
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Kazakhstan Freedom of the Press 2012

Kazakhstan’s media continued to suffer from legal restrictions, prohibitive libel

and defamation judgments, self-censorship, harassment, and pressures from

partisan owners and politicians in 2011. Several web publications remained

blocked, and a journalist remained imprisoned throughout the year.

The constitution guarantees freedom of the press, but also provides special

protection for the president. Despite pledges by authorities during the year to

work toward decriminalization, libel remained a criminal offense, with higher

penalties for defaming the president, members of Parliament, and other state

officials. At least 27 libel suits were pursued in 2011, and many of them were

brought by government officials. A law stipulating punishments for violations of

privacy has placed a chill on journalism, but does not appear to have been

used against investigative journalists. Ramazan Yesergepov, editor of the

independent newspaper Alma-Ata Info, remained in jail at the end of 2011. He

was sentenced to three years in prison and an additional two years of

suspension from journalism in 2009, after his paper published internal

memorandums from the National Security Committee (KNB) as part of an

investigative report on the agency’s alleged pressure on a local prosecutor in a

tax evasion case. Despite repeated international appeals during Kazakhstan’s

year of chairmanship of the Organization for Security and Cooperation in

Europe (OSCE) in 2010, the government refused to release him.

Kazakhstan is one of the few OSCE member states without a freedom of

information law. Such a measure was proposed in 2010, and it received the

endorsement of the London-based freedom of expression group Article 19;

however, little progress on the bill was made in 2011. Rules for the

accreditation of foreign journalists include vaguely worded restrictions barring

hate speech and speech that undermines national security and the

constitutional order.

Journalists and media outlets that criticized the government continued to face

harassment, physical attacks, and various other obstacles to reporting in 2011.

In a highly publicized incident in late March, Daniyar Moldashev, head of the

publisher of Respublika—which is often highly critical of President Nursultan

Nazarbayev—disappeared from his home. The disappearance came days after

Moldashev was attacked near his home after returning from a trip to meet with

staff at Respublika’s editorial office in Moscow. In the attack, highly

confidential documents related to the newspaper’s investigative reporting and a

camera were stolen. A few days after his disappearance, Moldashev sent a

message from Belarus stating that he intended to resign. These events

coincided with Kazakhstan’s presidential election, in which Nazarbayev secured

another seven-year term with 95.5 percent of the vote. In October, Stan TV

correspondent Orken Zhoyamergen and cameraman Asan Amilov were

attacked by unknown assailants. Stan TV is an independent news website and

television content production company funded by Kazakh businessman and

former minister Mukhtar Ablyazov, who lives in self-imposed exile in London.

The attack followed an order from an Almaty court in September that the

station stop using the antenna on its office roof because it was a danger to

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

81
LEGAL
ENVIRONMENT

28
POLITICAL
ENVIRONMENT

30
ECONOMIC
ENVIRONMENT

23

Kazakhstan

Kazakhstan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/kazakhstan

1 of 3 11/29/2012 3:17 PM



public health. Editors claimed that they were targeted for inspections due to

their independent news coverage.

Reporters regularly face difficulties in trying to cover sensitive news stories.

Beginning in the spring of 2011, thousands of oil workers in Aktau and

Zhanaozen went on strike to protest low pay and other grievances, and

journalists attempting to cover the strikes were often subject to violence and

harassment. In March, Igor Larra, a journalist for the Svoboda Slova

newspaper, was attacked on his way home from work, likely as a result of his

reporting on the strikes. The October attack on the two Stan TV journalists

occurred as they went to cover the strike in Aktau.

Harassment of independent news media mounted in December, as the January

2012 parliamentary elections approached and the oil workers’ labor dispute

culminated in a major outbreak of violence. On December 16, security forces

shot striking workers and protesters at an Independence Day celebration in

Zhanaozen. At least 15 people were killed, according to an official report, and

many more deaths were reported by eyewitnesses who were considered

credible by independent journalists. The authorities declared a state of

emergency and sealed the city for weeks; during this period, journalists were

obliged to obtain special permission to enter, and independent reporters were

generally denied permission. A journalist from the Russian news site Lenta and

two reporters from the Russian business daily Kommersant were briefly

detained, and their equipment was taken for examination. All of their recorded

interviews were deleted. In the village of Shetpe in the Mangistau region, police

physically assaulted blogger Murat Tungishbayev as he was uploading videos

to YouTube of a rally protesting the crackdown in Zhanaozen, according to the

Kazakh service of Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). Police

reportedly held a pistol to his head until he deleted his recorded material. He

was released when other journalists rushed to the scene. Another blogger who

attempted to travel to Zhanaozen was stoned by unidentified men. While some

local bloggers and foreign reporters were permitted to visit Zhanaozen several

days later, accompanied by officials, they were unable to talk to victims’

families or witnesses.

Major broadcast media, especially national television networks, are at least

partly owned by the state or by members or associates of the president’s

family. Government oversight extends to the country’s broadcast transmission

facilities. Kazakh law limits rebroadcasts of foreign-produced programming to

20 percent of a station’s total airtime, overburdening smaller stations that are

unable to develop their own programs. There are well over a thousand daily

and weekly newspapers in Kazakhstan. As with the broadcast media, many of

them are either government run or controlled by groups or individuals

associated with the president, and do not carry critical content. The

government controls all of the country’s printing presses, and with advertising

revenue in short supply, private print media are often forced to rely on state

subsidies.

The internet was accessed by 45 percent of the population in 2011. The

government has adopted the internet and social media for its own use, while

moving to restrict internet freedom for independent outlets. A 2009 law

classified websites as mass media outlets, giving the authorities greater

latitude to arbitrarily shut them down under vaguely worded extremism statutes

or in the interests of state security. At least a dozen sites were blocked in

2011. In July, a court in Astana issued a three-month suspension to the popular

LiveJournal blogging platform and 13 other sites for allegedly containing

“terrorism and religious extremism propaganda.” Opposition sites such as

Zona.kz, and the sites of opposition newspapers including Respublika, were

frequently blocked or subjected to distributed denial-of-service attacks.

Respublika’s website remained inaccessible for much of the year and was

forced to move to various mirror sites and to the social-networking site

Facebook, losing readership in the process. During the December unrest in

Zhanaozen, internet and mobile phone services in the area were shut down for

five days.

Kazakhstan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/kazakhstan

2 of 3 11/29/2012 3:17 PM



About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Kazakhstan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/kazakhstan

3 of 3 11/29/2012 3:17 PM


