
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Kuwait Freedom of the Press 2012

Kuwait’s media environment, although one of the most open in the Middle East,

remained somewhat constricted by self-censorship, intimidation, and

government pressure in 2011. Freedoms of speech and the press are

protected under Articles 36 and 37 of the constitution, but only “in accordance

with the conditions and in the circumstances defined by law.” The Press and

Publications Law, revised in 2006, extends some important protections to the

media, but it prohibits the publication of material that insults God, the prophets,

or Islam. It also forbids criticism of the emir, the disclosure of secret or private

information, and calling for the overthrow of the regime. Penalties for criticizing

Islam were increased under the 2006 amendments, and can include prison

sentences of up to one year and fines of up to 20,000 dinars ($72,000).

Violations are reported frequently, as any citizen may initiate criminal charges

against an individual who they believe has committed an offense under the

press law. The government enforced the press law during 2011, including for

internet-related offenses, and often in conjunction with other criminal charges.

In March, a court sentenced Muhammad al-Juwaihel, a political activist and

owner of the satellite channel Al-Sour, to a year in prison for slandering

lawmakers Musallam al-Barrak and Sa’doun al-Otaibi during a 2009 live

television broadcast. However, al-Juwaihel was released in April after the court

suspended his sentence, contingent on good behavior, and fined him 200 dinars

($720). In a separate case, Mohamed Abdel Qader al-Jassem, the founding

editor of the Arabic editions of Foreign Policy and Newsweek, was freed in

January 2011 after serving 62 days in prison. He had been convicted of

criminal defamation and sentenced to one year in prison in November 2010.

Additional charges of defamation, stemming from complaints brought against

him by the prime minister, were dropped.

In September 2011, the parliament was asked to approve amendments to the

press law that would prescribe harsher penalties and implement a better

monitoring system for violations. The proposed changes included a ban on

attributing any act or statement to the emir or the crown prince without prior

written permission. Violations would be punishable by jail terms and fines, in

addition to criminal law penalties. Under another provision, those engaged in

broadcasting activities without permission would be subject to two-year prison

sentences as well as an optional fine of 100,000 to 300,000 dinars. In addition,

equipment used for broadcasting would be confiscated, and the broadcasting

facility would be shut down. Other proposed penalties included jail time and

fines for incitement, undermining national unity, and causing internal strife. The

draft amendments had not been passed by year’s end.

All publishers are required to obtain an operating license from the Ministry of

Information (MOI) to launch a daily newspaper. However, the MOI must issue

the license or provide an explanation for its refusal within 90 days of

application, and refusals can be appealed in court. Media licenses may not be

revoked without a court order. Despite the fact that the 2006 press law

requires capital of at least 250,000 dinars ($950,000) to establish a paper, the

government licensed six new daily Arabic-language newspapers in 2007. In

January 2011, the Mubasher satellite channel and Al-Mustaqbal newspaper

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

57
LEGAL
ENVIRONMENT

19
POLITICAL
ENVIRONMENT

22
ECONOMIC
ENVIRONMENT

16

Kuwait

Kuwait | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/kuwait

1 of 2 1/2/2013 2:03 PM



were closed for violating their licensing terms. Both outlets had carried criticism

of the prime minister.

The MOI can censor all books, films, and periodicals it deems morally

offensive. However, in practice, it does not actively interfere with or restrict

access to news, and the Kuwaiti media are considered more critical and

outspoken than those in the rest of the region. More in-depth reporting and a

greater diversity of opinions appear in newspapers than in broadcast media.

Nevertheless, given the ongoing restrictions in the press law and an

atmosphere of increased governmental intolerance toward critical reporting,

journalists continued to practice self-censorship in 2011, as failure to do so

often results in reprisals. Journalists and media outlets occasionally face

physical harassment.

International news is widely available, and a number of foreign media outlets

maintain bureaus in Kuwait. News sources originating outside Kuwait must be

reviewed by the MOI before circulation. The MOI screens all imported media

for morally offensive content, and controls the publication and distribution of all

materials classified as informational. The government closed the Kuwait City

bureau of Al-Jazeera, the Qatar-based satellite television channel, in

December 2010. The closure was in reprisal for the station’s coverage of

police brutality at an unauthorized demonstration against proposed

amendments to the constitution, and for its airing of an interview with an

opposition lawmaker. The bureau remained closed at the end of 2011.

Fourteen Arabic and three English-language newspapers circulate in Kuwait, all

of which are privately owned, largely independent, and diverse in their

reporting. Private media have relatively transparent ownership and their own

presses, and they are free to set their own prices. The state owns nine local

radio stations and five television stations. However, there are now 16 privately

owned television stations, and satellite dishes are common. Although the

advertising market remains limited, it continues to grow, thanks in part to an

increase in advertising agencies. Wage levels for journalists at both state and

private media are not high enough to discourage occasional bribery to influence

coverage. Low salaries have also dissuaded many Kuwaiti nationals from

pursuing journalism as a profession; at the end of 2006, only 2 percent of

workers in the local media sector were Kuwaitis.

About 74 percent of the population used the internet in 2011. However, the

government continued to debate how best to regulate this growing medium.

The authorities monitor internet communications for defamation and security

threats, and the Ministry of Communications (MOC) blocks websites suspected

of “inciting terrorism and instability.” The state requires all internet service

providers to install and operate systems to block websites carrying material

that is deemed anti-Islamic, extremist, or pornographic, as well as certain

types of political websites. However, the blocking policies are not always clear

or consistent. Internet café owners are required to record the identities of

customers and turn over the information if requested by the MOC. When the

parliament was dissolved in December 2011, many Kuwaitis created Twitter

microblog accounts to discuss the upcoming elections, and several users were

temporarily detained in connection with their posts on political topics.

Separately, online activist Nasser Abul was detained from July to September

2011 for a series of posts criticizing the Bahraini regime’s crackdown on

protesters. He was released after an outcry from international human rights

organizations.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Kuwait | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/kuwait

2 of 2 1/2/2013 2:03 PM


