Libya | Freedom House

lof3

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/libya

About Us DONATE Blog Contact Us

REGIONS ISSUES

Reports  Programs Initiatives  News  Experts  Events

FREEDOM OF THE PRESS

Libya

Libya | Freedom of the Press 2012 - Select year -

Status change explanation: Libya improved from Not Free to Partly Free due
to significant improvements in media freedom and access to information as
Muammar al-Qadhafi's control over the country progressively crumbled during
2011. The draft constitution contains provisions for expanded freedom of
expression and of the press, and access to officials is far greater than under
the Qadhafi regime. There has also been a boom of media outlets, particularly
in the east, with a diversity of viewpoints. Journalists are able to cover the
news more freely than before, and with less threat of violence and intimidation.

Prior to the 2011 uprising that led to the overthrow of longtime leader
Muammar al-Qadhafi, the Libyan media were among the most tightly
controlled in the world. However, following al-Qadhafi's downfall, the media
environment in Libya experienced a transformation. The revolution began in
February, when citizens in several Libyan cities—inspired by early 2011
uprisings in Tunisia and Egypt—took to the streets to protest al-Qadhafi's
42-year rule, sparking a brutal crackdown by the regime. Libyan civilians and
army defectors took up arms in response to the regime’s attacks, and in
March, a NATO-led campaign of airstrikes was launched to protect civilians.
Rebel forces quickly established control of the east, and a National Transitional
Council (NTC)—based in the eastern city of Benghazi—was formed. In August,
rebel militias captured Tripoli, the capital, and al-Qadhafi and his family fled the
city. Al-Qadhafi was seized and killed by militia members near his hometown of
Sirte on October 20. The NTC relocated to Tripoli, and by year’s end, it was
operating as a de facto national government.

Under the Qadhafi regime, there was no independent press, and state-owned
media operated largely as mouthpieces for the authorities. Journalists worked
in a climate of fear and self-censorship. In the initial stages of the conflict,
state-controlled media only broadcast demonstrations in favor of the regime.
After the fall of the regime, Libyan media experienced unprecedented freedom,
without clear regulations or set red lines. The NTC declared that it would not
attempt to control content—including criticism of its own performance—and
access to officials is less restricted than under the previous regime. At the
beginning of the revolution, there was pressure to self-censor to show a united
front, but since the official liberation of the country, local media have been free
to write critically about the NTC. The media environment in eastern cities
experienced change earlier than the rest of the country, with around 130 outlets
registered by July.

Under al-Qadhafi, Libyan journalists had operated under the 1972 Publication
Act, which contained provisions banning libel and slander, and broadly
restricted critical speech. After taking power, the NTC was tasked with drafting
a new constitution and electoral laws. In August 2011, the transitional
government published the Draft Constitutional Charter for the Transitional
Stage, which is intended to fill the gap until elections and a new constitution.
The draft charter guarantees several fundamental human rights. Article 13
guarantees, among other rights, “freedom of opinion for individuals and groups,

Subscribe

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free

PRESS FREEDOM
SCORE

60

LEGAL
ENVIRONMENT

16

POLITICAL
ENVIRONMENT

27

ECONOMIC
ENVIRONMENT

17

9/10/2012 1:57 PM



Libya | Freedom House

20f3

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/libya

freedom of scientific research, freedom of communication, liberty of press,
printing, publication and mass media.” While these provisions are a positive
start, they do not fully reflect the guarantees of the right to freedom of
expression as set by international standards. The charter provides a broad
definition of freedom of expression, but does not explicitly abolish censorship or
include the right to seek, receive, and impart information and ideas.
Additionally, it does not cover all types of expression and methods of
communication, and it does not grant these rights to every person. In addition,
clear laws on libel and slander have yet to be established.

The five fatalities recorded during 2011 made Libya one of the most dangerous
countries in the world for journalists, although this was unsurprising given the
armed revolt, during which journalists were caught in the crossfire, and the
overall level of violence. Libyan journalist Mohammad Nabbous was shot dead
by a sniper in March while covering a battle in Benghazi. Also in March, Ali
Hassan al-Jaber, a Qatari cameraman for Al-Jazeera, was shot outside
Benghazi following coverage of the protests. In April, American photographer
Chris Hondros and British documentary filmmaker Tim Hetherington were killed
by a mortar round in Misurata while covering the conflict. South African
freelance journalist Anton Hammerl was also killed in April outside Brega by
loyalist forces. There were also numerous cases of detention and harassment
of international and freelance journalists during the conflict. In February,
Al-Jazeera reporter Atef Al-Atrash disappeared after reporting that several
journalists had been detained in Libya. American photographer James Foley
was detained for six weeks in April, and was released with three other foreign
journalists in May. In addition, al-Qadhafi at the outset of the conflict invited a
number of international reporters to Tripoli to cover the conflict; however, their
movements were closely monitored, their reporting was restricted to covering
progovernment demonstrations, and often they were prevented from leaving
Tripoli's Rixos Hotel.

A dramatic increase in outlets in 2011 significantly altered the Libya media
landscape, with a much wider diversity of independent and pro-NTC
viewpoints. Many smaller media sources are owned by individuals and often
survive on donations, and in many cases, ownership of these outlets remains
unclear. Activists and entrepreneurs launched hundreds of outlets on a variety
of platforms during and in the wake of the uprising. Benghazi, one of the first
cities to declare itself free of the Qadhafi regime, had 800 media outlets
registered by the time Libya declared itself independent in October 2011.
During the year, media outlets flourished in Misurata, Tripoli, and in the western
Nafusa Mountains, where the Amazigh minority established newspapers as
well as television and radio stations in their own language (under the Qadhafi
regime, Amazigh was a banned language). Tribute FM was the first Libyan
English-language radio station established. When it received this license, the
NTC said it wanted the outlet to be “as critical of the new regime as they
liked.”

There has also been an explosion of print media in the wake of the revolution.
As Libya does not have a recent history of independent media, the quality of
the journalism has frequently been criticized, and few newspapers have enough
content to establish a daily edition. Many of the newspapers and magazines
founded during of the fall of the old regime are closing, mostly due to activists
returning to their normal lives or because their enterprises lacked equipment,
funding, or experience in the media industry. More recently, the government has
proposed giving some funding to independent media outlets in their early
stages to help them become established.

The General Press Corporation (GPC) that had existed under Qadhafi has
been dissolved, along with state-owned newspapers such as Al-Shams and
Al-Zahf al-Akhdar. A new body, the Press Support and Encouragement
Corporation, has taken its place. It was founded and is headed by journalist
and poet Idris al-Mismari. He has vowed that this new press body will not
replace the GPC, but instead will “safeguard the state-owned [press] to serve
journalism.” He has also promised that Libya’s press will be based on “freedom
and transparency,” and that a code of ethics will be written by journalists.

Before February 2011, all TV stations were run by the state broadcaster, the
Libya Jamahiriyah Broadcasting Corporation (LJBC). The LIBC was disbanded

9/10/2012 1:57 PM



Libya | Freedom House

30f3

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/libya

after the fall of Tripoli in August 2011 and replaced by the state-owned Libyan
Radio and Television network (LRT). There are currently more than 20
television stations and dozens of radio outlets, many of which are controlled by
private owners. Among the new television stations that were established during
the conflict are Libya al-Hurrah, which replaced the pro-Qadhafi channel
Al-Libiyah. The station was founded by Nabbous; since his death in March, it
has expanded from a web-based television channel, and is broadcast live from
several Libyan locations. Libya TV or Libya al-Ahrar was launched in April 2011
with support from the Qatari government and Libyan businessmen. Although it
is a private channel, it is increasingly seen as the mouthpiece of the NTC.
Before the fall of the regime, satellite channels that carried stations such as
Al-Jazeera were jammed in order to withhold information from citizens.
Nevertheless, journalists continued to work around these barriers to spread
information, and after the fall of the regime, access to these channels
resumed.

Internet penetration remains relatively low, with about 17 percent of the
population accessing the medium in 2011. The social media scene in Libya
experienced constant growth in 2010, and it more than doubled between
February and October 2011. Libyans’ use of social media, as well as video-
and photo-sharing websites, was instrumental in the provision of information,
news, and multimedia content about the protests and ensuing conflict.
According to Social Bakers, which provides usage statistics for social media
sites, Libyan Facebook users increased by 121 percent, from 72,000 to
230,940 people (3.57 percent of the population), in 2011. After journalists,
bloggers, and activists uploaded images of the initial February protests to the
internet and social networking sites, the Qadhafi government shut down or
disrupted the internet and mobile phone, and many bloggers were arrested.
Between February and August 2011, access to the internet was severely
limited in the west; however, it was gradually restored after the rebels
established control in the east, and the rebels set up their own mobile phone
network in Benghazi in April. Following the liberation of the country, there were
no reports of the resumption of filtering that had been prevalent during the
Qadhafi era.

About us Related websites:
Careers Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej
Contact Us Pe'ace in the Caucasus  Undermining Democracy
Voice of Freedom
Privacy Policy
Credits
Subscribe

9/10/2012 1:57 PM



