
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Kyrgyzstan Freedom of the Press 2012

Русская версия

In 2011, media freedom in Kyrgyzstan continued to face challenges in the wake

of the violent overthrow of President Kurmanbek Bakiyev and ethnic unrest in

the south in 2010. A transitional government oversaw the adoption of a new

constitution and parliamentary elections in October 2010, and interim president

Roza Otunbayeva was replaced as head of state by former prime minister

Almazbek Atambayev in an October 2011 presidential election. Conditions

improved slightly for the Kyrgyz-language media during 2011, while ethnic

Uzbek journalists were beaten and arrested, and the Uzbek population

continued to be denied access to broadcasting in their own language.

Freedoms of speech and of the press are guaranteed in the Kyrgyz constitution

and in the nation’s laws, but observance of those rights is inconsistent.

Kyrgyzstan decriminalized libel in 2011, bringing its laws into line with the

constitution approved in 2010; however, insult of public officials remains a

criminal offense. Access to public information is guaranteed by law, but a 2010

study by the Open Society Institute found that the law is little known and

seldom used, and that information is often designated “secret” with little

justification. All media outlets must register to operate, and while a number of

broadcasters have applied for permission, authorities have not approved any

new licenses since 2006. Independent journalists reporting on politically

sensitive issues like government corruption and the improper privatization of

state companies have faced aggressive harassment from tax inspectors,

security officers, and the state antimonopoly committee.

A law passed by the parliament under Bakiyev and implemented by the

transitional government in 2010 converted the state television channel into a

public-service broadcaster. Independent journalists and civil society

representatives were appointed to a supervisory board for the station.

However, in June 2011 the parliament passed a law allowing it to dissolve the

independent board and name new board members itself. Separately, in

September 2011 the parliament voted to override a presidential veto on

legislation that converted Channel Five into a state parliamentary television

channel. The move came after a dispute between the parliament and Channel

Five, in which the legislative body attempted to withdraw the channel’s

accreditation and it responded with negative coverage of lawmakers.

In the month leading up to the October 2011 presidential election, Kyrgyzstan’s

television stations and cable operators were banned from rebroadcasting

foreign news programming that could affect the election’s outcome, with

violators facing a $100,000 fine. Broadcasters were given the option of editing

out segments pertaining to Kyrgyz politics, but given the high cost of doing so,

most simply cut out foreign programming altogether. The move was intended to

limit the Russian media’s ability to influence Kyrgyz voters.

Ethnic clashes in the southern region of Osh in June 2010 resulted in

restrictions on Uzbek-language media, including an order by regional authorities

for two independent stations with ethnic Uzbek owners—Osh TV and Mezon

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

69
LEGAL
ENVIRONMENT

20
POLITICAL
ENVIRONMENT

29
ECONOMIC
ENVIRONMENT

20

Kyrgyzstan

Kyrgyzstan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/kyrgyzstan

1 of 3 11/29/2012 3:18 PM



TV—to stop broadcasting. Mezon TV remained closed in 2011, while Osh TV

came under the control of new owners who no longer carried Uzbek-language

programming or coverage that was critical of regional officials. In October, a

court in southern Kyrgyzstan convicted the two stations’ former owners,

Mezon’s Dzhavlon Mirzakhodzhayev and Osh’s Khalil Khudaiberdiyev, and

handed them lengthy prison sentences. Both men, who had fled the country,

were found guilty in absentia of inciting ethnic hatred during the 2010 ethnic

unrest. Azimzhan Askarov, a contributor to the regional news website Voice of

Freedom who documented the 2010 ethnic violence on video, was arrested in

June 2010 on charges of extremism, inciting ethnic hatred, and complicity in the

murder of an ethnic Kyrgyz police officer. In December 2011, the Supreme

Court upheld a life sentence imposed on Askarov by a lower court in

September 2010, despite appeals by local, regional, and international human

rights activists who argued that he was targeted for his coverage of police

abuses.

No journalists were killed in 2011. However, as in previous years, several

assaults were reported. In August, Shokhrukh Saipov, the ethnic Uzbek editor

and publisher of the news website UzPress, was attacked by unidentified

assailants in Osh. He is the brother of Alisher Saipov, a prominent journalist

from southern Kyrgyzstan whose 2007 murder remains unsolved. UzPress had

published commentary on ethnic tensions between Kyrgyz and Uzbeks. Among

other cases during the year, supporters of the nationalist organization Asaba

threatened non–ethnic Kyrgyz reporters employed by the Bishkek-based 24.kg

news agency in May 2011. In June, journalists Chinara Sydykova and Vladimir

Bezborodov of the Bishkek-based NTS television station were hospitalized

after suffering injuries while covering a protest organized by the Ata Jurt party

in Osh.

A May 2011 parliamentary resolution banned Kimmo Kiljunen, head of an

international commission of inquiry into the June 2010 ethnic violence, from

entering the country. The resolution was based on claims that Kiljunen had

published biased information concerning the Kyrgyz government’s response to

the violence. Another parliamentary resolution attempted to censor accounts of

the 2010 violence by ordering government agencies to block the independent

news site Ferghana.ru. However, the site remained accessible as of the end of

2011.

Nearly 50 newspapers and magazines publish regularly with varying degrees of

independence. Approximately 50 state-owned and private television and radio

stations operate in the country, with two television stations, both state owned,

broadcasting nationwide. The independent printing press run by the local

nongovernmental organization Media Support Center surpassed the state-run

printing house, Uchkun, as the country’s leading newspaper publisher several

years ago. State-owned media outlets benefit from government subsidies.

However, the ability of authorities to use advertising to influence media content

has receded as more private sources of advertising revenue become available.

Approximately 20 percent of the population had access to the internet in 2011,

and there was a significant increase in Kyrgyz-language news content on the

web during the year. Internet news sites such as Barakelde.org, Akipress.org,

24.kg, and Kloop.kg; blogging platforms such as LiveJournal and Twitter; and

forums such as Diesel.kg provide lively alternative news sources for those with

access. However, internet access outside towns and cities remains limited.

Around half of users accessed the internet through the state-controlled

Kyrgyztelecom, creating the potential for government influence over the

medium. A growing number of Kyrgyz citizens access the internet through their

mobile phones; the new outlet Kush Kabar provides free news via short-

message service (SMS) on mobile phones.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Kyrgyzstan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/kyrgyzstan

2 of 3 11/29/2012 3:18 PM



Credits

Subscribe

Kyrgyzstan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/kyrgyzstan

3 of 3 11/29/2012 3:18 PM


