
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Guyana Freedom of the Press 2012

Status Change Explanation: Guyana declined from Free to Partly Free due

to heightened polarization of the media, as well as verbal intimidation of

journalists by members of the ruling party, leading up to and during the

November 2011 general elections. Ongoing libel cases and the passage of a

restrictive Broadcast Act that dramatically increased fines for broadcasting

without a license also contributed to a more restrictive media environment.

Guyana’s constitution provides for freedom of speech and of the press, but

relations between the People’s Progressive Party (PPP) government and some

media outlets deteriorated during the year. Broadcasting and freedom of

information bills were introduced in 2011. Although the legislation has long been

the seen as essential to extend media freedom in Guyana, there was criticism

of the bills by local media rights organizations once they were unveiled. The

Access to Information Bill was passed in September, and it creates a right to

access to information, requires government bodies to publish information, and

creates a commissioner of information to regulate requests and publication of

information. However, critics objected to the inclusion of a clause that made the

president exempt from the bill’s provisions. The broadcasting bill was tabled in

July 2011, and the Broadcast Act was approved later that month; however, it

had yet to come into effect by year’s end. The main opposition party, the

People’s National Congress Reform (PNCR), denounced the lack of

consultation in the drafting of the bill. Reporters Without Borders noted that all

seven members of the board of the new National Broadcasting Authority would

be named by the president. Additionally, one clause in the new broadcasting bill

states that all programs must be “fair and balanced,” which could be used to

obstruct the work of the media. One positive aspect of the bill relates to the

issuance of additional television and radio licenses, thereby breaking the

existing state monopoly on radio. By year’s end, a number of media proprietors

were expressing their concerns about the lack of transparency in the license-

granting process, as the requirements of being “fit, proper, and financially

sufficient” are vaguely defined.

There is no criminal defamation in Guyana, but public officials utilize civil libel

suits to stifle criticism. In July 2010, President Bharrat Jagdeo sued journalist

Frederick Kissoon, as well as the editor in chief and publishers of Kaieteur

News, for libel related to an article criticizing him, and successfully obtained an

injunction against the newspaper from printing similar content. In June 2011,

the newspaper’s appeal against the injunction failed. A full hearing of the case

was repeatedly delayed and had not taken place by year’s end.

Over the years, the government has employed various tactics—including

advertising boycotts—to stifle criticism, but in the run-up to the November 2011

general election, members of the ruling party grew increasingly hostile to

sections of the media regarded as favoring the opposition, and cases of

censorship were reported. At the beginning of October, Jagdeo ordered a

four-month suspension of CNS Channel Six, a privately owned TV station, due

to a comment made by an opposition parliamentarian during a program

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

33
LEGAL
ENVIRONMENT

8
POLITICAL
ENVIRONMENT

15
ECONOMIC
ENVIRONMENT

10

Guyana

Guyana | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/guyana

1 of 2 11/29/2012 3:13 PM



broadcast in early May. After local and international media rights groups

condemned the move, which would have forced the station off the air during the

election period, Jagdeo announced that the ban would begin in December.

Despite the postponement, the Association of Caribbean Media Workers

described the ban as “evidence of efforts to stifle free expression.” Following

the elections, the Commonwealth Election Observation Mission criticized the

media, stating that the code of conduct for political parties and the media had

not been respected, and indicated that state-owned television, radio, and print

media had shown overt bias toward the government and ruling party.

Although the government employs various tactics to stifle criticism, there are

still robust voices within the media. Nevertheless, due to the president’s

sensitivity to criticism, some journalists have experienced difficulty in obtaining

access to government events and press conferences. However, newly elected

president Donald Ramotar took a positive step soon after taking office in early

December when he lifted a three-year-old ban preventing Gordon Moseley,

head of the Guyana Press Association and a Capitol News reporter and

producer, from entering the president’s office and residence.

There are occasional cases of attacks and harassment against journalists and

media outlets, but none were reported in 2011. At a PPP rally on October 9,

Jagdeo pointed at journalists covering the event and described them as

“vultures and carrion crows” who should be “thrown into jail” for criticizing him

and his government. His remarks were echoed by his political adviser, Gail

Teixiera, who compared Guyana’s media to that in Rwanda in the context of

the latter’s role in the Rwandan genocide.

The government owns and controls the country’s only two radio stations, run by

the National Communications Network, but licenses for private stations are now

expected to be issued. There are also 23 television stations, most of which are

in private hands. Including the government-owned daily, the Chronicle, Guyana

has seven national newspapers and six other periodicals. The distribution of

state advertising has for some time been a source of major controversy.

Beginning in late 2006, the Government Information Agency suddenly withdrew

state advertisements from the Stabroek News, and kept the ban in place until

April 2008, when it resumed advertising without explanation. However, the

majority of paid advertising appears in progovernment newspapers, including

the newly launched Guyana Times, which is owned by a friend of Jagdeo. The

Kaieteur News, which is regarded as favoring the opposition, has since opted

to place government advertisements free of cost, and it is believed that this

loss of revenue accounts for the December 2010 decision to charge for access

to the paper’s website.

Use of the internet is unrestricted by the government, and approximately 32

percent of the population accessed this medium in 2011.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Guyana | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/guyana

2 of 2 11/29/2012 3:13 PM


