
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Guinea Freedom of the Press 2012

Status change explanation: Guinea declined from Partly Free to Not Free

due to the failure of newly elected president Alpha Condé’s government to

implement reforms enacted in 2010 that improved the legal environment for

press freedom. Further, the regulatory body imposed a brief media blackout

after a July assassination attempt on Condé, and several media workers were

detained, suspended, and threatened by the government and members of the

security forces.

In 2011, the government of newly elected Guinean president Alpha Condé, who

had taken office in November 2010, showed uneven progress in consolidating

an ambitious democratic reform agenda begun in early 2010 by a transitional

government that had taken over from a military junta. Constitutional and

legislative reforms enacted in 2010 that improved the legal environment for

press freedom were generally not implemented, and members of the media

were subject to censorship, suspension, detention, threats, and assaults by the

government and the security forces. Legislative elections scheduled for late

2011 were delayed until 2012 due to disputes between the government and the

opposition over the election date and the composition of voter lists. In the

interim, a nonelected but pluralistic transitional council operates as a quasi-

legislative body.

The transitional government promulgated a new constitution by decree in

March 2010 that guarantees press freedom, and in June it passed two new

media laws that were viewed as a significant improvement by international

press freedom groups. The first removed prison penalties for press offenses

and narrowed the previously vague definition of defamation. The second called

for the creation of a new media regulatory agency with 5 of the 11 members

selected by media organizations, as opposed to being appointed by the

president, as in the past. However, libel against the head of state, slander, and

false reporting remain offenses under the new law and can be subject to high

fines. In late 2010, a law on access to information was adopted. Yet,

according to Reporters Without Borders, none of these laws were

implemented by Condé’s administration in 2011, reportedly held up by

bureaucratic delays, procedural errors, and—in the view of critics and Guinean

media members—disinterest or resistance on the part of government officials.

After an assassination attempt on Condé in July 2011, allegedly by rogue

members of the military, the as-yet unreformed media regulatory body, the

National Communication Council (CNC), ordered the “temporary suspension of

any broadcast or article relating to the attempt on the life of the head of state.”

One particular target of the media blackout was popular radio call-in shows,

which CNC head Martine Condé accused of inciting ethnic “tensions.” Although

the blackout was lifted after three days, it was widely criticized as a violation of

constitutional free speech guarantees.

Media practitioners continued to operate in a politically polarized and

occasionally dangerous environment in 2011, although they enjoyed a greater

degree of freedom than in 2009, when the military unleashed a violent

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

62
LEGAL
ENVIRONMENT

18
POLITICAL
ENVIRONMENT

27
ECONOMIC
ENVIRONMENT

17

Guinea

Guinea | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/guinea

1 of 2 9/10/2012 1:56 PM



crackdown on opposition supporters and the local press. Some journalists

practice self-censorship. Three journalists at the state-owned broadcaster,

Radio Télévision Guinéenne (RTG), were suspended indefinitely in May 2011

for allegedly having sympathies for the opposition Union of Democratic Forces

of Guinea (UFDG) party. In June, the CNC suspended the privately owned Le

Défi weekly newspaper for two months for alleged defamation of the country’s

ombudsman, General Facinet Touré. The government’s campaign against Le

Défi—which it accused of having sympathies with former military junta leader

Captain Moussa Dadis Camara—continued throughout the year. In July, the

paper’s offices were ransacked by alleged supporters of Condé, and in

December, the police entered the offices and sought the arrest of the

publisher, El Hadj Thierno Mamadou Bah, for an article that was critical of

Condé. The publisher reportedly had gone into hiding. Despite the transition to

civilian rule, there were also several instances of abuse of journalists by the

security forces.

The new media laws passed in June 2010 guarantee the freedom to open a

newspaper. A number of private publications, mostly weeklies, are published in

Conakry, the capital, though distribution in the interior is irregular. The only daily

newspaper is state-owned and avoids criticism of the government. Advertising

revenue is insufficient to cover the costs of operating a newspaper, but since

1996 the government has provided increasing subsidies for both print and

online media, regardless of their political allegiances. Low pay for journalists

has led to ethical compromises, such as accepting bribes to suppress

unflattering stories.

In a country with high illiteracy rates, radio is by far the most influential

medium. RTG operates radio and television stations with programming in

French, English, and a number of vernacular languages. Numerous private

radio stations operate throughout Guinea. Some local newspapers and

broadcast outlets are thought to be controlled by political or business interests.

Many citizens listened regularly to foreign radio programs on FM and

shortwave radio. The government did not restrict access to or distribution of

foreign television programming via satellite or cable, even though few citizens

could afford these services.

In general, there were no government restrictions on access to the internet or

reports that the government monitored internet activities, and the internet is

gaining importance as platform for voicing antigovernment criticism, with the

most popular sites managed by the diaspora community. Access has expanded

through the growing number of privately run internet café in the capital and a

few large towns, but only 1.3 percent of the population used the internet

regularly in 2011.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Guinea | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/guinea

2 of 2 9/10/2012 1:56 PM


