
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Lesotho Freedom of the Press 2012

The government generally respects freedoms of speech and the press.

Although press freedom is not directly mentioned, the constitution guarantees

the freedom of expression and informational exchange. However, multiple laws,

including the Sedition Proclamation (No. 44 of 1938) and the Internal Security

(General) Act of 1984, prohibit criticism of the government, provide penalties

for seditious libel, and endanger reporters’ ability to protect the confidentiality

of their sources. The 1967 Official Secrets Act and the 2005 Public Service Act

prohibit civil servants from disclosing information, limiting the transparency of

government institutions and making it difficult for journalists to conduct

investigations. The government has recently improved its disclosure practices,

but access to information remains impeded, and the process for requesting it is

unclear. After 13 years of discussions between the government and media

professionals, a package of media reforms came close to passing in 2010, but

the cabinet decided to refer the proposed policies back to the Ministry of

Communications rather than send them to Parliament for approval. The reforms

would depoliticize government-owned media outlets, eliminate “national

security” statutes that allow government censorship, and move many slander

and libel cases from the courts to an arbitration system.

In recent years, extremely high fines have been handed down by the courts in

libel cases against publications and radio stations known for criticizing the

government, forcing some to the verge of closure and encouraging a high level

of self-censorship among journalists. In March 2011, the private radio station

Harvest FM was served with a M1 million ($145,000, with an interest rate of

18.5 percent from date of judgment) defamation suit by Assistant Police

Commissioner Thakane Theko over a 2010 story alleging that she had

accepted bribes and engaged in other corrupt activities in renovating police

headquarters. In September, High Court Judge 'Maseforo Mahase also

initiated a M8 million ($1.1 million) defamation lawsuit against Harvest FM over

comments on a talk show that accused her of taking a bribe to hand a prison

sentence to a sibling of two Harvest FM radio presenters.

Journalists are occasionally assaulted, and more often threatened with assault,

as a result of their work. In November 2011, two state television journalists

were attacked by a mob while covering a protest in Maseru. The protesters

accused the journalists of bias in their coverage of the antigovernment

demonstration.

On August 17, 2011, the broadcasts of four private radio stations were

interrupted for most of the day; the stations had been providing live coverage

of days of economic protests that had begun two days earlier in the capital.

The blackout occurred one day after representatives from Harvest FM and at

least one other station were called to a meeting with a communications ministry

official and the head of the Lesotho Communication Authority, where they were

allegedly warned to broadcast “respectfully.”

Several independent newspapers, none of them dailies, operate freely and

routinely criticize the government, while state-owned print and broadcast media

mostly reflect the views of the ruling party. Although Lesotho has a printing

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

49
LEGAL
ENVIRONMENT

14
POLITICAL
ENVIRONMENT

19
ECONOMIC
ENVIRONMENT

16

Lesotho

Lesotho | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/lesotho

1 of 2 11/29/2012 3:19 PM



press, many local newspapers are printed in South Africa and transported into

the country to avoid the high cost of printing domestically. Because of high

distribution costs and low literacy rates, especially in rural areas, radio is the

most popular news medium. There are eight private and two state-run radio

stations, and many South African and other foreign broadcasts reach Lesotho.

The country’s only television station is state run. Media development is

constrained by inadequate funding and resources. The private media are

increasingly turning to private advertising to generate income, but many outlets,

both print and broadcast, continue to rely heavily on government advertising,

which allows the government to tacitly reward those that provide more

favorable coverage.

The government did not restrict access to the internet in 2011, but due to a

lack of infrastructure and high costs, the internet was used by just 4.2 percent

of the population during the year.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Lesotho | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/lesotho

2 of 2 11/29/2012 3:19 PM


