
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Fiji Freedom of the Press 2012

The constitution, suspended since April 2009, guarantees press freedom and

freedom of expression, but the military government led by Prime Minister

Josaia Voreqe Bainimarama does not respect these rights in practice. Ongoing

censorship throughout 2011 imposed by the regime continued to severely

restrict press freedom. Under the Public Emergency Regulations (PER)

imposed by Bainimarama in April 2009 (and expected to be lifted at the start of

2012), the regime and its authorities are able to decide what constituted

balanced and quality journalism and to directly censor news content. The

decree allowed officers authorized by a government-appointed media authority

to enter newsrooms and media offices to seize any documentation, materials,

or equipment on the basis of vaguely defined complaints. Though touted as

“temporary,” the PER has been renewed monthly since its implementation. Also

in 2011, the media environment continued to suffer the effects of the harsh

Media Industry Development Decree (MIDD), introduced in June 2010. The

decree established the Fiji Media Industry Development Authority, which has

the power to enforce the MIDD and investigate possible violations. The MIDD

also established a separate media tribunal to hear cases referred by the

authority and to impose prison sentences and fines on journalists whose work

is deemed to be against “public interest or public order.” Violations of the

vaguely worded “public interest” or “public order” provisions of the decree are

punishable by a fine of up to FJ$1,000 (US$572) or imprisonment of up to two

years for journalists; the penalty for any media company that breaches the

decree may be as high as FJ$100,000 (US$57,200). In addition, it overrides

traditional checks and balances by forbidding the judiciary to challenge the

decree or the institutions established by it.

During the year, media outlets faced several instances of legal and official

harassment. In November, the Fiji Times came under attack when Attorney

General Aiyaz Sayed-Khaiyum filed a contempt case against the paper in

connection with a story that he claimed “scandalized the High Court.”

Currently, the Telecommunications Regulatory Unit within the Department of

Communications is responsible for granting broadcast licenses and regulating

Fiji’s telecommunications sector. According to an October 2011 Pacific

Journalism Review report, the long-established Fiji Media Council “appears to

have been largely sidelined under the [MIDD] by the new state-established

Media Industry Development Authority,” where government-appointed staff

work with representatives from the media industry. Although the Pacific Islands

News Association (PINA), a Suva-based regional press freedom watchdog,

has been strongly criticized for remaining in Fiji and risking being compromised,

along with its local counterpart Fiji Media Watch, it has been running training

courses and attempting to influence the regime on professional issues.

The threat of harsh repercussions inherent in the MIDD has led to a degree of

self-censorship by the country’s news media. During the year, cases of

physical attack or harassment of journalists or media outlets were rare,

perhaps because reporters were less willing to take risks to cover the news. In

February 2011, military officers detained Fiji Times journalist Felix Chaudhary

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

58
LEGAL
ENVIRONMENT

18
POLITICAL
ENVIRONMENT

27
ECONOMIC
ENVIRONMENT

13

Fiji

Fiji | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/fiji

1 of 2 11/29/2012 3:09 PM



over an unflattering story on the sugar and aviation industries in Fiji. He was

held for about an hour, and was released after the officers reportedly warned

him to stop publishing articles on corporations in which the government held a

large stake.

Fiji’s media landscape consists of both public and private outlets. A private

radio network, Communications Fiji Limited, operates multiple and multilingual

stations, and competes with the public broadcaster, Fiji Broadcasting

Corporation. A new independent station, Mai Television, also competes with

the long-established Fiji Television. Under the MIDD, media outlets cannot be

more than 10 percent foreign-owned. This clause was reportedly designed to

make critical sections of the news media more pliant. It had particularly

negative implications for the Fiji Times, the country’s oldest and most influential

newspaper, founded in 1869 and previously wholly owned by News Limited, the

Australian branch of Rupert Murdoch’s U.S.-based News Corporation. Since

the 2006 coup, the newspaper, under the editorship of an indigenous Fijian,

Netani Rika, had been the most critical media opponent of the regime and the

strongest voice for a return to democracy. In 2010, Murdoch was forced to sell

the Fiji Times to a local trading company, the Motibhai Group. As result of the

regime’s forced sale of the Fiji Times, rival daily newspaper the Fiji Sun has

benefitted from a monopoly on state advertising. The Fiji Sun’s dominant

position was further bolstered by the closure in early 2010 of another of the

country’s three daily newspapers, Fiji’s Daily Post.

There were no government restrictions on the internet, which was accessed by

nearly 28 percent of the population in 2011. However, the government did

monitor internet traffic, especially to control criticism of the government by

bloggers. There was also evidence that the government monitored private

e-mails.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Fiji | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/fiji

2 of 2 11/29/2012 3:09 PM


