
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Hong Kong Freedom of the Press 2012

Although freedom of expression is protected by law and Hong Kong media

remain lively in their criticism of the territory’s government, political and

economic pressures narrow the space for free expression. In 2011, several

incidents raised concerns that the editorial independence of public broadcaster

Radio Television Hong Kong (RTHK) was under threat, and Hong Kong

authorities infringed on journalists’ ability to report certain events.

Under Article 27 of the Basic Law, Hong Kong residents enjoy freedoms of

speech, press, and publication, and these rights are generally upheld by the

territory’s independent courts. However, they risk being undermined by the

power of the Chinese National People’s Congress to make final interpretations

of the Basic Law, Chinese surveillance in the territory, and the economic

interests of media owners involved in the Chinese market. Hong Kong has no

freedom of information law; an administrative code is intended to ensure open

access to government information, but a January 2010 report by the

ombudsman found “considerable misunderstanding” among some officials

about their responsibilities with regard to transparency. Records were refused

for no reason, or for inappropriate reasons, the ombudsman found, citing a

lack of training among government staff. The report ignited calls by local

journalists and watchdog groups to give freedom of information requirements

the force of law.

Press freedom advocates continue to express concerns over the selective

application of the Broadcasting Ordinance and the constitutionality of existing

procedures for granting licenses to new media outlets. Decisions to grant or

refuse licenses are made by the executive branch rather than an independent

body. The prodemocracy station Citizens’ Radio, whose broadcasting license

application is still pending, has faced repeated raids and prosecutions for its

broadcasts, but continued operating in 2011. In November, five lawmakers

from Hong Kong’s Democratic Party won an appeal against their conviction for

speaking on the radio station. The defendants had each been fined HK$1,000

(US$129) in 2009 for participating in a 2008 Citizens’ Radio forum. To date,

only two broadcast companies, Television Broadcasts Limited (TVB) and Asia

Television Limited (ATV), have licenses to compete in the free-to-air television

market. The lack of competition has led to doubt about the diversity of news

coverage, according to the Hong Kong Journalists Association (HKJA). In 2011,

the government announced that it would be issuing more free-to-air television

licenses. By the end of the year it was evaluating at least three applications

from prospective broadcasters, but no decision had been announced. In a case

that raised questions about Chinese journalists’ ability to work in the territory,

the immigration department delayed an application for a work visa by

outspoken mainland journalist Zhang Ping, who applied to work as editor of the

online magazine Sun Affairs. Observers reported that while replies are typically

obtained within four weeks, Zhang had not received a response five months

after submitting the application.

Increasing media self-censorship poses a serious threat to free expression. In

recent years, Beijing’s influence over the news, publishing, and film industries

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

33
LEGAL
ENVIRONMENT

11
POLITICAL
ENVIRONMENT

13
ECONOMIC
ENVIRONMENT

9

Hong Kong

Hong Kong | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/hong-kong

1 of 3 1/2/2013 2:03 PM



has increased, prompting greater restraint on issues deemed sensitive by the

Chinese central government. An April 2011 survey by the University of Hong

Kong’s Public Opinion Programme found that 54 percent of respondents

believed that the media self-censored, the highest rate since Hong Kong’s 1997

handover from the United Kingdom to China. Such self-censorship stems in part

from the close relationship between media owners and the central government.

Several owners sit on the Chinese People’s Political Consultative Conference

(CPPCC), an advisory body that has little real influence over government policy

but is used by the ruling Communist Party to co-opt powerful members of

society. Several media owners are also current or former members of the

National People’s Congress, China’s rubber-stamp parliament, and many have

significant business interests in mainland China.

In addition to self-censorship, Hong Kong media proactively reported certain

information under the apparent influence of owners or managers during 2011.

In an unusual incident in July, ATV erroneously announced the death of former

Chinese president Jiang Zemin. A subsequent investigation found that the

senior vice president of the company had pressured news managers to air the

unverified report, despite their objections. In December, the Hong Kong

Broadcasting Authority fined the station a record HK$300,000 (US$39,000) for

the false report. Many in Hong Kong speculated that ATV shareholder and

Beijing-friendly businessman Wang Zheng was the source of the editorial

interference, though he has denied any involvement and no conclusive evidence

had been found by year’s end. In another set of incidents, pro-Beijing media

such as the newspaper Ta Kung Pao vigorously attacked two professors,

Apple Daily owner Jimmy Lai, the local head of the Roman Catholic Church,

and a talk-show host—all of whom are known for being critical of the Chinese

central government, for supporting the Hong Kong prodemocracy camp, or for

granting interviews to independent Chinese news outlets.

Violence against journalists is rare in Hong Kong. However, in 2011 the

authorities appeared more heavy handed than usual in obstructing journalists’

ability to freely report on important events. In July, at least 19 reporters were

pepper-sprayed by the police when they found themselves caught between

police and protesters demonstrating against the Hong Kong government.

During the demonstration, the police also arrested citizen journalist David

Cheung and Kiri Choy (also reported as Cai Wenwen), a 19-year-old intern for

New Tang Dynasty Television (NTDTV), a New York–based station founded by

Falun Gong practitioners that broadcasts uncensored news into China.

Although NTDTV faxed the police station proof of Choy’s identity as a

journalist, she was held overnight. Choy was initially charged with obstruction

of a public place, but the charge was dropped in September after she filed a

lawsuit for unlawful detention. In August, during a trip to the territory by

Chinese vice premier Li Keqiang, authorities took unprecedented measures to

limit reporters’ ability to cover the visit. Journalists were kept far from Li and

prevented from observing his public events. Several cameramen reported that

uniformed or plainclothes police had stopped them from filming. Separately,

after the Legislative Council moved to a new complex in 2011, the government

issued new security rules that restricted journalists’ ability to interact with

lawmakers relative to conditions at the old building. The HKJA complained that

journalists were barred from interviewing lawmakers in the corridors, that the

rules stated “interviews should be related to the meetings held” (ostensibly

restricting their scope), and that the new arrangement for photography and

electronic media “deviate from press norm,” with television feeds of the

chamber provided by a production team in the employ of the Legislative Council

Secretariat. In one instance in October, the official footage reportedly excluded

an incident in which two lawmakers were removed from the chamber for unruly

behavior. Also in October, security guards blocked photographers from taking

photos of Chief Executive Donald Tsang and from approaching lawmakers at

the new Legislative Council building.

Hong Kong journalists face restrictions and intimidation when covering events

on the mainland, limiting their ability to provide national news to the local

population. Mainland authorities require journalists to obtain temporary press

cards from Beijing’s liaison office in Hong Kong prior to each reporting visit to

the mainland, and to obtain the prior consent of interviewees. Even with

accreditation, journalists from the territory have repeatedly been subjected to

Hong Kong | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/hong-kong

2 of 3 1/2/2013 2:03 PM



surveillance, threats, beatings, and occasional jailing when reporting on the

mainland. In 2011, such incidents were especially common when journalists

from Hong Kong were reporting on online calls for a Tunisian-style “Jasmine

Revolution” in Beijing and Shanghai in February.

Hong Kong’s media are outspoken. There is a high degree of professionalism,

and political debate is vigorous. Dozens of daily newspapers are published in

Chinese and English, and residents have access to satellite television and

international radio broadcasts from services like the British Broadcasting

Corporation. In 2011, controversy continued to surround RTHK, which operates

as an independent department in the government and earns high public-

approval ratings for its critical coverage of the authorities. After rejecting

proposals to turn RTHK into an independent public broadcaster in 2009, the

government issued a new charter that redefined its mission to include

promotion of the official “one country, two systems” policy on Hong Kong’s

autonomy within China, among other changes. Some warned that this could

threaten the station’s editorial independence. Several incidents during the year

added to these concerns. In September, a new director of broadcasting was

appointed—Roy Tang Yun-kwong, previously the deputy secretary of the

Labour and Welfare Bureau. His appointment marked the first time since the

1930s that a civil servant was “parachuted in” to lead RTHK; typically directors

were appointed from within the station. In November, two popular current

affairs talk-show hosts at RTHK were informed that their contracts would not

be renewed; one had been with the station for 12 years and the other for 7

years. Publications known for their criticism of the central government, such as

Apple Daily and the Epoch Times, have reported difficulties in attracting

advertisers in recent years because of fears among private business owners

that the association would damage their economic interests on the mainland.

There are no restrictions on internet access in Hong Kong. The region has one

of the highest internet usage rates in Asia, with 75 percent of the population

accessing the medium during 2011.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Hong Kong | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/hong-kong

3 of 3 1/2/2013 2:03 PM


