
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Macedonia Freedom of the Press 2012

Press freedom conditions deteriorated in 2011 due to the declining legal

environment, including increased government control over regulatory bodies

and the pretrial detention of a leading opposition-oriented media owner in a

politically fraught tax case. As part of the same case, the country’s most

popular television station and three affiliated newspapers were forced out of

business.

The Macedonian constitution includes basic protections for freedoms of the

press and expression, but government representatives do not uphold them

impartially. In March 2011, the parliament passed an amendment to the

country’s lustration law that expanded its scope from public officials to

journalists and other professionals, meaning journalists will be investigated for

past service as police informants. Journalists remain subject to criminal and

civil libel charges, though imprisonment has been eliminated as a punishment.

Over 100 libel cases against journalists were ongoing in 2011, with some

resulting in significant fines. The large number of cases continues to hinder

freedom of expression and encourage self-censorship. The law on open

access to public information is unevenly and selectively enforced. Collection of

fees used to finance the Broadcasting Council, which regulates television and

radio outlets, and Macedonian Radio and Television (MRTV), the public

broadcaster, has improved in recent years, but they remain in need of

sustainable, independent funding. In July 2011, the parliament passed

legislation—rapidly and without consultation—that increased the size of the

Broadcasting Council from 9 to 15 members, with all of the new members to

be named by government-controlled entities. Enforcement of media

regulations, including rules on ownership transparency, is weak, and the

licensing process is subject to undue political and economic influence. A new

journalists’ trade union was formed in December 2010, but its president was

arbitrarily dismissed in July 2011 after being pressured to cease her union

activities by the private Alsat-M television station.

Most private media outlets are tied to political or business interests that

influence their content, and state-owned media tend to support government

positions. The government of Prime Minister Nikola Gruevski and its media

allies has shown growing hostility toward critical news outlets. The situation

worsened significantly in 2011 as the authorities pressed forward with a tax

evasion case against Velija Ramkovski, the owner of four opposition-oriented

outlets: A1 TV, the country’s leading television station, as well as the

newspapers Špic, Vreme, and Koha e Re. Ramkovski and 13 associates had

been arrested in late December 2010. Their trial, which began in May, was

ongoing at the end of 2011. Ramkovski and seven other defendants remained

in detention throughout the year, reportedly under difficult conditions; the rest

were moved to house arrest after one detainee suffered a miscarriage in

February. The bank accounts of Ramkovski’s news outlets were frozen in

January 2011, and they finally ceased operations in July, as the authorities

demanded payment of roughly $14 million in alleged tax debt. The government

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

54
LEGAL
ENVIRONMENT

16
POLITICAL
ENVIRONMENT

21
ECONOMIC
ENVIRONMENT

17

Macedonia

Macedonia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/macedonia

1 of 2 9/17/2012 11:08 AM



rejected international proposals to allow the outlets to pay their debts in

installments and remain in business. A1 TV’s frequency license was revoked on

July 30 without the prior approval of the Broadcasting Council, which violated

the legally defined procedure, according to Reporters Without Borders.

Progovernment media supported the tax case against Ramkovski and his

outlets, and in September progovernment reporters disrupted a European

Parliament hearing to which rival journalists and press freedom activists had

been invited.

There have been occasional cases of physical harassment of journalists and

media outlets. Past death threats and other forms of intimidation have not been

prosecuted.

Macedonia has a large number of broadcast and print outlets for its population,

but the closure of Ramkovski’s media group gave progovernment media—

including the public MRTV and several private television stations and

newspapers—a dominant position in the market. Ownership is fairly

concentrated, and rules against partisan owners and cross-ownership of

broadcast and print outlets are not enforced. A number of outlets, such as Sitel

TV and Kanal 5, are run by relatives or close associates of elected officials.

The main foreign media company in the country, Germany’s WAZ Media

Group, was preparing to sell its three dailies to local businessmen at the end of

2011. One of its papers, Utrinski Vesnik, suffered staff cuts and strikes during

the year. The British Broadcasting Corporation (BBC) ended its Macedonian

and Albanian-language radio services in 2011, but Qatar’s Al-Jazeera launched

a new Balkans television service based in Sarajevo, with a branch office in

Skopje. Concerns about the government’s excessive use of promotional

advertising grew during 2011, as media outlets became increasingly dependent

on the spending. The state is the country’s single largest advertiser. Journalists

face low salaries, poor job security and working conditions, and editorial

pressure from owners.

Access to the internet is restricted only by cost and infrastructural obstacles,

with around 52 percent of the population accessing the medium in 2011. The

vast majority of Macedonian users reportedly have accounts on the social-

networking site Facebook.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Macedonia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/macedonia

2 of 2 9/17/2012 11:08 AM


