
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Latvia Freedom of the Press 2012

Latvia’s constitution protects freedoms of speech and the press, and the

government generally upholds these rights in practice. Libel remains a criminal

offense. While in previous years journalists rarely faced criminal prosecution, in

2011 Aleksandrs Mirskis, a member of the European Parliament, charged

journalist Gunta Sloga with libel for publishing a report that questioned the merit

of his military experience. Sloga was acquitted in July after a long trial, but

Mirskis appealed the judgment, and at year’s end the case was pending before

the Riga Court of Appeals. If the verdict is overturned, Sloga could face a fine,

compulsory labor, or imprisonment. Tolerance for varying opinions on

controversial issues related to the Second World War is still a challenge. In

August, Latvian journalist Ruslan Yefimov was sentenced to 60 hours of

community service for defending the Soviet deportation of Latvians,

Lithuanians, and Estonians in 1941. Yefimov pleaded guilty to “justifying

genocide and crimes against humanity.” In February, the Ministry of Defense

introduced amendments to a draft law on states of emergency that would allow

the government to block internet and other data-transfer systems, including

television and radio broadcasts, postal correspondence, and publishing houses,

during declared states of emergency. The draft was endorsed by the cabinet in

July, but it had not been passed in the parliament by year’s end.

The Law on Freedom of Information provides detailed rules on access to public

information. After considerable debate, the parliament adopted a law on

electronic mass media in 2010 that requires at least 65 percent of broadcast

programming to be in Latvian, the country’s only official language, despite the

presence of a large Russian-speaking minority.

Political parties have been known to exert influence over the media. In January

2011, a popular anchorman and producer at TV5, Oļegs Ignatjevs, was fired

after being warned several times by his superiors about criticizing the powerful

Harmony Center party. TV5, which had recently been purchased by Andrejs

Ēķis of  the For  a Good Latvia party,  insisted that  Ignatjevs was let  go for

reasons related to downsizing. A monitoring team from the Organization for

Security and Cooperation in Europe (OSCE) concluded that during the

September 2011 parliamentary elections, Latvian media overall provided

balanced and neutral coverage, even though some outlets have been accused

of showing bias in nonelection periods.

In recent years, journalists and media outlets have occasionally been harassed

or  attacked.  Investigative  journalist  Grigorijs  Ņemcovs was gunned down in

April 2010 in an apparent contract killing. Police were not able to identify any

suspects by the end of 2011. There was an increase in raids and data thefts

targeting media outlets that had criticized government officials or agencies

during the year. Editor Leonīds  Jākobsons  of  the  internet  news  site

Kompromat, known for its investigative reporting on corruption issues, was

arrested in December on charges of illegally obtaining electronic

communication data. A month earlier, he had published e-mail correspondence

between Riga mayor Nils Ušakovs of Harmony Center and Alexander Hapilov

of the Russian embassy, suggesting that the former was engaging in corrupt

2012
SCORES

PRESS STATUS

Free
PRESS FREEDOM
SCORE

27
LEGAL
ENVIRONMENT

6
POLITICAL
ENVIRONMENT

12
ECONOMIC
ENVIRONMENT

9

Latvia

Latvia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/latvia

1 of 3 11/29/2012 3:19 PM



activities  and  espionage.  Before  his  arrest,  police  had  raided  Jākobsons’s

apartment and confiscated computer equipment, including servers that hosted

Kompromat. Jākobsons claimed that his website was subsequently hacked by

the Department of Defense and Security and its content deleted, but police

refused to investigate. In May the Latvian Corruption Prevention and

Combating Bureau (KNAB) raided the offices of several media outlets, including

the daily paper Neatkarīgā Rīta Avīze (Independent Morning Press); its parent

firm, SIA Mediju Nams; and the offices of Viesturs Koziols, the majority

shareholder of the media company SIA Dienas mediji. Neatkarīgā Rīta Avīze’s

data were also seized during the raid. While KNAB claimed that the raids were

a part of a corruption investigation of various firms that had advertised with the

affected media houses, critics accused the anticorruption bureau of seeking

revenge for media criticism of its disorganization and inefficiency.

Latvian media are relatively diverse and competitive, offering a wide range of

political viewpoints. The main national television stations include two public

channels—LTV 1 and LTV 7—and the commercial channels LNT and TV3. A

number of privately owned radio and television outlets operate on a regional

basis. Programming for the country’s large Russian-speaking population is

available on traditional and cable television networks. The print media, which

include a large number of both Latvian and Russian-language papers, are

independent and privately owned. Foreign companies, including Scandinavian

firms, own or control a considerable portion of Latvia’s print and broadcast

media.

In response to recent scandals that have exposed Latvia’s inadequate

legislation on media ownership transparency, in September 2011 the parliament

adopted an amendment to the Law on the Press and Other Mass Media that

requires full disclosure of the beneficiaries of media enterprises, including

websites. Outlets must now list their beneficiaries in the Register of

Enterprises.

Latvia discontinued analog terrestrial broadcasting in June 2009 to make way

for the switchover to digital broadcasting. Critics accused the Ministry of

Transport, which oversaw the change, of failing to consult adequately with the

public and interested parties. Moreover, the state-owned telecommunications

company Lattelecom won a tender that year for the right to control digital

terrestrial broadcasting in the country until 2013. Media companies argue that

this allows Lattelecom to charge unreasonably high rates for transmission,

negatively affecting competition and increasing the rates paid by consumers.

Due to complaints filed by Lattelecom’s competitors and other interested

parties, the government announced that it would restructure the bidding

process after Lattelecom’s mandate expires.

The media environment continues to suffer from the effects of the economic

downturn that started in 2008. Declining advertising revenues have caused

media outlets’ budgets to shrink, resulting in the increasing tabloidization of

news and the use of recycled content. Some media have engaged in “hidden

advertising,” effectively disguising paid material as news content. KNAB

received some 30 complaints of hidden campaign advertising during the

September 2011 parliamentary elections. The Law on Preelection Campaigning

prohibits political advertising that does not clearly identify itself as such or

indicate who paid for it. The global economic downturn also caused a drop in

newspaper and magazine subscriptions. Some print media are facing extinction

as more and more readers turn to online sources for news and cultural

information.

The government does not restrict access to the internet, which was used by an

estimated 72 percent of the population in 2011.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Latvia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/latvia

2 of 3 11/29/2012 3:19 PM



Subscribe

Latvia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/latvia

3 of 3 11/29/2012 3:19 PM


