after objecting to being summoned for questioning by military

prosecutors about his coverage of the clashes between security forces and

Coptic Christian protesters.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Egypt | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/egypt

4 of 4 9/10/2012 1:56 PM


