
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Jordan Freedom of the Press 2012

Confronted with mass demonstrations beginning in January 2011, Jordan’s

government toggled between policies that sought to placate public anger and

measures designed to rein in the popular protests. King Abdullah fired his

cabinet twice in order to appear responsive to public outrage over the slow

pace of political reforms. The second government dismissal came after

passage of a new law that made it a crime to publicly accuse someone of

corruption. The legislation was widely seen as an official attempt to limit

freedom of expression and stymie the ability of journalists to report on

corruption.

The constitution guarantees freedoms of speech and expression, but press

laws contain vague clauses that restrict media freedoms and allow journalists

to be tried under the penal code. Jordan’s State Security Court (SSC) tries

journalists for violations involving speech and association, and the Press and

Publications Law allows for fines of almost $40,000 for speech that denigrates

the government or religion.

In 2010, the legislature passed an amendment that established special courts

to prosecute violations of the Press and Publications Law. In 2011, the

government appeared divided on whether to allow greater press freedoms or

to impose further restrictions. In June, the minister of information and

communications resigned in protest over proposed amendments to the Press

and Publications Law that he described as a blow to press freedom. Because

of the controversy surrounding them, the parliament postponed discussion of

the amendments. However, in September the parliament passed the law that

criminalized reporting on corruption, including news that defames someone or

“impacts his dignity.”

The government used the courts to stifle dissent during 2011. In late May,

Prime Minister Marouf al-Bakhit ordered the transfer of a criminal defamation

case against a journalist, Alaa’ al-Fazzaa’, from a civilian court to the SSC. The

SSC detained al-Fazzaa’ for “working to change the constitution by unlawful

means” through his article about a Facebook group that promotes the

reinstatement of former crown prince Hamza. Al-Fazzaa’ was released on bail

in early June. Later in the year, he also faced prosecution for an article on the

news website Khabarjo in which he accused senior officials of inappropriately

allowing convicted business tycoon Khalid Shahin to leave the country. The

charges against al-Fazzaa’ were subsequently dropped as part of a general

amnesty.

The 2007 Right of Access to Information Law was supposed to improve

freedom of information in the country. However, according to the

Amman-based Center for Defending Freedom of Journalists, implementation

suffers from arbitrary classification and distribution of information by the

different ministries and state institutions. Journalists complain that while the

outlets for news have increased, they are often blocked from obtaining

information on government policies and officials.

Print news outlets must obtain licenses to operate, and journalists must belong

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

63
LEGAL
ENVIRONMENT

21
POLITICAL
ENVIRONMENT

23
ECONOMIC
ENVIRONMENT

19

Jordan

Jordan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/jordan

1 of 3 1/2/2013 2:03 PM



to the Jordan Press Association (JPA) to work legally. Those who are critical of

the government have sometimes been excluded from JPA membership, and the

organization does not admit journalists who work for internet-based news

outlets, leaving them with limited legal protections. Licensing responsibilities for

television and radio are shared between the Council of Ministers, the Audio

Visual Commission (AVC), and the Telecommunications Regulatory Commission

(TRC). The Council of Ministers is responsible for granting, revoking, and

renewing licenses, but does so based on the recommendations of the AVC.

The AVC also handles disputes between broadcasters, issues directions on

programming, and takes punitive action against broadcasters who violate their

licensing conditions. The TRC is responsible for allocating frequencies to

broadcasters, issuing telecommunications licenses, and managing information

technology services.

The government tolerates a certain measure of criticism of officials and

policies, and allows some room for Islamist movements and other elements of

the opposition to express their ideas. However, attempts to influence editorial

content occur regularly. In March 2011, several hundred journalists held

protests calling for the divestment of all state-owned shares in newspapers.

Journalists also demanded that the government stop “meddling” in the

coverage of Al-Ghad, an independent daily. In June, Agence France-Presse

(AFP) reported that it had stopped receiving official government notices and

transcripts of speeches after it published news that Bedouin tribes had

accused Queen Rania of corruption. In November, a journalist for Al-Dustour

was ordered to appear before a disciplinary committee after writing an article

in which she criticized the “government’s takeover of the newspaper.” The

government closely monitors journalists, and self-censorship is commonplace.

Journalists were harassed and intimidated throughout 2011, in part due to their

coverage of protests. In April, the Qatar-based satellite television station

Al-Jazeera received telephone calls threatening that its Amman office and

correspondents would be attacked. In June, a group of unidentified assailants

broke into the AFP’s Amman office. Three hours prior to the attack, bureau

chief Randa Habib received a threatening phone call from an anonymous

source. The intimidation followed an AFP story detailing an incident in which

individuals threw bottles at King Abdullah’s motorcade. The king’s

representatives denied that the incident occurred, and government loyalists

insisted that the bureau be shut down for its “inaccurate reporting.” Mass

demonstrations took place repeatedly over the course of the year, and security

forces often moved to rein in both protesters and journalists. In July, police

beat and arrested journalists covering a sit-in led by a group called the July 15

Movement that had gathered in a main square to demand government reforms.

Media watchdog organizations noted that the journalists had worn special

clothing so police would not confuse them with the demonstrators.

Jordan boasts several independent newspapers, but the government has a

majority stake in Al-Rai, a major daily, and a minority stake in Al-Dustour, a

second large national newspaper. The 2003 Audio Visual Law ended the

government monopoly on broadcasting, and there has been an increase in the

number of private radio stations in recent years—mainly regional outlets that

cater to a specific demographic, such as women or students. However,

terrestrial television stations remain under state control; the country’s first

privately owned television channel was launched as a pilot project in 2007 but

later stalled. Satellite dishes are allowed, and pan-Arab news channels remain

popular. Journalists complain that the government tries to shape editorial

content by pressuring advertisers.

The government encourages internet usage, and 35 percent of the population

had access to the web in 2011. Jordanian blogs continued to flourish during the

year. Some became focal points for the organization of popular protests, and in

March bloggers held the fourth annual “blog for Jordan day.” There were no

reports of arrests of bloggers in 2011. However, online journalists and media

personnel were subject to attacks and harassment throughout the year. A

cybercrime law passed in 2010 contains a number of provisions that could

easily be used to stifle online expression and information. In August 2011, the

government “invited” the country’s more than 100 news websites to “voluntarily”

register as media outlets, a status that would give them access to

Jordan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/jordan

2 of 3 1/2/2013 2:03 PM



accreditation and government press conferences, though it would also subject

them to the Press and Publications Law. It remained unclear whether

registered online outlets would also be subject to the relevant portions of the

penal code. According to press reports, a government spokesman said the

penal code would not apply to online publications, but a media watchdog

organization noted that more than 100 cases had already been brought against

websites using a host of laws, including the penal code.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Jordan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/jordan

3 of 3 1/2/2013 2:03 PM


