
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Gambia, The Freedom of the Press 2012

Conditions for press freedom and freedom of expression in 2011 remained

largely unchanged from the previous year. The press continued to operate in a

climate of fear due to legal and extralegal pressure, while the government

ignored calls for accountability regarding past cases of murder and abuse

targeting journalists.

Although Article 34 of the constitution provides for freedom of the press and

freedom of expression, the government does not respect these rights in

practice. Constitutional protections are undermined by other legislation,

primarily the 2004 Newspaper Amendment Act, which requires newspapers to

reregister and imposes excessive bonds on media institutions, as well as a

2004 criminal law that mandates stiff penalties for offenses including

publication of false information, sedition, and libel. These provisions give the

authorities great power to silence dissent. A 2005 press law guarantees the

right of citizens to obtain information and prohibits censorship, but there are

broad restrictions on any content that is considered contrary to the principles of

Islam or offensive to other religions. Media outlets are sometimes fined and

journalists are occasionally arrested for disseminating “un-Islamic material,”

leading to self-censorship.

Efforts to hold the government accountable for past mistreatment of journalists

have borne little fruit. In December 2010, in a case brought in 2008 by the

Ghana-based Media Foundation of West Africa, the Economic Community of

West African States (ECOWAS) Court of Justice ordered the Gambian

government to pay $200,000 in compensation to exiled Gambian journalist

Musa Saidykhan, who had been detained and tortured for three weeks by

state security agents in 2006. At the time of his arrest, Saidykhan was editor in

chief of the Independent, a weekly that has since been banned. Upon his

release, he fled to the United States. The government ignored the court’s ruling

in 2011. In 2008, the ECOWAS court ordered the Gambian government to

release and compensate “Chief” Ebrimah Manneh, who was arrested in 2007

by state security agents and has been missing since then. The government

rejected that decision in April 2009, with the attorney general and justice

minister formally declaring that Manneh was not in government custody. In

October 2011, Justice Minister Edward Gomez claimed in an interview with the

Daily News that Manneh was alive, though he did not reveal more information

about his whereabouts. Manneh’s arrest and disappearance came after he

published a report in the independent Daily Observer that was critical of

President Yahya Jammeh and his government’s failure to investigate the 2004

assassination of journalist and press freedom activist Deyda Hydara. Inquiries

into the Hydara case had stalled in early 2005 following a leaked intelligence

report that smeared the slain journalist.

As Gambians went to the polls in November 2011 to reelect Jammeh to a

fourth five-year term, he publicly vilified journalists who were demanding more

press freedom. Reporters from news outlets that are perceived to be critical of

the government are routinely denied access to public information and excluded

from official events.

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

81
LEGAL
ENVIRONMENT

26
POLITICAL
ENVIRONMENT

35
ECONOMIC
ENVIRONMENT

20

Gambia, The

Gambia, The | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/gambia

1 of 2 11/29/2012 3:10 PM



Arrests and intimidation of journalists did not ease in 2011. In January,

community radio station Taranga FM, the only private radio station

broadcasting news in local languages, was ransacked and forcibly closed by

security agents. The station was reopened one month later on the condition

that it refrain from airing reviews of opposition newspapers. In August, the

National Intelligence Agency forced Taranga FM to drop its local language

news and current affairs programs under threat of closure. Other cases of

intimidation included that of Nanama Keita, former sports editor of the Daily

Observer, who was arrested in July and charged with giving false information

to a public servant. He fled the country while on bail. His bond holder, Saikou

Ceesay of the Daily News, was arrested in November and forced to pay a

$3,500 fine before being released. In a separate case in March, journalist

Dodou Sanneh was arrested after petitioning the president to be reinstated at

Gambia Radio and Television Services, the public broadcaster, having been

dismissed in 2006; he was convicted of giving false information to a public

servant and fined in September. Another journalist, former Gambian Press

Union president N’dey Tapha Sosseh, was charged—along with former

information minister Amadou Scattred Janneh and two others—with treason

and sedition in July for distributing t-shirts that called for an end to the

dictatorship. At their trial in December, the accused refused to mount a

defense. A verdict was pending at year’s end.

The government owns The Gambia Info newspaper, a national radio station,

and the only national television station. Political news coverage at these outlets

generally toes the official line. There are eight private newspapers and nine

private radio stations. Private media outlets are subject to official pressure,

and many have toned down coverage of the opposition. Most businesses avoid

advertising with private media outlets for fear of government reprisals. A

premium television network operates as a locally based satellite station.

Foreign news services are rebroadcast on several local radio stations. The

government did not interfere with access to foreign cable or satellite television

news broadcasts in 2011, which were generally available to most citizens.

About 11 percent of the population had access to the internet in 2011. The

online news sites Freedom and The Gambia Echo, both based in the United

States, have periodically been blocked by the authorities.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Gambia, The | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/gambia

2 of 2 11/29/2012 3:10 PM


