
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Kenya Freedom of the Press 2012

In 2011, the Kenyan media continued to live up to its traditional reputation for

vibrant and critical reporting, despite cases of threats and intimidation against

individual reporters in regions outside the capital, Nairobi. Improvements in the

legal framework for media freedom were strengthened during the year. Articles

33 and 34 of the 2010 constitution have been widely praised for expanding

freedoms of expression and the press, and specifically prohibiting the state

from interfering with the editorial independence of individual journalists as well

as both state-owned and private media outlets. The new constitution also

guarantees the right of access to state information, and requires state-owned

media to be impartial at all times. While there are potential curbs on the

enjoyment of these freedoms with regard to incitement, hate speech,

antigovernment propaganda in times of war, and privacy, they are not as

severe as those in the previous constitution.

Libel and defamation cases, which can be tried under either criminal or civil law

and in which the burden of proof rests with the accused, were brought against

journalists in 2011. In one high-profile defamation lawsuit, Deputy Prime

Minister Uhuru Kenyatta sued the private Kenya Television Network (KTN) in

March for airing a 2008 interview with Prime Minister Raila Odinga in which he

claimed that Kenyatta had links with an outlawed ethnic militia, the Mungiki. In

July, a High Court judge ordered KTN to pay Kenyatta 7 million shillings

($77,250). Also in March, parliament member William Kabogo sought an

injunction against KTN and the Standard to prevent them from publishing or

broadcasting allegedly libelous reports about his links to the coastal illegal drug

trade; the High Court ruled in favor of the injunction in September. Police

Commissioner Mathew Iteere sued KTN for libel in November for a report

implicating him in a major drug deal in the coastal city of Mombasa. Kenyan

courts maintained independence in several other cases involving the media,

including the June acquittal of journalist Bernard Okebe of blackmail charges

filed by Lawrence Njoroge, a police chief in western Kenya, in 2008. The court

ruled that Njoroge had presented insufficient evidence to support his claims.

The police chief is also a prime suspect in the 2009 murder of Weekly Citizen

journalist Francis Nyaruri.

The Information Ministry’s draft freedom of information bill, published in 2007,

has yet to be presented to parliament, but access to information has improved

with the passage of the new constitution. New rights guaranteed to the media

effectively weaken secrecy laws such as the Official Secrets Act, which

prevented the release of information on national security grounds. Fears that

Kenya’s October military incursion into Somalia would lead to state censorship

did not materialize, although independent media experts reported that many

media houses resorted to self-censorship regarding the conflict.

The Media Council of Kenya, established by the 2007 Media Act, regulates the

conduct and discipline of journalists, but is hampered by a lack of funds. A draft

Media Bill was introduced in 2010 to amend the 2007 act. Although it maintains

the use of statutory measures to regulate media ethics and standards, the

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

52
LEGAL
ENVIRONMENT

16
POLITICAL
ENVIRONMENT

19
ECONOMIC
ENVIRONMENT

17

Kenya

Kenya | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/kenya

1 of 3 9/10/2012 1:57 PM



draft bill would provide greater independence to the council and institute a

Code of Ethics that is consistent with international standards. The

Communications Commission of Kenya (CCK) is responsible for broadcast

media licensing and public broadcasting regulation. It also oversees and

regulates the telecommunications sector, including licensing internet service

providers (ISPs). In compliance with the new constitution, a bill was introduced

in 2010 to establish an independent regulatory and oversight body for the

broadcasting sector, which would replace the existing commission. Neither the

Media Bill nor the legislation to create a new regulatory commission had been

passed by year’s end.

Several extrajudicial threats and attacks against the media by state and

nonstate actors occurred in 2011, particularly in the western and eastern

regions of the country. In September, unknown assailants raided the offices of

the investigative magazine Nairobi Law Monthly and stole computers and hard

disks containing critical information for the October issue. Publisher

Ahmednasir Abdullahi told reporters that he suspected government involvement

in the raid. The staff managed to release the October edition despite the stolen

property. Two KTN investigative reporters, Mohamed Ali and Dennis Onsarigo,

faced threats to their lives after investigating cases of drug smuggling along

coastal Kenya in May for a series of reports aired during the year. And in

December, an anonymous caller with suspected links to a local official in

Bungoma, in western Kenya, made repeated death threats to KTN reporter

Robert Wanyonyi for his story on a theft at a coffee factory and resulting

violence between villagers and local police. Wanyonyi was forced to leave the

area with his family after being followed by police with suspected links to the

Bungoma official, as well as further anonymous phone threats.

Journalists of Somali-Kenyan origin received the bulk of threats in 2011, often

being targeted by Islamic militias based in neighboring Somalia as supporters

of the Kenyan government. Threats became particularly acute for some of

these journalists after the Kenyan army invaded southern Somalia in October in

a bid to secure its borders from attacks by the Somali Islamic militia

Al-Shabaab. For example, individuals with suspected links to Al-Shabaab

issued threats through phone calls and e-mails, and physically attacked

relatives of the Nairobi Star’s award-winning journalist Fatuma Noor in late

October, after they accused the reporter of assisting the Kenyan police in the

arrest of some of their members. Also, journalists who investigated the

2007–08 postelection violence were threatened by supporters of politicians

currently facing indictments by the International Criminal Court (ICC) for their

role in instigating the crisis. Two correspondents from the western city of

Eldoret, Walter Barasa of the People and Mathews Ndanyi of the Star, were

compelled to leave the city late in the year after repeated threats and

accusations by locals that they were informants for the ICC.

Kenya’s leading media outlets, especially in the print sector, are often critical of

politicians and government actions. They remain pluralistic, rigorous, and bold

in their reporting, although they also frequently pander to the interests of major

advertisers. There are four daily newspapers, one business daily, and several

regional weekly newspapers. In addition, several irregularly published

independent tabloids are highly critical of the government. While the number of

private broadcast media outlets has risen steadily, the state-controlled Kenya

Broadcasting Corporation (KBC) remains dominant outside major urban

centers, and its coverage tends to favor the government. Two private

companies, the Standard Media Group and the Nation Media Group, run

independent television networks and respected newspapers. There has been a

significant expansion of FM radio, particularly ethnic stations, and their call-in

shows have fostered increasing public participation as well as commentary that

is unfavorable to the government. However, community broadcasting is

underdeveloped. International news media, including the British Broadcasting

Corporation and Radio France Internationale, are widely available in Kenya.

The use of bribery by political actors to influence news coverage remains a

concern, as does the allocation or withdrawal of advertising to control content.

About 28 percent of Kenyans accessed the internet in 2011, and in recent

years there has been a growth in online news publications as well as the use of

social media sites. There were no reports that the government restricted

Kenya | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/kenya

2 of 3 9/10/2012 1:57 PM



internet access. Due to lack of infrastructure and electricity, internet availability

is still limited in rural areas, though expanding mobile-phone usage has

increased access. In July, the government launched a website, Kenya Open

Data, which made large amounts of official information, including the national

census, available to the public for the first time.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Kenya | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/kenya

3 of 3 9/10/2012 1:57 PM


