
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Eritrea Freedom of the Press 2012

The media environment in Eritrea continued to be among the worst in the world

in 2011, as it remains one of the few countries lacking any form of privately

owned media. The once-vibrant private print press ceased to operate in 2001,

after a ban imposed by the government of President Isaias Afwerki and the

subsequent imprisonment of key editors and journalists. Since then, the

crackdown has extended to state-employed journalists.

The constitution guarantees freedom of speech and of the press, and Isaias

continues to claim that in his country, “no one is prevented from freedom of

speech.” In an interview with the Swedish broadcaster TV4 in June 2009, the

president dismissed private outlets as being driven by personal interests, and

indicated that real freedom for the Eritrean people could only be provided by

the state-owned media. In an interview for Al-Watan newspaper in October

2010, the president expressed similar sentiments. Despite the absence of any

private media, the 1996 Press Proclamation Law continues to apply in

principle, mandating that all newspapers and journalists be licensed. It also

stipulates that publications must be submitted for government approval prior to

release, and prohibits reprinting articles from banned publications.

According to the Committee to Protect Journalists, 28 journalists were

imprisoned in Eritrea as of December 2011, the second-most in the world after

Iran and the most in Africa. Eight had been in prison since September 2001,

and almost all are being held incommunicado. In February and March 2011,

five journalists working for the government radio and television station, Dimtsi

Hafash, were arrested and imprisoned, although the government has yet to

disclose the charges being brought against them. There is little information on

the condition of those imprisoned—such as Dawit Isaac, a Swedish-Eritrean

journalist and founder of the now-closed newspaper Setit—though unconfirmed

reports indicate that several have died in detention. According to Eyob Bahta

Habtemariam, an ex-guard at the notorious Eiraeiro prison camp, Isaac is still

being held in solitary confinement and is in very poor physical and mental

health. In September 2011, the European Union passed a resolution

condemning its detention of independent journalists and calling Issac’s release.

Most independent or critical journalists have fled the country due to intimidation

and arbitrary imprisonment, and those that remain engage in self-censorship.

Foreign journalists are not able to freely enter the country and are generally not

welcome unless they agree to report favorably about the regime. There have

been occasional reports from journalists operating undercover, and Afwerki has

conducted interviews with foreign broadcasters such as Swedish TV4 and the

Qatar-based Al-Jazeera. However, it remained almost impossible to report

from within the country in 2011.

The three newspapers, two television stations, and three radio stations that

operate in the country remained under state control. Individuals are allowed to

purchase satellite dishes and subscribe to international media, though the

importation of foreign publications without prior approval is not permitted.

There are several Eritrean-affiliated stations that are attempting to reach

listeners in Eritrea, including Radio Erena, which broadcasts via satellite and

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

94
LEGAL
ENVIRONMENT

30
POLITICAL
ENVIRONMENT

40
ECONOMIC
ENVIRONMENT

24

Eritrea

Eritrea | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/eritrea

1 of 2 11/29/2012 3:09 PM



over the radio from Paris, as well as opposition-aligned stations broadcasting

from Ethiopia. In 2011, Eritrean diaspora journalists running websites in

neighboring Sudan came under increasing pressure. In October 2011, Jamal

Osman Hamad, who runs an opposition website from Sudan, adoulis.com, and

is known for his criticism of Isaias, was arrested less than a week after an

official visit to Sudan by the Eritrean president. In December, security forces in

Khartoum released Hamad after eight weeks in jail and no charges were ever

brought against him.

The government requires all internet service providers to use government-

controlled internet infrastructure. Many websites managed by Eritreans

overseas are blocked, as is the video-sharing website YouTube. Authorities are

believed to monitor e-mail communications, although internet use is limited, with

just 6.2 percent of the population able to access the medium in 2011.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Eritrea | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/eritrea

2 of 2 11/29/2012 3:09 PM


