
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Israel Freedom of the Press 2012

Israel enjoys a lively, pluralistic media environment in which press freedom is

generally respected. But due to ongoing conflicts with Palestinian groups and

neighboring countries, media outlets are subject to military censorship, and

journalists sometimes face travel restrictions. The year 2011 featured some

worrying developments, including increased political pressure on critical media

outlets.

Legal protections for freedom of the press are robust. While the country’s

basic law does not specifically address the issue, the Supreme Court has

affirmed that freedom of expression is an essential component of human

dignity. The legal standing of press freedom has also been reinforced by court

rulings citing the principles laid out in the declaration of independence. In

November 2011, a controversial proposed amendment to Israeli libel laws

passed its first reading in the Knesset, despite vocal objections from members

of both the ruling coalition and the opposition. The amendment seeks to raise

compensation for libel to 300,000 shekels ($84,000), six times the amount

currently prescribed by law, even without proof of damage. The court will be

allowed to double the compensation to 600,000 shekels if it is convinced that

the libel caused damage. Critics of the proposed amendment believe it will

hamper press freedom by making newspapers far more cautious about

printing controversial stories on public figures, for fear of financial losses.

Hate speech and publishing praise of violence are prohibited, and the 1948

Prevention of Terrorism Ordinance bans expressions of support for terrorist

organizations or groups that call for the destruction of Israel. Publishers are

required to obtain a license from the Interior Ministry to operate a newspaper,

while broadcasters are covered by a separate regulatory regime. The

Government Press Office (GPO) requires journalists operating in Israel to have

proper accreditation to attend official press conferences, gain access to

government buildings, and pass through Israeli military checkpoints. In January

2011, the Committee to Protect Journalists (CPJ) accused security officers of

“humiliating” a number of foreign journalists who were invited to an annual

conference with the prime minister, citing extremely intrusive physical

examinations of journalists from the Wall Street Journal and Qatar’s

Al-Jazeera television network, as well as longer delays and harsher treatment

for journalists from Arab countries. Hundreds of foreign journalists are generally

accredited. However, the GPO has occasionally refused to provide press

cards—especially to Palestinians—citing national security concerns, thus

preventing the affected reporters from entering Israel.

Under a 1996 Censorship Agreement between the media and the military, the

censor has the power—on the grounds of national security—to penalize, shut

down, or stop the printing of a newspaper, or to confiscate its printing

machines. In practice, however, the censor’s role is quite limited, and

journalists often evade restrictions by leaking a story to a foreign outlet and

then republishing it. In 2010, a widely condemned gag order in the case of Anat

Kam was lifted, revealing that she had been charged with “serious espionage”

for giving Haaretz newspaper reporter Uri Blau over 2,000 classified military

2012
SCORES

PRESS STATUS

Free
PRESS FREEDOM
SCORE

30
LEGAL
ENVIRONMENT

7
POLITICAL
ENVIRONMENT

15
ECONOMIC
ENVIRONMENT

8

Israel

Israel | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/israel

1 of 3 11/29/2012 3:15 PM



documents during her military service. Under house arrest since December

2009, Kam eventually pleaded guilty to a lesser count of “leaking classified

material” and was sentenced to four and a half years in prison in October

2011. Blau faced a possible seven-year sentence for “holding classified

information without authorization,” with the verdict pending at the end of the

year. In April, a partial gag order to prevent reporting on the case of Dirar Abu

Sisi—an engineer abducted by intelligence operatives in Ukraine and charged

with being a senior commander for Hamas—was lifted.

A long-standing law forbidding Israeli citizens from traveling to “enemy states”

such as Lebanon and Syria without permission from the Interior Ministry has on

occasion been applied to journalists. Press freedom organizations have

condemned the selective application of the law, as well as the potential effects

of such travel restrictions on the diversity of news available to the Israeli public.

In general, Israeli journalists are barred from entering the Palestinian territories

without explicit military approval. However, under an informal arrangement, the

military ignores the presence of Israeli journalists in the West Bank. Israeli

journalists have been prohibited from entering the Gaza Strip since 2006 under

a military decree that cites their personal safety. This ban was extended to all

foreign journalists in 2008 but lifted in late January 2009. In November 2011,

five foreign journalists were detained and had their equipment confiscated after

Israeli forces boarded two ships headed for the blockaded Gaza Strip. All five

were soon deported, though London-based Hassan Ghani of Iran’s Press TV

was held longer than the others. While Israeli authorities dropped their earlier

threat to ban journalists on Gaza-bound ships from entering Israel for 10 years,

Reporters Without Borders (RSF) claimed that the deported journalists were

pressured to sign documents admitting that they had entered Israel illegally and

agreeing to such restrictions.

Deliberate violence against or harassment of journalists is rare in Israel, but it

does occur, with the principal targets being Arab journalists—both foreign and

local—often in and around Jerusalem. The GPO has been known to impose

obstacles, especially in airport security checks, for foreign journalists who are

suspected of an anti-Israel political orientation.

Israelis are active news consumers. Mainstream Hebrew newspapers garner

an estimated one million daily readers, out of a population of less than eight

million. The pluralistic makeup of Israeli society is reflected in the vibrant press

landscape, which includes 12 daily newspapers. Three of those are

mainstream Hebrew outlets, one has a national-religious outlook, three are

aimed at ultra-Orthodox readers, one focuses on the Arab population, one is

printed in English, and another is in Russian. In addition, there are two daily

newspapers that are distributed free of charge. A wide range of weekly

newspapers and internet news sites operate, and these are also divided along

religious, ethnic, and language lines. The major newspapers are independent,

and all newspapers are privately owned and provide a range of views. Some

freely criticize government policies and aggressively pursue cases of official

corruption. However, the popularity of the free daily newspaper Israel Hayom,

which has captured around 40 percent of the market, has placed financial

pressure on other mainstream papers, as its business model has forced them

to slash advertising rates, thus threatening their own sustainability. Israel

Hayom is owned by Sheldon Adelson, a prominent American businessman who

is openly aligned with Prime Minister Benjamin Netanyahu and the conservative

Likud Party.

A diverse selection of broadcast media is available, although ownership is

somewhat concentrated. Most Israelis subscribe to cable or satellite services

that provide access to international stations. As a result, the dominance of the

state-run Israel Broadcasting Authority (IBA) in the television market has

declined significantly. The IBA’s radio station, Kol Israel, and the military-

operated Galei Tsahal remain popular, while a broad range of pirate radio

stations also operate, serving the country’s ultra-Orthodox, Russian-speaking,

and Arabic-speaking communities in particular. In 2011, the financially troubled

private television station Channel 10, which is often critical of the government,

came under significant political and economic pressure. In September, station

executives were allegedly pressured by investors into apologizing for a story

about Adelson, while both Netanyahu and his wife Sara initiated libel suits

Israel | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/israel

2 of 3 11/29/2012 3:15 PM



against the station during the year. In December a Knesset Finance Committee

rejected the station’s request to postpone its debt payment by a year, meaning

the station faced the prospect at year’s end of paying the government 60

million shekels ($17 million) to avoid being shut down. At the same time, the

public Channel 1 station was relieved of a much larger debt obligation.

Israel has the region’s highest rate of internet usage, at 70 percent in 2011,

and the government generally does not restrict internet access, although

blocking of data on applications like Google Maps, as well as surveillance of

internet service providers and telecommunications services, is carried out,

ostensibly for security purposes.

[This rating and report reflect the state of press freedom within Israel proper.

The West Bank and Gaza Strip are covered in a separate report.]

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Israel | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/israel

3 of 3 11/29/2012 3:15 PM


