
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Iran Freedom of the Press 2012

The government crackdown that followed the disputed 2009 presidential

election continued in 2011, as scores of journalists were arrested, imprisoned,

threatened, and beaten. The government continued the use tactics such as

intimidation and harassment, unfair trials, and limits on means to establish

independent outlets to restrict the media environment in Iran, which remained

one of the most repressive in the world.

Constitutional provisions and laws restrict what can be covered in the press

and fail to provide protections for the media. In addition, the government

regularly invokes vaguely worded legislation to criminalize dissenting opinions.

The Press Law forbids the publication of ideas that are contrary to Islamic

principles or detrimental to public rights. Article 500 of the penal code states

that anyone who undertakes any form of propaganda against the state will be

sentenced to between three months and a year in prison, but the code leaves

“propaganda” undefined. Under Article 513, certain offenses deemed to be an

“insult to religion” are punishable by death, or prison terms of one to five years

for lesser offenses, with “insult” similarly undefined. In 2010, the government

broadened the definition of the crime of moharebeh, or “enmity against God,”

in order to convict activists and journalists. Other articles provide sentences of

up to 2 years in prison, up to 74 lashes, or fines for those convicted of

intentionally creating “anxiety and unease in the public’s mind,” spreading “false

rumors,” writing about “acts that are not true,” and criticizing state officials;

however, many prison sentences have been arbitrarily harsh, ranging from 6 to

10 years or more.

The Iranian judiciary frequently denies accused journalists due process by

referring their cases to the Islamic Revolutionary Court (IRC), an emergency

venue intended for those suspected of seeking to overthrow the regime. Cases

against journalists before the IRC have featured closed-door hearings and

denial of access to an attorney or a fair jury. In July 2010, Ayatollah

Mohammad Emami Kashani, a member of the powerful Assembly of Experts,

forbade lawyers from defending political suspects, making it difficult for

members of the legal profession to assist arrested journalists. Several

prominent human rights lawyers who have defended political activists, including

journalists, have themselves been prosecuted in recent years.

Amid strict censorship rules, officials in 2011 continued to shut down

newspapers and other publications, especially if they covered the opposition,

women’s rights, ethnic issues, or any other topic the government deemed

unacceptable. In September, two Iranian publications that printed articles

critical of President Mahmoud Ahmadinejad’s policies were closed.

Shahrvand-e Emrooz, a weekly reformist news magazine, was shut down for

violating press laws, while a leading reformist daily, Rouzegar, was temporarily

closed for publishing antiregime propaganda. Etemad, the leading reformist

newspaper, was banned in November for two months after publishing an

interview with Ahmadinejad’s press adviser, Ali Akbar Javanfekr. In the

interview, Javanfekr—who was also the chief executive of the official Islamic

Republic News Agency (IRNA)—criticized hardliners who opposed the Iranian

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

92
LEGAL
ENVIRONMENT

30
POLITICAL
ENVIRONMENT

38
ECONOMIC
ENVIRONMENT

24

Iran

Iran | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/iran

1 of 4 11/29/2012 3:14 PM



president. The authorities said the paper had been shut down for “publishing

falsehoods and insulting public officials.” In order to remain in business, many

news outlets and journalists practice self-censorship and abide by official

restrictions. In addition to the print media, the government has targeted

journalists’ associations and civil society organizations that support freedom of

expression. The authorities also use official or loyalist media outlets to

propagate false claims about activists. The semiofficial Fars News Agency

often publishes fabricated confessions or resignations, while IRNA continues to

monitor articles produced by Fars prior to publication to ensure that they do not

violate its rules or contain prohibited information.

International media are unable to operate freely, have been accused by the

authorities of fomenting the unrest surrounding the presidential election in 2009,

and are often punished for airing criticism of the government. In February 2011,

two German reporters from Bild am Sontag were released from prison after

having been charged with espionage for reporting on the case of Sakineh

Mohammadi Ashtiani, an Iranian woman sentenced to death by stoning for

allegedly committing adultery. The government requires all foreign

correspondents to provide detailed itineraries and proposed stories before

visas are granted, and visas are regularly denied to foreign reporters who have

previously been critical of the regime. On February 18, Mohammad Javad

Aghajari, who is in charge of foreign press in the Ministry of Culture and Islamic

Guidance, said his ministry monitors the foreign press and warned foreign

reporters about dispatching what he called “negative news” on a daily basis.

According to a December 2011 report by the Committee to Protect Journalists,

Iran has more journalists behind bars than any other country in the world. Of

the 179 writers, editors, and photojournalists imprisoned worldwide, 42 are in

Iran. Arrests and detentions soared after opposition leaders Mir Hossein

Mousavi and Mehdi Karroubi called for street marches in solidarity with other

protest movements in the region in 2011. The government reacted by clamping

down on the media and placing both opposition leaders under house arrest.

Kouhyar Goudarzi, a veteran journalist for the Committee of Human Rights

Reporters (CHRR) who had completed a one-year prison term in December

2010, was seized by suspected government agents in July 2011 and taken to

an undisclosed location. By October, Goudarzi was supposedly being held by

the Intelligence Ministry. In addition, on October 5, authorities arrested four

reformist journalists—Medhi Afsharnik, Ali Akrami, Mohamed Heydari, and

Mohsen Hakim— on charges of disseminating “propaganda against the

regime.” All four were reportedly released on bail several weeks later, and

their cases were pending at year’s end. Numerous accounts of abuse in

custody have been recorded, and many prisoners were said to have been

tortured to extract confessions. The crackdown has prompted an exodus of

journalists from Iran.

In addition to arresting large numbers of journalists, the government continued

to impose excessive sentences during the year, including lengthy prison terms

and professional bans. Saeed Jalalifar, a reporter on child labor and political

prisoner issues for the CHRR, had first been arrested in December 2009. He

was free on bail for more than a year before being summoned back to Evin

Prison—notorious for its harsh conditions—in July 2011. The opposition

website Pars Daily News reported that Jalalifar had been sentenced to three

years in prison on charges of “assembly and collusion against the regime.”

Numerous journalists have been detained for varying periods of time since

2009 in connection with their work in exposing human rights violations and

government malfeasance. Blogger and political activist Hossein Ronaghi

Maleki, who was arrested in December 2009 and sentenced to 15 years in

prison, has reportedly been subjected to severe abuse in prison.

Given the limited distribution of print media outside large cities, radio and

television serve as the principal sources of news for many citizens, with more

than 80 percent of residents receiving their news from television. Article 175 of

the constitution forbids private broadcasting. The government maintains a

monopoly on all domestic broadcast media and presents only the official

political and religious viewpoints. The newspapers with the widest circulation

and influence adhere to a conservative editorial position or are directly

operated by the government. A state-run English-language satellite station,

Iran | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/iran

2 of 4 11/29/2012 3:14 PM



Press TV, was launched in 2007. Leaders of the powerful Islamic

Revolutionary Guard Corps (IRGC) also announced their intent to launch a

trilingual (Persian, Arabic, and English) news agency modeled on the British

Broadcasting Corporation (BBC) or the Associated Press. The IRGC already

largely controls the Fars News Agency. An increasing number of people own

satellite dishes and access international news sources, though this is

technically forbidden and the confiscation of satellite dishes is known to occur.

In May 2011, the government tightened their control over illicit satellite dishes

and confiscated more than 2,000 of them in a single day. The IRGC reportedly

has a budget of $10 million dedicated to jamming stations in Tehran and other

cities. Iran has repeatedly jammed BBC Persian TV since it was founded in

2009. The channel is considered such a threat that a website identical in design

to that of BBC Persian has been created to spread allegations against BBC

employees. The fake site uses a .ir domain name, which cannot be used

without government permission. Reporting on BBC Persian has challenged

government versions of both the domestic political scene and its troubled

relationship with the West. Iranian officials often cite the work of the channel as

evidence of a foreign plot against the regime.

Approximately 21 percent of the population had regular access to the internet

in 2011. However, the regime imposes systematic controls on the internet and

other digital technologies. According to the OpenNet Initiative, the Iranian

government has become one of the most sophisticated and pervasive filterers

of online content in the world, and it has the technological capability to produce

its own monitoring and filtering software. According to a parliamentary

commission investigating Iran’s privatization process, a private corporation

linked to the IRGC bought 51 percent of the Telecommunications Company of

Iran in October 2009 with little outside competition. The government retains

direct ownership of the remaining portion. The transaction gave the IRGC

control over Iran’s telephone systems—both the fixed-line network and the two

mobile phone companies—as well as internet service providers. The

government is also taking steps to restrict access to the internet. Connection

speeds have been slower, and authorities cut off service during critical

moments in 2011, such as the February anniversary of the 1979 revolution. In

addition, the government carefully monitors social-media websites such as

YouTube and Twitter, and regularly restricts access to Facebook before any

protest.

In April 2011, the government announced that it would be launching a local

intranet service known as Halal Internet. According to the deputy minister for

economic affairs, Ali Agha Mohammadi, the Halal Internet project is expected

to be completed in 2012. Mohammadi confirmed that Halal Internet would be

extensively censored and monitored by the Iranian authorities, though the

government claims that Iranians will continue to have access to the internet as

a whole.

Blogs and online news websites—particularly those in the Persian

language—were increasingly targeted for censorship during the year, and

independent or antigovernment bloggers were subject to harassment. In

November 2011, blogger Rojin Mohammadi was arrested on undetermined

charges. The CHRR found that Mohammadi had been arrested when she

arrived at Tehran airport for a visit on November 14. She was released on bail

after 24 hours, but was arrested again a few days later, and continued to be

held in Evin Prison at year’s end.

Although subject to a more aggressive range of threats and restrictions in

2011, the internet still provided a key platform for informing the Iranian public,

and online media remained a source of diverse news coverage and analysis. In

an acknowledgment of its inability to completely silence online dissent, the

regime has stepped up its efforts to hack sites—including those based

abroad—that it cannot disable by other means, and to foster the large-scale

creation of progovernment blogs, commentary, and news content.

About us

Careers Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Related websites:

Iran | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/iran

3 of 4 11/29/2012 3:14 PM



Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Iran | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/iran

4 of 4 11/29/2012 3:14 PM


