
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Georgia Freedom of the Press 2012

The constitution protects media freedom, and Georgia has some of the most

progressive legislation in its region. Concerns persist regarding the

government’s influence over private media, particularly broadcast outlets.

However, some progress was made during 2011 on media regulation and

ownership transparency.

Article 19 of the 1995 constitution and the Law on Freedom of Speech and

Expression contain provisions for protection against censorship. However,

legislation is at times slowly implemented, and enforcement is often determined

by political concerns. The government decriminalized libel in 2004 as part of an

effort to bring Georgian media law into line with European standards. Although

the country adopted freedom of information legislation several years ago,

Georgian media report that government officials, particularly local authorities,

continue to limit or delay journalists’ access to information. Legal cases are

rarely brought against journalists.

The Georgian National Communications Commission (GNCC) regulates and

licenses the country’s telecommunications and broadcast media, and has been

accused of lacking independence from political influence, as its members are

nominated by the president. The commission’s chairman has been criticized for

holding a stake in a wholesale television airtime business during previous years

of his tenure, and for continuing to hold a stake in a company that produces

and places advertising, including in broadcast media. Progovernment outlets

have at times been allowed to operate without licenses, while enforcement is

often rigorous for opposition outlets. However, after repeated delays, in 2009

the GNCC issued a new 10-year general satellite broadcast license to

Maestro, which enabled the opposition-oriented station to continue airing news

programs. In 2011, the GNCC renewed the issuance of broadcast licenses,

which it had delayed for the past three years while awaiting the completion of

an in-house media landscape assessment. Meanwhile, the Georgian Charter of

Journalistic Ethics, a self-regulatory body, held deliberations throughout the

year, raising the prospect of future improvements in media accountability and

integrity. The organization is currently discussing the expansion of its mandate

to include ethics violations by nonmembers.

The political situation in Georgia remains highly polarized. Tension between the

ruling party and the opposition, which had been declining, was revived in 2011

in anticipation of parliamentary and presidential elections scheduled for 2012

and 2013. In May, the police violently dispersed street protests staged by

several opposition parties, claiming that the unrest was part of a plot to

overthrow the government. The formation of a new opposition force headed by

billionaire businessman Bidzina Ivanishvili intensified political competition.

Ivanishvili publicly asked the owners of broadcast media to sell their outlets to

him in order to ensure that the opposition had access to the airwaves during

the election period.

The state’s influence over the broadcast media remains a concern. Members

of the board of the state-run Georgia Public Broadcaster (GPB), which

operates television and radio stations, are approved by the president, and its

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

52
LEGAL
ENVIRONMENT

13
POLITICAL
ENVIRONMENT

21
ECONOMIC
ENVIRONMENT

18

Georgia

Georgia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/georgia

1 of 3 10/18/2012 10:16 AM



main television channel, 1TV, is widely perceived as biased in favor of the

government. The GPB also operates a political channel, which offers live

coverage of Parliament and opportunities for a wide range of political parties to

air their viewpoints. The GPB retains a significant advantage over other media

due to the state subsidies it receives, although April 2011 amendments to the

Law on Broadcasting stripped it of the right to air commercials, with few

exceptions. In January 2011, the GPB facilitated the launch of a new Russian-

language channel called First Information Caucasus (PIK). The channel had a

rough start, as it had to switch satellite providers after losing a legal battle with

the French company Eutelsat. PIK underwent a major management overhaul

after the team of British reporters who founded it left the organization.

The level of violence and harassment aimed at journalists was lower in 2011

than in previous years, though reporters did face physical violence during the

dispersal of street protests in May. The police physically assaulted several

journalists, held some at the police station, and confiscated and damaged their

equipment. The Ministry of Internal Affairs subsequently held an internal

investigation, and in response to a lawsuit brought by the journalists, a court

ordered the return of their equipment and monetary compensation for injuries in

December. In July, four photographers, including a personal photographer for

the Georgian president and a correspondent for the European Press Photo

Agency, were arrested on espionage charges. They received conditional

sentences and were released within two weeks after confessing in plea

bargains.

Georgia has the freest and most diverse media landscape in the region. Media

are politically polarized, however, and neutral and objective news is only

available from a few sources. A large number of private print outlets operate in

the country and typically enjoy editorial independence, but have very limited

circulation. Magazine readership is on the rise, boosted by a newfound interest

in serious, analytical reporting. Radio stations are generally free and

independent. Most television stations support either the government or the

opposition both editorially and through the selection and treatment of news.

The two privately owned television broadcasters with nationwide coverage,

Rustavi-2 and Imedi TV, are subject to government editorial control through

close links with the owners, and both stations are perceived as favorable to the

government. Smaller opposition-oriented stations, such as Kavkasia TV and

Maestro TV, do not have national reach. In November 2011, bitter arguments

arose between the owners of Maestro and its managing firm regarding the

station’s coverage of Georgian political events. The director, Bacho Kikabidze,

and producer, Mamuka Glonti, were fired by the managing firm, and the

internal controversy resulted in a temporary interruption of the station’s

broadcasting abilities.

The lack of transparency in media ownership and property rights, especially for

television stations, was partially resolved in April 2011 with the adoption of the

Law on Broadcasting amendments, which require the full disclosure of

ownership structure, including all owners and financial sources. The Coalition

for Media Advocacy, established by local journalism and human rights

organizations, had been actively involved in negotiating the amendments. They

also include a ban on the ownership of broadcast media by offshore

companies, forcing several television stations, including Rustavi-2 and Imedi

TV, to alter their ownership structures. However, concerns regarding media

concentration remain unresolved. Though the law stipulates that individuals or

entities are prohibited from owning more than one television or radio license in

any one area, no explicit mechanisms are in place to prevent individuals from

owning shares in companies that ostensibly own the broadcast licenses. The

state continues to own and support Ajara TV, a major station in Georgia’s Ajara

Autonomous Republic, even though legislators had established a deadline of

November 1 for the station’s reorganization in the Law on Broadcasting.

The media do not have a high degree of financial independence. Nationwide

television stations are owned and subsidized by large businesses that typically

have close links to the state. The advertising market in Georgia continues to be

highly politicized. Advertisers favor progovernment media, with critical outlets

struggling to sell advertising space and airtime. Print media in are especially

challenged by a lack of advertising income and financial resources—problems

Georgia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/georgia

2 of 3 10/18/2012 10:16 AM



that particularly affect their distribution capacity. Distribution in the capital,

Tbilisi, has been hampered by an October 2011 city government initiative to

dismantle existing press kiosks and auction off the rights to install and operate

new kiosks. The program is open to participation by any company, whereas in

the past the kiosks were operated by press distributors. The Georgian Press

Association, which represents leading Tbilisi dailies, joined forces with print

media distributors in an effort to ensure fair and unimpeded distribution.

Approximately 37 percent of Georgians accessed the internet in 2011. The

internet is not currently subject to government regulation. While most

Tbilisi-based newspapers are not active on the web, regional newspapers have

been steadily expanding their online presence, and start-up web publications,

such as the independent NetGazeti, are gaining readers. In addition, several

television stations are active on the internet. The web portals of news

agencies, such as Interpressnews.ge, are widely used for fact-based news,

while blogs and social-networking sites, such as Facebook, are playing a

growing role in spreading news and information. The adoption of web tools by

the traditional media has been hindered by journalists’ and editors’ general lack

of understanding and skills relevant to online media.

The separatist territories of Abkhazia and South Ossetia are effectively under

Russian control. There is little media presence in tiny South Ossetia. Local

authorities operate a television station, although most programming is

rebroadcast from Russia. There is almost no independent print sector. Serbian

travel journalist Viktor Lazić was detained in September 2011 on a charge of

crossing the border illegally, having entered South Ossetia from Georgia

proper. In Abkhazia, a larger and more ethnically mixed region, the media

environment is more diverse. The local population has access to both Russian

and Abkhaz television content; Georgian stations are only available via satellite.

Abkhazia’s residents have access to Georgian and Turkish radio, and the

territory is home to several private print media outlets. Overall, media

ownership and coverage is dominated by local authorities.

[The scores for Georgia do not reflect conditions for the media in South

Ossetia and Abkhazia, although these separatist territories are covered in the

narrative report.]

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Georgia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/georgia

3 of 3 10/18/2012 10:16 AM


