
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Lebanon Freedom of the Press 2012

Lebanon’s media remained more free in 2011 than those in most other Middle

Eastern countries, but throughout the year there were isolated incidents in

which officials attempted to curb freedoms of speech and expression. The

constitution provides for freedom of the press, but vague laws prohibiting the

publication of news deemed to contravene “national ethics” or trample

“religious feelings” remain on the books. Journalists are also prohibited from

insulting the head of state or foreign leaders, and those charged with press

offenses may be prosecuted in a special publications court. Lebanese

journalists complain that the media laws are chaotic, contradictory, and broadly

worded. Provisions concerning media can be found in the penal code, the

Publications Law, the Audiovisual Media Law, and the military justice code,

giving the government considerable leeway to prosecute journalists at will,

though it rarely does so. A Lebanese media watchdog group has crafted

amendments that would abolish prison sentences for crimes related to

publishing, loosen restrictions on electronic media, provide for greater

transparency of media ownership and financing, and halt requirements for

prelicensing of political publications. The proposals were still pending at year’s

end.

A draft law on access to information that was proposed in 2009 would allow

citizens to request information held by public bodies. However, it was largely

overlooked by lawmakers, and no progress was made on the measure in 2011.

The licensing of print media outlets is subject to quotas for different types of

publication and restrictions on the number of days an outlet can publish.

Broadcast licenses are allocated to ensure that each of the country’s sectarian

groups is represented in the media landscape. The 1994 Audio Visual Media

Law 382 granted six new licenses to political and sectarian groups, and several

additional television outlets with sectarian affiliations have been granted

licenses since then, including New TV, owned by a rival of assassinated prime

minister Rafiq Hariri, and OTV, owned by Michel Aoun’s Free Patriotic

Movement.

The Directorate of General Security (SG) is authorized to censor all foreign

magazines, books, and films before they are distributed, as well as

pornography and political or religious material that is deemed a threat to the

national security of either Lebanon or Syria. The government sporadically

investigated and detained journalists and attempted to censor news and

information in 2011. In June, national security forces banned two politically

charged documentaries from a Beirut film festival—the Iranian film Green Days

and the Lebanese film What Happened? In September, lawyer Nizar Saghieh

was investigated for writing an article that criticized proposals to restrict

lawyers’ contact with media; Saghieh argued that the rules could harm the legal

defense of the accused, particularly in human rights cases.The media

environment in Lebanon is both vibrant and diverse, and outlets are able to

express many different viewpoints and cover important events. However, the

political strife and violence in the country have contributed to an increased level

of self-censorship and security risks for journalists. At the end of 2011, it

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

51
LEGAL
ENVIRONMENT

18
POLITICAL
ENVIRONMENT

19
ECONOMIC
ENVIRONMENT

14

Lebanon

Lebanon | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/lebanon

1 of 2 1/2/2013 2:03 PM



remained unclear how rising violence in Syria might affect Lebanon or influence

its media.

Journalists in Lebanon continue to face violence and intimidation due to

tensions in the region. In March 2011, Ibrahim Dsoki, a correspondent for New

TV, received death threats from supporters of the Amal political movement

over an opinion piece on his personal Facebook page. On a number of

occasions during the year, journalists were harassed while trying to cover

protests. Past cases of attacks on or murders of journalists have not been

adequately investigated, leading to a climate of impunity.

Lebanon was the first country in the Middle East to authorize private ownership

of radio and television stations. It boasts a vibrant media industry that includes

more than a dozen privately owned daily newspapers in English, Arabic, and

French, and more than 1,500 weekly and monthly periodicals. The two largest

Arabic-language dailies are As-Safir and An-Nahar, owned by Shia Muslim and

Maronite Christian families, respectively. There are nine television stations, two

digital cable companies, and about 40 radio stations that are similarly linked to

confessional groups. News content typically reflects the political viewpoint of a

given outlet’s affiliated ethnic or religious group. Politicians and influential

families own most media companies, and politicians also frequently sit on their

boards. In July 2011, Saudi billionaire investor Prince Al-Walid bin Talal

increased his holdings in the company that owns the Maronite-affiliated

Lebanese Broadcasting Corporation (LBC) to 85 percent following a long court

battle over control of the station. In addition to locally based outlets, access to

satellite television has grown substantially over the last decade. The advertising

market in Lebanon is extremely limited, and is not able to sustain the breadth

of media outlets operating within the country. The Choueiri Group, one of the

largest media brokerage firms in the Middle East, has long dominated the small

market that does exist. According to the local business magazine Executive, it

controls an estimated 70 percent of Lebanon’s ad spending.

In 2011, 52 percent of Lebanon’s 4 million people had access to the internet.

The Telecommunications Ministry controls the international gateway for internet

traffic. The country lacks the infrastructure necessary for high-quality

broadband connections, and does not have a special network to transmit data,

relying instead on existing landline telephone networks. Lebanon’s blogosphere

has been lively in its coverage and analysis of political events unfolding in Syria.

However, local coverage of antigovernment protests in Syria in 2011

heightened tensions between the Lebanese government and some media

outlets, particularly online publications and blogs. In October, the National

Audiovisual Media Council called on Lebanese online publications, including all

news websites and blogs, to register with the council, raising concerns among

journalists and media watchdog groups that the move was intended to restrict

online news coverage and increase self-censorship. Both Twitter and

Facebook are popular among Lebanon’s internet users, and politicians began

to use social media to help build voter support during 2011.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Lebanon | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/lebanon

2 of 2 1/2/2013 2:03 PM


